Interrailen

In de zomer ben ik van plan om met een vriendin in Europa te gaan interrailen.
We hebben dit nog nooit gedaan, dus weten er nog niet zoveel over…:wink:
Moet je zelf de reis plannen, of zijn er ook voorgeplande reizen? Moet je vantevoren al hostels boeken, of moet je terplaatste kijken waar je gaat slapen?
Ik hoop dat iemand er iets over kan vertellen :slight_smile:

Hoi Elke!
ikzelf ga aankomende zomer ook interrailen met twee vriendinnen.
Op internet kon ik zelf geen voorgeplande routes vinden, dus heb ik er zelf eentje uitgestippeld. De mijne ziet er uit als volgt :
Berlijn - Praag - Wenen - Boedapest - Venetie - Milaan - Nice - Marseille - Barcelona
Wij maken gebruik van een 10x keer reizen in 21 dagen ticket, maar zullen terugvliegen vanuit Barcelona, zodat we daar wat langer kunnen blijven.
Alle hostels heb ik inmiddels ook al geboekt, omdat het hoogseizoen is zullen alle goedkopere hostels tegen die tijd zoiezo vol zitten dus vond ik het handiger om dit nu al te doen.

Het voordeel van niét plannen is dat je op het moment zelf kunt kijken hoelang je in een stad wilt blijven en waar je daarna heen wilt.

Succes :slight_smile:

hey Elke,

afgelopen zomer heb ik een maand door zuid oost europa geinterraild.

Ik heb niets van te voren geboekt alleen het hostel van de eerste nachten en verder een dag van te voren of ter plekke accomodatie gezocht wat heeel goed en goedkoop ging…

als je wel je hele route zeker weet dan kan je wel alles boeken, maar ik zelf vond de vrijheid wel lekker zodat onderweg er nog veranderingen konden plaats vinden!

op het forum bij de interrail site world on rail kan je al je vragen en route dingen stellen want daar zitten een paar mensen die heel veel van treinen weten!

veel plezier!

Hoi!

Ik ben afgelopen zomer ook gaan interrailen met een vriendin. We hebben Berlijn - Budapest - Brasov - Boekarest - Mamaia - Sofia - Litochoron - Patras - Napels - Toscane - Venetië - Wenen en Kraków bezocht (en we zijn ook nog even naar de concentratiekampen van Auschwitz en Birkenau gaan kijken). We hebben dus véél steden gedaan op 31 dagen en hebben dan ook heel wat in de trein gezeten, maar het was een geweldige ervaring!

Het enige dat we op voorhand wisten, was dat we de eerste stop in Berlijn zouden maken en dat we dan via Hongarije en Roemenië enzoverder tot Griekenland wilden geraken, waar we dan de boot naar Italië zouden nemen (want die is met korting als je een Interrailpas hebt!) om dan zo terug naar huis te keren.

Hostels zochten we altijd vlak voor vertrek op in een internetcafé (hostelworld.com). We boekten niets, schreven enkel wat adresjes van hostels op. In treinstations vind je ook heel vaak infostandjes en -boekjes en plattegronden van steden, zo kom je uiteindelijk altijd wel bij een goedkoop hostel uit! (Vaak staan er ook mensen die je echt willen lokken naar hun hostels, daar gingen we nooit op in, we gingen altijd zelf op zoek of vroegen aan de officiele infostanden om hulp)

Als je op Interrail gaat, hoef je echt niet te veel op voorhand te plannen. Wij gingen altijd gewoon naar het station en beslisten vaak daar ter plaatse waar we heen wilden. (Let wel op: vaak moet je een kleine toeslag betalen en veel langeafstandstreinen moeten gereserveerd worden, maar dit hoeft meestal niet lang op voorhand.) In elke stad vonden we ergens wel een hostel en als je ècht verdwaald bent, ga dan op zoek naar andere mensen met backpacks op hun rug, zij zitten vaak in hetzelfde schuitje en kunnen je verder helpen. Ook gewone mensen bleken vaak heel behulpzaam te zijn.

Als je nog meer vragen hebt, stel je ze maar. Je hoeft je in ieder geval niet te veel zorgen te maken, alles wijst zich heel snel uit en je zal veel grappige situaties meemaken! Ik denk in elk geval met plezier terug aan mijn reis :slight_smile:

Groetjes,
Sari