Eurotrip maken?

Hallo,

Ik ben Lars en ik wil met 4 vrienden in de zomervakantie een kleine eurotrip per trein gaan maken. Nu weten wij al wel van de Interrail Global Pass, we willen de kaart 10x reizen in 22 dagen pakken! We willen de steden Berlijn, Praag, Krakow, Budapest (en Sziget), Venetië, Florence, Milaan, Barcelona en Parijs bezoeken! We vinden dit een beetje teveel steden voor ongeveer 22 dagen. We moeten dus kiezen, nu was ik op zoek naar tips voor de treinreis en over de steden zodat we een keuze kunnen maken!

Later

Hoi Lars.

Ik lees je oproep op reisgenoten forum.
Mijn naam is John en ik inter-rail al zo’n 9 jaar en de steden die je noemt heb ik ook al bezocht.
Als je een keuze wilt maken uit deze steden dan kan ik jou wel van advies dienen.
Berlijn, Praag, Budapest en met name Sziget en Krakow kan ik jullie van harte aanbevelen.
Deze steden hebben een schat aan cultuur, historie en veel te beleven, zeker als je het festival gaat bezoeken in Sziget.
Als je in Krakow bent kan ik je zeker van harte aanbevelen om ook Auswitsch te bezoeken.
Ook qua prijzen is dit goed betaalbaar, want er zijn vele jeugdherbergen waar je voor weinig kan overnachten.
Eten en drinken zijn ook heel goedkoop en je krijgt veel voor het geld.
Venetie is erg toeristisch en duur, Florence is ook mooi maar ook erg duur en hetzelfde geld natuurlijk ook voor Milaan en Parijs.
Het is maar net hoe je budget in elkaar steekt en wat je er voor over hebt.
Veel plezier deze zomer.

Bedankt voor je reactie! Heb je nog tips wat betreft het interrailen, dit is de eerste keer dat wij dat aan doen! Wat kunnen we verwachten en waar kunnen we rekening mee houden? Heb je toevallig ook nog tips wat betreft andere steden die erg aan te raden zijn? Groeten Lars

Hoi Lars.

Wat belangrijk is met Inter-Rail is dat je van tevoren goed met elkaar afspreekt wat je allemaal wilt bezoeken, zeker als je met z’n 4en gaat.
Daarnaast moet je zorgen voor een goede grote rugzak, want je hebt voor 22 dagen bagage bij je.
Dan dien je van tevoren je budget vast te stellen, ga uit van ongeveer 50 euro per dag aan eten drinken en slapen.
Neem een Lonley Planet mee, das een boek met allerhande tips en informatie voor de backpacker.
Wat ook zeker aan te raden is, is Slovenie, Kroatie, Bosnie, Bulgarije en Roemenie.
En waar je rekening mee moet houden zijn natuurlijk de weersomstandigheden, het kan heet zijn maar ook veel regen en slecht weer, dus zorg dat je daar ook goed op voorbereid bent.
Hou elkaar goed in de gaten en zorg dat je elkaar steunt als het wat minder makkelijk gaat.
Ga op tijd slapen en wees matig met alcohol drinken, zo ben je de volgende dag weer fit en uitgerust en kan je optimaal genieten van de reis.
Als jullie dit advies een beetje opvolgen dan zullen jullie een prachtige en avontuurlijke inter-rail vakantie tegemoet gaan.
Misschien komen we elkaar onderweg wel tegen want ik ga dit jaar ook weer, suc6 ermee.

Groeten van John.

Ja we wilden dus wel uitgaan enzo haha. Weet je waar je goed uit kunt gaan en heb je nog wat clubs die aan ge raden zijn?

Over het algemeen kan je in Oost Europa overal goed uitgaan, ben zelf wel al in leuke tenten geweest, ja ik zou er zo wel een aantal weten, maar dan zou ik weer ff naar die plaatsen toe moeten om ze weer ff op te zoeken.
Ik zou met jullie mee kunnen gaan dan kan ik jullie wel wat leuke tenten laten zien in verschillende landen, ik sta er wel voor open want ik heb toch nog geen reisgenoten voor dit jaar.
Laat maar weten.

Hee Lars,

Een aantal steden van jou lijstje heb ik bezocht. Ik zou misschien de Italiaanse steden er even uit laten vallen, want naar mijn mening zou je daar een hele Italië trip van kunnen maken met interrail (staat btw nog op mijn reis-lijstje!).
In de zomer van 2011 heb ik een trip gemaakt met interrail door Denemarken en Zweden (zeker aan te raden, maar wellicht wat uit je route). In 21 dagen hebben we 6 steden bezocht (we hadden ook de 10-22 kaart). Moet zeggen dat het reizen van de ene naar de andere stad (ondanks de niet zulke grote afstanden tussen deze steden, immers in hetzelfde land/buurland) wel veel tijd kost! Als je ergens aankomt, kijken hoe je naar je hostel komt enz. kost tijd.
Ook moet je er rekening mee houden dat je voor sommige treinen van tevoren moet reserveren. Dit kun je checken op de site van interrail. Informeer anders eens bij de treinreiswinkel (meer contact via google), geloof dat ze dat soort dingen daar voor je regelen als je een ticket via deze organisatie koopt. Nadeel van het reserveren is dat je dan die trein moet hebben en niet eentje eerder/later. Dus minder flexibiliteit.

Wat ik deze zomer ook heb gedaan, is overnachten via couchsurfing. Bij mensen thuis overnachten en zo andere culturen leren kennen enz. Erg leuke ervaringen mee gehad! Zo zie je ook de locale plekjes/barretjes enz. Wellicht voor 4 pers. lastig om een slaapplek te vinden, maar je kunt het proberen.

Nog praktisch: sommige hostels moet je bedlinnen huren. Als je veel in hostels gaat overnachten, kun je overwegen om zelf wat mee te nemen. Anders moet je elke keer huren. Ligt ook een beetje aan je budget :slight_smile:
Denk dat ik in 21 dagen zo’n 900 euro heb uitgegeven, incl interrail global 10-22dagen.

Succes met de voorbereidingen!
Gr. Rianne