Tips InterRail (backpacken in Europa)

Hallo allemaal,

Ik ben van plan deze zomer Europa door te toeren met de trein (InterRail) en dan te overnachten in hostels etc. Het lijkt me echt super leuk en wil daarom ook alles eruit halen wat erin zit… Ik heb echter maar 3 weken… daarom vroeg ik me af of mensen hier nog leuke tips en ideeën hebben voor dingen die ik écht gezien moet hebben of een leuke route hebben of iets?! Het is voor mij de eerste keer dat ik zo iets wil gaan doen, dus alle tips zijn welkom!

Alvast ontzettend bedankt!

Groetjes,
Kayl

Hoi Kayl.

Leuk om te lezen dat je deze zomer wilt gaan inter-railen door Europa.
Ik doe dit inmiddels alweer zo’n jaar of 8.
Ik heb nu alle landen van zuid en oost europa met de trein bezocht.
Als je dit de eerste keer doet dan is oost Europa natuurlijk een aanrader.
Het is goedkoop en de mensen zijn er best vriendelijk.
Steden als o.a. Munchen, Lubljana, Praag, Budapest en Berlijn moeten zeker wel op je lijstje staan om te bezoeken.
Want dat zijn deze steden ook waard.
Je schrijft dat je maar 3 weken hebt, dat is ook eigenlijk wel genoeg om voldoende te kunnen zien en ontdekken.
Je global pass is ook geldig voor 22 dagen.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat je dit gewoon geweldig gaat vinden.
Voor mij is het ook elk jaar weer een fantastisch avontuur.
Komende zomer ga ik ook weer op avontuur met de trein.
Mocht je nog een reisgenoot zoeken, je bent van harte welkom om mee te gaan.
Kijk maar naar de foto’s van mijn korte en lange (trein) avonturen op mijn facebook pagina

Ik wens je alvast een prachtig avontuur toe

Landen en steden is toch wel eigen smaak, maar kan je wel een tip geven over het treinticket. Een global pass zal ongetwijfeld het voordeligst zijn als je door meerdere landen wilt reizen, maar je moet wel goed opletten. Er zijn treinen waar je alsnog voor moet reserveren waar uiteraard weer kosten aan verbonden zijn.
In Italië zijn de reserveringskosten van verschillende treinen bijvoorbeeld €10.
Voor welke treinen je allemaal moet reserveren kun je op de site van interrail zien.

Hoi hoi,

Bedankt voor de reacties! Het zijn zeker tips waar ik iets aan heb! Voor mij is alles nieuw, dus ik ben nog druk aan het googlen om te kijken hoe alles nou werkt etc. Maar ik moet wel zeggen… hoe meer ik opzoek, hoe meer zin ik heb! Klinkt echt super leuk allemaal!

Ik heb even een afbeelding bijgevoegd met een eventuele route die ik zou willen doen. Zou dit haalbaar zijn in 3 weken?

En aangekomen in een land zelf, verplaats je je dan ook met de trein (via die interrail kaart) of met de bus/taxi etc?

En is het handig om in een land maar één hostel uit te zoeken en vanuit dat hostel allerlei dingen te ondernemen? Of ga je binnen een land zelf van hostel naar hostel naar hostel?

IMG_3723.JPG

Wil je alleen blijven in die steden? Als je elke keer 2 dagen blijft is het wel haalbaar, maar dit zijn lange afstanden met de trein dus als je langer in een stad wil blijven is het niet echt haalbaar.

Ligt een beetje aan wat je wilt bezoeken en de afstand daarvan, maar in elke stad een ander hostel zal je wel veel reistijd schelen. In de stad van bestemming kun je gewoon de bus/metro etc enzo nemen.

2 dagen in Krakau en Zagreb is voldoende, ik ben in zowel Praag als Boedapest 3 dagen geweest, dat was ook voldoende. maar zoals degene boven me al zegt, als je meer van de omgeving wilt zien dan moet je je afvragen of het niet te veel steden zijn.
Als het goed is rijdt er een nachttrein van Krakau naar Boedapest, die doet er ongeveer 10 uur over. Van Zagreb naar Zwitserland is misschien wel onhandig, ik zou eerder naar Munchen gaan, er gaan vanuit Zagreb 3 treinen naar Munchen per dag, en vanuit Munchen gaat een nachttrein naar Nederland. Als je tijd zou hebben zou ik zeggen, ga met de trein van Boedapest naar Sarajevo, die gaat overdag, 12 uur ongeveer, je komt dan zo rond 9uur /half 10 in de avond aan. Vanuit Sarajevo gaat er een nachttrein om 21.27 of 21.26 naar Zagreb, maar er gaat ook een trein overdag. Ljubljana is ook een leuke stad en vanuit Zagreb maar 2 uur met de trein. Ik ben 4 dagen in Ljubljana geweest, waarvan ik er 2 dagtripjes heb gedaan, maar aan 1 dag alleen in Ljubljana zal je ook genoeg hebben, het is niet een hele grote plaats. Wat ik ook leuk vind in Slovenie is Bled, het plaatsje zelf stelt niet veel voor maar het meer is echt schitterend en de omgeving ook. Vanuit Ljubljana gaan er meerdere treinen naar Lesce-Bled (de treinen gaan verder naar Munchen). In Lesce Bled kun je uitstappen en tegenover het treinstation is een bushalte waar vandaan meerdere bussen per uur naar Bled gaan. Er is wel een treinstation bij het meer, maar die ligt op de berg en het is alsnog 20 minuten lopen naar het meer. Het spoor langs Bled Jezero (meer van Bled) loopt van Jesenice naar Nova Gorica. Vanuit Lesce-Bled (ongeveer 5 kilometer van Bled zelf) zou je dus weer verder kunnen naar Munchen.
In Zwitserland ben ik alleen in Bern en Basel geweest, Bern was echt een leuke plaats, ik vond Basel wat minder, maar het is natuurlijk persoonlijk wat je leuk en niet leuk vind. Vanuit Basel en Zurich gaan er wel nachttreinen naar Nederland.
Als je meer vragen hebt over Slovenie of Kroatie met de trein dan kun je me altijd vragen, van de andere landen heb ik niet echt verstand.