Oh, daar heb ik overheen gelezen, maar wel goed onthouden he
Na onze Thaische eilandjes ervaring (fantastisch en veel te kort) hebben we juist veel zin in Nosy Be, vandaar zo royaal. Aankomst meteen naar Sakatia, 2 rustdagen Sakatia (evt snorkel/kano uitstapjes), door naar Nosy Be, dag erna tourtje Nosy Be, dag erna Nosy Tanikely en Komba, Dagje rust, dagje naar Lokobe en de dag erna naar huis. Misschien 1 dag korter kan maar toch klinkt dit me zo wel goed in de oren Zoveel spaart het ook niet uit (we hebben niet zo dure acco’s op t oog).
Dat ik niet zo goed weet wat me te wachten staat qua armoede klopt maar we zijn altijd wel avontuurlijk ingesteld. We hadden naar ons idee 3 opties. Met de Taxi Brousses (a), een auto incl chauffeur (b) en zelfstandig rijden (c). Aangezien we dol zijn op de vrijheid van een auto en met een chauffeur het al dubbel zo duur is ging de voorkeur al meteen uit naar optie C. Optie A is wel goedkoop en avontuurlijk maar net iets té. Veel wachten enzo is best pittig en een beetje plannen is al helemaal onmogelijk. Dan moet je weer veel tijd hebben en geen vliegtuigen die (niet) op je wachten.
Kun je me vertellen wat je zo speciaal vindt aan Mada, bijv. tov Thailand. We vonden Thailand al zo mooi en dat kost zoooo veel minder. Mada trekt ons vanwege de bijzonderheden qua flora en fauna.
Heb je al meer info over de rit van Tana naar Ile Sainte Marie? Welk vervoer doen jullie daar en hoeveel geld trekken jullie voor die route uit (over land en water)?
Tjah, Thaise eilandjes en/of strandbestemmingen kun je m.i. niet echt vergelijken met Nosy Be, als ik naar mijn ervaringen kijk. Voor mij is Thailand de minste van alle bestemmingen waar ik ben geweest, maar dat is ook persoonlijk en niet optisch bedoeld. Thailand is ideaal om te beginnen met backpacken etc, maar ik was al in veel landen geweest voordat ik er heen ging, wat het deels voor ons persoonlijk wat minder maakte. Eten was er trouwens wel super (en goedkoop)
Madagascar is met niets te vergelijken. De flora en fauna is zeer uniek, maar ook de landschappen en de kusten zijn geweldig mooi. Bovendien is de diverse bevolking ook nog eens erg vriendelijk, wat het voor mij een prettig en “laid back” land maakte. Het reizen is niet zo makkelijk als in veel andere landen, maar dat maakt het ook een grotere uitdaging en is wat meer planning vooraf gevraagd. Normaal pikken wij 4 of 5 plekken vooraf uit vanwege de omgeving of de plek zelf en zien ter plekke wel wanneer wij waar hoelang blijven.
Ik ben destijds via Mananjari (vlucht vanuit Tana) voor twee dagen naar Ambohitsara gegaan met een boot, terug naar Mananjari, om vervolgens met de huurauto naar Ranomafana te gaan voor twee dagen. Toen via Tana naar Andasibe en erna verder naar Tamatave. Met het vliegtuig verder naar Diego Suarez en omgeving, om erna naar Ankarana e gaan en te camperen voor drie dagen. Erna met de auto naar Ankify met de boot naar Nosy Be te gaan voor 5 dagen. Dit was het in een notendop
Wij zijn drie weken op Madagascar en gaan daarom voor een huurauto met chauffeur. Zo’n R4 neem ik wel een keer als taxi ergens. In een R4 kan kunnen wij niet genoeg zien, want panne en minder snelheid is toch iets waar je rekening mee moet houden. Overigens kost een huurauto met chauffeur meestal niet het dubbele. Wellicht dit verschil omdat jullie een goedkope R4 willen nemen. Ik zou met een te krap budget niet een land als Madagascar kiezen, want je doet jezelf en het land echt te kort.
Ik denk dat we via Andasibe met de auto/taxi naar Soanierana gaan, om daar met de boot naar het eiland te gaan. Terug met het vliegtuig, want dat zal de afsluiter van de reis worden. Kosten heb ik nog geen idee van, maar dat zal wel loslopen. De vlucht terug zal ongeveer 175/pp zijn.
Verder twijfelend we nog of we de route naar het zuiden nemen en Ranomafana en Isalo bezoeken, of dat we naar het westen willen, naar Morondava en de grote Tsingy’s. Misschien is een combi mogelijk via een vlucht, maar daar zijn we nog niet helemaal uit.
Bedankt Robert, tof dat je de tijd genomen hebt zo uitgebreid te reageren.
We zullen zien of we het redden qua budget. Ik weet niet wat het is maar het kriebelt gewoon te erg. We willen al ruim een jaar en ik ken onderhand elk dorpje haha. Af en toe kijk ik verder rond, bijvoorbeeld Panama/Costa Rica (veeeel goedkoper) en alhoewel ook mooi kan ik mezelf niet van de Mada gedachte afhelpen. Dit was gewoon weer even een tegenvaller.
Isalo trekt me minder. Die Piscine is erg mooi maar de natuur verder is denk ik minder uniek dan de rest van Mada. We willen nog veel reizen en ik denk dat dit ook elders te zien is. Daarom hebben we na wikken en wegen Isalo (en Anakao) toch maar gelaten voor wat het is op onze planning. (Of topic: qua piscine raad ik iedereen Wadi Arugot aan in Israël Ook zo’n mooie oase in de natuur)
Zo ik ga nu eerst eens je site bekijken want ik keek vanmiddag even snel en dat zag er wel erg interessant uit! Misschien brengt dat me nog van gedachte!
Groeten
Wij zijn ook aan het kijken voor vliegtickets. Nu kwam ik het volgende tegen in oktober:
KLM / Air France: Amsterdam via Parijs naar Tana in 1 boeking eur 1389
Exact zelfde vluchten maar dan los AMS - Parijs (110 eur) retour en Parijs - Tana (889 eur) retour, totaal ongeveer 1000 euro (excl koffer toeslag).
Als iemand mij dat kan verklaren…? De luchtvaart is best ziek maar shoppen en creatief zoeken levert toch wat euro’s op.
De vluchten die wij hebben zijn ook los te boeken, met een verschil van 130 euro onder de streep. Nadeel is dan wel dat het niet 1 ticket is, je je bagage niet kunt doorchecken, maar vooral dat je geen poot hebt om op te staan als de eerste vlucht een dusdanige vetraging heeft, dat je de tweede vlucht niet meer haalt. Nu hebben we 1 ticket en is de vliegtuigmaatschappij in een dergelijk geval verantwoordelijk om het op te lossen.
Heb het afgelopen jaar naar Nicaragua 6 uur vertraging gehad in Brussel, welke in een los ticket verhaal mijn vakantie geheel zou hebben verpest. Die 130 euro heb ik er graag voor over
Klopt shoppen, puzzelen en doorzeuren heeft zeker zin! Maar pas idd op voor de overstap tijden bij losse vluchten. Dat vind ik wat tricky bij dit soort dure vluchten.
Kreeg vandaag een mailtje dat ik toch kon boeken voor 1350 incl. binnenlandse retourvlucht eind oktober dit jaar. Dus als het in 2014 ook voor die prijs kan dan gaat Mada toch door!
Zelfde geld voor de Tsigy’s wat een prijsverschillen.
Wij waren vorig jaar sept. / okt. 12 in Madagascar (individuele reis met 2). Prachtige bestemming !
Intercontinentaal vlogen we niet met Air Madagascar; die was sinds april 2011 blacklisted boven Europa en vloog naar verluidt op Parijs slechts met één Portugees gecharterd tuig. Vandaag is dat vliegverbod terug wat versoepeld.
Wij opteerden voor Air Austral (La Réunion), vanuit Parijs via Saint-Denis (1 boeking).
Heen via Saint-Denis naar Tana; Terug van Tamatave via Saint-Denis.
Vliegen met Air Austral in het najaar kost vandaag in ‘economy’ ≈1030 € vanuit Parijs ; ≈ 1090 € vanuit Brussel.
Zo spaarden we flink wat tijd en een domestic flight uit.
Op de terugweg maakten we een verlengde stop-over op La Réunion.
Voor elke domestic flight met Air Madagascar (zelf noemen ze het ginds Air Malade ;)) best voldoende marge inbouwen. (Grote) Vertragingen en afgelastingen zijn jammer genoeg schering en inslag.
Air Austral is best oké - recente (2009) toestellen (boeing 777-300ER) - stipt.
Oké, geen versoepeling, maar verbetering (what’s in a name ;)). Meer toestellen/uitzonderingen getolereerd, en daarenboven zoals je aangaf twee, zij het oudere, geleasde AF-toestellen (airbus). Of zoals LP vandaag noteert : *“Air Madagascar is the national carrier, and with recent improvements to the fleet and service, is now relatively efficient”.
Hoi allemaal, ik wil een vlucht reserveren bij airmadagascar.com en dan wordt er gevraagd om een nationaliteits code. Kan iemand mij vertellen wat ik daar voor code of cijfers in moet vullen? Ik zou het namelijk niet weten.
Als ik vanuit Parijs naar Antananarivo ben gevlogen, wil ik door met een binnenlandse vlucht naar Sambava. Maar dan wel met één dag tussentijd op zowel de heenweg als op de terugreis. Dat kan ik niet selecteren dus dan boek ik de vluchten los van elkaar. Krijg ik dan wel automatisch korting op de binnenlandse vlucht of moet ik daar een handeling voor verrichten?
Alvast bedankt voor hulp
Ik heb erg veel zin in de reis en met alle reacties die ik hier lees wordt dat alleen maar groter!
Ik kan me niet herinneren dat ik een code nodig had. Wat gebeurt er als je NL of BE invult? Ik had samen met mijn internationale vlucht ook een binnenlandse vlucht gereserveerd, en ik weet dat ik daar een ferme korting op gekregen heb, maar ik meen mij ook te herinneren dat daar een speciale menu-optie voor was, dat ik vooraf “multidestinations” kon selecteren. Je moet deze link volgen: http://www.airmadagascar.com/voyage-a-multi-destination
Wat gaaf dat je geboekt hebt! Geboekt via APG? Tevreden? Wanneer gaan jullie? Heb je al een idee welke route je gaat volgen? Huren je een auto of ga je met de taxi brousse?
Groetjes,