Internationaal rijbewijs

Hoi hoi, ik ben van plan om in januari naar australie te reizen voor stage. Ik ben inmiddels 21 jaar, maar heb nog geen rijbewijs. Gezien de afstanden in Australie is dat natuurlijk wel handig. Voor australie heb je een internationaal rijbewijs nodig. Maar mijn vraag is, als ik deze zomervakantie mijn rijbewijs haal, accepteren ze dit ook volgend jaar januari, gezien het feit dat hij dan pas een half jaar oud is?

weet iemand dit?

groetjes lyanne

Beste Lyanne,

Het Internationaal Rijbewijs geldt als een internationaal verkeersdocument. Het is een vertaling van uw Nederlandse rijbewijs in meerdere talen.

In veel landen is een Internationaal Rijbewijs vereist (dit geldt dus o.a. in Down Under) als u daar als niet-ingezetene bij een tijdelijk bezoek een (motor)voertuig wil besturen. Of als u een (motor)voertuig wilt huren, kan het verhuurbedrijf erom vragen. Het Internationaal Rijbewijs is 1 jaar geldig.

http://www.anwb.nl/images/spacer.gif

Waar te koop?

Bij ieder ANWB-verkooppunt is het Internationaal Rijbewijs te koop (ook voor niet-leden!). De kosten zijn € 13,-. Het is niet te koop via internet of telefoon.

http://www.anwb.nl/images/spacer.gif

Wat moet u meenemen?

Uw Nederlandse rijbewijs
Een recente pasfoto

(Bron: ANWB)

Dus maakt het niet uit hoelang je de rijbewijs hebt, in jouw geval slechts enkele maanden.

Met vriendelijke groet,
Kees

Het internationaal rijbewijs vind ik geldklopperij van de ANWB.
De huidige rijbewijzen, waarop ook icoontjes/symbolen staan die aangeven waarvoor het geldig is, worden ook in Australië geaccepteerd, althans door verhuurders. Volgens mij wordt er veel te veel gepapegaaid dat je een internationaal rijbewijs nodig hebt.
Misschien handig als je naar Timboektoe of Verweggistan gaat. het is echter niet meer dan een kartonnetje met een pasfoto, wat stempeltjes en in een heleboel talen vermeld dat houder een rijbewijs bezit.
Het wordt hoog tijd dat een doorgaans betrouwbare instelling als de ANWB eens objectieve informatie geeft m.b.t. het al dan niet nodig zijn van een internationaal rijbewijs.
Heeft er iemand ervaring mee dat je genoemd ‘documentje’ wél nodig hebt?

Hier kan de ANWB niets aan doen, dit is een internationale regel. Ook andere landen o.a. Belgen, Duitsers etc. moeten een internationaal rijbewijs aanschaffen.

Er is geen sprake van “moeten aanschaffen” Kees. Om het maar te zeggen zoals ik dat ook op TA gezegd heb: “The IDP does not hold any powers of its own, it provides information in 11 different languages” En dat is het. Het “document” heeft geen enkele jurisdictie. Niet alleen de ANWB profiteert ervan ook bevoorbeeld AAA in de USA. In tientallen intercontinentale bezoeken is nog nooit om een Int. Rijbewijs gevraagd, nergens ter wereld en ook niet door de politie als ik weer eens een bekeuring kreeg. En ik zou ook wel eens willen weten of iemand het ooit nodig heeft gehad. Maar voor je eigen geruststelling kan je het best eenmalig aanschaffen Lyanne. Ik heb er ook nog een, maar die is uit 1993…En wat zouden de sankties zijn als je het niet hebt. Geen, denk ik.
Yeehaw

om terug tekomen op het topic.
word er niet veelal een bepaalde tijd gesteld ?. bijvoorbeeld minimaal 1 jaar in bezig zijn van een rijbewijs bij een verhuur bedrijf.
het is zo leuk als je met je internationaal rijbewijs komt en je kan niets huren

andre

Neestal is het zo:
Minimum leeftijd 21 jaar (niet voor alle type auto’s voor sommigen moet je 25 jaar zijn) en je moet minstens 1 jaar in het bezit van een rijbewijs zijn en er kan een toeslag zijn voor personen tussen 21 en 24 jaar met een bepaald maximum bedrag.
Zoals gezegd een Internationaal rijbewijs heeft geen enkele rechtskracht.
Yeehaw

ik heb zelf een auto gekocht in australié, op naam gezet… nooit naar een INT. rijbewijs gevraagd…
dus… beetje stierepoep>?!!

als je lang in ozz blijft is een auto kopen interessanter dan huren (tenzij je niet veel gaat rijden…) zorg er wel voor dat je auto verzekerd is (standaard bij auto’s uit WA, wel vragen tot wanneer de registratie loopt,m dit is nl gelijk aan de verzekering) is alleen wa-verzekering (en beperkt) zoals wij die in NL kennen…

OOK bij verkoop; neem er de tijd voor, ga verkopen ongeveer 2-3 weken voor vertrek, anders weet men dat en als je morgen weg moet wat doe je dan als je een auto heb… de eerste de beste die bied… en dat is vaak VEEL minder dan jij ervoor betaald heb…

Cya,
Patrick

Verhuurbedrijf in Perth vroeg dit jaar (juni) bij het ophalen van het voertuig naar het Int. rijbewijs van eenieder die het voertuig wilde besturen.

Vreemd, zelfs bij politie controle in Broome is mij nooit om een int rijbewijs gevraagd…
Ach misschien sinds 9/11 veranderd…

Ook niet bij de bekeuringen die wij met een zekere regelmaat in Aus. krijgen en ook niet tijdens reizen naar Canada, Zuid Afrika, USA en Aus na 9/11 2001.

Bij ons in Belgie kan je uw rijbewijs inruilen voor een (blijvend) internationaal rijbewijs dus hier helemaal geen dure geld-aangelegenheden. en dan maar voor één jaar bij jullie in Nederland?
…maar ja ieder land beslist anders over zijn interne keuken…grtjs

Als je een internationaal rijbewijs hebt, moet je dan ook nog je Nederlands rijbewijs meenemen??
Het lijkt me niet, maar je weet het nooit met dit soort rare regelingen…

Thanks!

dus WEL je je “gewone” rijbewijs meenemen…

Nederland staat ook niet voor niets synoniem aan regeltjesland…