interail europa

Hoi :zon02:
wij willen deze zomer met een interrail pas 22 dagen op reis.
Dit is de eerste keer dus we zijn nog niet ervaren, we willen graag weten hoe we zo goedkoop mogenlijk deze vakantie door kunnen komen.
Maar zonder te kamperen.
Hebben jullie tips kwa goedkope hotels, campings, hostels in zuid west europa(frankrijk, spanje, portugal). Mischien zijn er wel mensen die het zelfde hebben gedaan als wij en leuke plekken weten waar je voor niet al te veel kan slapen in een mooie omgeving.

Ook hebben wij begrepen dat je in bepaalde landen zogenaamde toeslagen moeten worden betaald als je met de trein gaat. Klopt dit en zo ja hoeveel is dat dan?

Afgezien van de trein kaart hebben we een budget van 1500 met zn tweeen.
Zou graag tips ontvangen, ook andere dingen die we niet genoemd hebben maar wel handig zijn zouden we graag horen.

mvg

p en f

Ik zou van tevoren kijken bij Hostelworld - Verken de beste hostels in de wereld naar hostels in de steden waar je naartoe wil gaan. Daar kun je de meest goedkope en de wat duurdere vinden met beoordelingen erbij. Sommige hostels hebben ook ontbijt erbij en vaak een eigen keuken dus dan kan je zelf koken.

En als je budget 750 pp is voor 22 dagen weet je dat je niet al te wild kan doen met je geld, dus ik zou me van tevoren wel oriënteren daarop en misschien al wat boeken. Verder kan je dat van die toeslagen toch vinden op de website van interrail?

750 euro voor 22 dagen komt neer op 34 euro per dag. Dat is behoorlijk mager voor Europese standaard. 25-30 euro is vaak al een minimum voor een dormbed in een hostel in populaire steden. Dan moet je nog eten, drinken en uitstapjes (lokaal OV, toegangsprijzen voor musea) doen. Vervolgens heb je soms nog met toeslagen te maken (ik ken de details ook niet, maar gehoord van vrienden die hebben geïnterraild. Volgens mij best op internet te vinden).

Interessante vraag voor ervaringen en suggesties voor campings als je niet wilt kamperen…

Mijn suggestie: maak er twee weken van en je budget is ineens een stuk realistischer (53 euro per dag). Met die extra week in Nederland kun je wellicht nog een klein beetje werken voor extra budget (met een voltijd baan is 100 euro per dag al snel verdiend, dus 500 euro per persoon extra wordt dan 250 euro budget erbij per week = een totaal van 71 euro per dag per persoon) en als je dan in dormbeddden slaapt de hele vakantie en veel loopt ipv het OV, kun je je best wat restaurantmaaltijden en een flesje wijn veroorloven.

Het is natuurlijk wat je er zelf van verwacht. Qua budget kan het wel, maar dan moet je op de cheap tour. 35 euro pp per dag zou te doen moeten zijn. Hangt ook weer vanaf welke steden je aan doet. Scandinavië wordt lastig maar Oost-Europa moet te doen zijn. Dus wat ik zei zelf koken bijvoorbeeld en inderdaad veel lopend doen. Verder zijn er in grote europese steden wel hostels voor 10euro per nacht pp maar die zijn dan wat minder van kwaliteit vaak. Misschien dat jullie nog wat extra kunnen sparen voor noodgevallen of voor extra dingen.

Ze haalden aan dat ze Frankrijk-Spanje-Portugal willen aandoen. Als indicatie heb ik bij mijn vorige post Hostels.com geopend en hostels in Barcelona (één van 's-werelds mooiste steden, die ze zeker moeten bezoeken) er bijgepakt. Hostels zul je er niet vinden onder de 20€. Gelukkig zit er bij veel hostels wel ontbijt ingebrepen, sommigen ook diner, maar beddenlinnen moet dan wel weer soms gehuurd worden. Zaken als beddenlinnen zie je nogal snel over het hoofd en zulke sluipkosten kunnen nogal snel oplopen. Tijdens een studiereis kwam onze studieleiding erachter dat het hostel was vergeten aan te geven dat de prijzen excl. belastingen waren, kwam er toch ineens een flink percentage bij dat vanuit andere potjes opgehoest moest worden.

Wil je echt kosten drukken? Couch Surfen! Soms wel lastig om iets te vinden voor 2 personen op eenzelfde adres, maar zeker mogelijk!