Naar aanleiding van ons Profielwerkstuk 6vwo hebben wij ons aangemeld op dit reisforum. Samen met een klasgenoot doe ik onderzoek naar de onduidelijkheid omtrent malariapreventie bij Nederlandse reizigers. Wij willen onderzoeken waar de onduidelijkheid precies vandaan komt en hoe we dit kunnen verhelpen. We willen Nederlandse reizigers in de toekomst duidelijkheid geven over welke preventiemiddelen zij het beste kunnen gebruiken. Op veel websites (o.a. www.mijnmedicijn.nl/malaria) staan negatieve berichten over malariapillen. Er staat vaak bij dat er vooraf een positief advies werd gegeven door bijv. de GGD. Reizigers slikken vaak toch de malariapillen, ondanks dat ze twijfels hebben. Geeft de GGD (of bijv. de huisarts of andere organisaties) wel voldoende informatie? Willen deze organisaties wel het beste voor de reiziger? (of speelt de farmaceutische industrie ook een rol?) Wij zijn erg benieuwd hoe jullie hierover denken. Hierbij helpen jullie meteen ons onderzoek succesvol te laten verlopen. Brand maar los!
Ik heb de ervaring, dat zelfs de GGD geen juiste informatie geeft. Ga je naar Ethiopië, dat op een respectabele hoogte ligt, zo hoog dus, dat de malariamug er niet voor komt en toch zeggen ze bij de GGD, dat je pillen moet slikken.
“toblerone zeker?” vroeg de reisleider?
De GGD en de world health organization geven soms tegenstrijdige berichten. De locale bevolking zegt soms weer wat anders. Hoewel zij natuurlijk dicht bij de bron zitten (er wonen), zitten daar ook veel mensen tussen zonder medische scholing. En dat geldt ook voor veel reizigers (hoewel zij anders beweren).
Je moet voorzichtig zijn met de bronnen die je raadpleegt. Enneh, een middel als Malarone heeft nauwelijks bijwerkingen. “Better safe than sorry” denk ik vaak. Zeker als het dichtstbijzijnde ziekenhuis uren vliegen is.
Om voor je pws te kijken naar malaria op de hele wereld is misschien wat te divers. Ethiopië is bv Indonesie niet. Ik zou mijn onderzoek afbakenen, en een specifiekere deelvraag opstellen. Daar wordt je onderzoek betrouwbaarder van.
PS. Ik heb als docent SK/BIO namens een van de grote universiteiten tientallen PWSen begeleid. Ik zou je aanraden een goede vragenlijst te maken, en zo je onderzoek te doen. Proefjes op een lab met een onderzoek als dit is helaas niet echt mogelijk.
Ik ben bij het tropencentrum geweest in ziekenhuis in Amsterdam. Ik werd er goed geholpen voor mijn inentingen en malaria pillen. Ik kreeg ook folders mee over de ziektes die ik zou kunnen krijgen in kenia en over de medicijnen.
Hou er wel rekening mee dat als je de medicijnen slikt het nog geen 100% garantie geeft dat je geen malaria kunt krijgen.
De kans is weliswaar een heeel stuk kleiner, maar het is geen absolute garantie.
Tijdens een rondreis Kenia & Oeganda hadden we destijds een malariageval in de groep en die persoon slikte dezelfde medicijnen als bijna iedereen in de groep.
Ben zelf al vele keren in gebieden geweest waar malaria heerst. Heb steeds Lariam genomen als preventiemedicijn. En het is inderdaad geen ultiem middel,geeneen trouwens. Het onderdrukt alleen de verschijnselen als je het echt krijgt. 1 keer heb ik malaria gehad na 1week verblijf in Brazaville,was echt geen lachertje.
In Nederland is men erg voorzichtig. Regelmatig in Indonesië geweest met een stapel malariapillen op advies van de GGD, terwijl Duitsers en Fransen die ik daar tegenkwam niets hoefden te slikken. Ooit ging ik met de veerboot van West- naar Noord-Sumatra, tocht van één nacht. Op vertrek- en aankomstplaats heersten geen malaria, maar volgens de GGD wist je niet hoe dicht de boot langs de kust zou varen en er misschien toch een mug zou komen aanvliegen. Ik wilde het risico wel nemen (je moet immers ook nog eens twee weken doorslikken), maar toen moest ik wel van de GGD een verklaring ondertekenen dat ik zelf de verantwoordelijkheid nam. Kwam bij mij over als bangmakerij. Voortaan slik ik in Azië (inmiddels naar Cambodja, Vietnam, Maleisië, Myanmar, India en Sri Lanka geweest) alleen nog als ik lang en diep het oerwoud in trek. Ik vind de prijs van zo’n standaardproduct ook belachelijk duur en ik heb daardoor inderdaad weinig vertrouwen in de farmaceutische maffia.
Ik ben in 2010 op vakantie gegaan naar Kenia. Heb toen een reisadvies bij mijn huisarts opgevraagd. Daaruit kwam oa dat ik malariapillen moest slikken. Ik kreeg malarone mee. In 2011 ben ik voor een half jaar terug gegaan. Ik kreeg toen van mijn huisarts Lariam mee. Ik schrok nogal van de verschrikkelijke lijst met bijwerkingen, maar ja, stel je voor dat je malaria krijgt! Dan ga je toch dood? Zo doen ze het tenminste wel overkomen in Nederland… Ondertussen weet ik wel beter.
Na 3 maanden werd ik van het ene op het andere moment doodziek. Na een bezoekje aan de dokter hier in Ukunda, bleek ik malaria te hebben. Deze lachte me ongeveer vierkant uit toen ik vertelde dat ik Lariam nam. Hij zei dat er heel veel verschillende malariaparasieten zijn en dat degenen waartegen Lariam beschermd hier amper voorkomen… Tsja…
Ook vertelde hij dat een middel als Lariam de symptomen van malaria onderdrukt, terwijl de parasieten zich ondertussen wel vermenigvuldigen. Op een gegeven moment zijn er zoveel parasieten in het bloed dat de symptomen niet meer onderdrukt kunnen worden en je dus opeens doodziek bent. Dit had ik dus…
Vanaf die dag ben ik gestopt met de Lariam. Drie dagen lang heb ik 14pillen per dag geslikt en toen was de malaria over. Ik ben nog wekenlang doodmoe geweest, maar zo gemakkelijk is het dus eigenlijk ervan af te komen… Het kostte me hier in Kenia zo‘n €10 in totaal voor dokter, lab en medicijnen!
Ondertussen woon ik sinds april 2012 permanent in Kenia, heb ikzelf al 4x malaria gehad en mn dochtertje van nu 22maanden ook al 3x. We nemen geen anti-malariamiddelen, maar gaan zodra we koorts hebben naar onze dokter toe, waar we voor nog geen €2 een malariatest laten doen. Is de test positief dan nemen we arthemeter voor 3 dagen. Als er al een actieve infectie aanwezig is (die veroorzaken de parasieten) dan nog een antibiotica erbij, evt. paracetamol tegen de pijn en koorts. €10 en een 3 dagen verder is het weer helemaal prima.
De beste manieren naar mijn mening om je te beschermen zijn:
Slapen onder een goed geimpregneerd net (klamboe), liefst (dagelijks) aan de binnenkant gesprayd met een insectenspray.
Vanaf een uur voor zonsondergang jezelf insmeren met een insectrepellant met een zo hoog mogelijk percentage DEET en je lichaam zoveel mogelijk bedekken door bijv lange mouwen en lange broekspijpen te dragen.
En wil je dan toch heel graag een preventief middel slikken, probeer dan of je iemand kan vinden die in het betreffende land woont en je kan informeren over de medicijnen die evt lokaal verkrijgbaar zijn. Zo kan je in Kenia voor 2400sh (ruim €20) per 12tabletten Malanil krijgen (prijs op dit moment, tabletten waarvan je er dagelijks eentje moet nemen). Een stuk goedkoper dan wat je er in Nederland voor betaald en een lokaal middel, dus zeker weten voor de juiste soort malariaparasiet!