Beste reizigers,
Waarschijnlijk is iedereen reeds op de hoogte van de chaos die momenteel heerst in de luchtvaartindustrie in Europa.
Hier wat algemene informatie voor reizigers die binnenkort hadden moeten vliegen.
Ik heb een vliegticket geboekt, maar kan waarschijnlijk niet vertrekken. Wat nu?
Gezien het grote aantal reizigers op die reeds op de luchthaven aanwezig zijn, wordt men afgeraden daar naartoe te komen en thuis het nieuws af te wachten. Blijf thuis of in je hotel en probeer contact te zoeken met je luchtvaartmaatschappij.
Schiphol heeft een overzicht van telefoonnummers van Nederlandse kantoren van vrijwel alle airlines: zie hier.
Ook Brussels Airport heeft een online lijst met telefoonnummers (PDF-formaat): zie hier.
Indien je in het buitenland verblijft, kun je het beste het lokale nummer van de airline op diens website opzoeken.
Hoe houd ik mijzelf op de hoogte van de ontwikkelingen?
Voor uitsluitsel over je eigen vlucht: bel je maatschappij.
Voor algemene informatie: Schiphol heeft een sectie genaamd SchipholTV, waar ze eigen nieuwsclips plaatsen. Op dit moment opent direct een filmpje met de meest gestelde vragen van reizigers.
Ook de website van Brussels Airport geeft een pagina met nieuwsberichten weer. Op dit moment is de rest van hun website niet beschikbaar, door een (te) hoog aantal bezoekers.
Ik wil niet meer wachten op mijn vertrek. Wat kan ik doen?
Normaal gesproken krijg je geen restitutie in een geval van overmacht. Dit is echter zo’n uitzonderlijke situatie, dat men de reiziger tegemoet komt.
Vergoeden
Diverse maatschappijen betalen inmiddels de vliegtickets terug van mensen die nog moeten vertrekken. Dit is het volledige ticketbedrag. Diverse maatschappijen stellen de voorwaarde dat je eerst minimaal 4 of 5 uur vertraging moet hebben opgelopen.
Omboeken naar andere datum
Diverse maatschappijen bieden reizigers de optie om vliegtickets kosteloos om te boeken naar een andere datum. Hier zitten nog wat extra voorwaarden aan verbonden, omtrent de ticketklasse, beschikbaarheid en reisperiode. Zie de website van de airline of neem direct contact met ze op.
Omboeken van bestemming
Sommige maatschappijen bieden de optie om een andere bestemming te kiezen.
KLM-vliegers, zie ook dit topic: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=90535
Voor reizigers die direct bij de luchtvaartmaatschappij hebben geboekt, kunnen zich tot hun klantenservice wenden. Reizigers die tickets via een reisbureau hebben geboekt, worden verzocht eerst contact te zoeken met deze tussenpersoon.
Ik zit in het buitenland en kan niet terug naar Nederland/België. Wat kan ik doen?
Diverse maatschappijen zorgen voor onderdak voor gestrande reizigers. Als jouw maatschappij dit niet aanbiedt, zul je zelf iets moeten regelen. Als je een reisverzekering hebt afgesloten, zullen diverse verblijfkosten worden vergoed. Neem contact op met je verzekeraar voor alle details.
Ik moet toch naar Nederland/België terugreizen, hoe doe ik dit?
Het luchtruim boven noordwest-Europa is afgesloten voor de luchtvaart, volgens de voorspellingen bereid te aswolk zich verder uit over Europa. Wellicht vertrekken er vluchten naar het zuiden en zuidwesten van Europa (neem contact op met maatschappijen die vanaf jouw luchthaven die kant op vertrekken). Op dit moment kan ik zien dat enkel het noorden van Italië is afgesloten, dus probeer Rome of Napels. Vanaf daar is het mogelijk met treinen naar de Benelux terug te keren. Milaan biedt een directe treinverbinding met Amsterdam.
Ook Portugal schijnt nog bereikbaar te zijn.
Mijn visum in het land waar ik verblijf kan ieder moment aflopen. Kom ik in de problemen?
Dat is moeilijk te zeggen. Op Schiphol heeft de Nederlandse Marechaussee (welke de douane beheert) extra bevoegdheden gekregen om buitenlanders die in transit zijn gestrand alsnog een tijdelijk visum aan te bieden. Ik kan mij voorstellen dat diverse andere landen ook gestrande reizigers tegemoet komen. Voor uitsluitende informatie, neem contact op met de immigratiedienst of douanedienst in het land waar je verblijft. Indien je zelf moeilijkheden hebt om het telefoonnummer van die dienst op te zoeken of je hebt moeite met communiceren met die dienst, neem contact op met de lokale Nederlandse/Belgische ambassade.
Deze informatie is onder voorbehoud, vanuit mijzelf als medeforummer geschreven en gebaseerd op bestaande nieuwsberichten van Schiphol, BCC (voorspelling van de uitbreiding van de wolk dit weekend) en diverse andere nieuwsbronnen. Er kunnen hier geen rechten aan worden ontleend.
Als er nieuwe informatie beschikbaar is, zal ik dit hieraan toevoegen. Ik doe wat ik kan!
Voor suggesties: plaats ze hieronder of neem contact op via een privébericht.