Beste sniffertje,
Er zijn meerdere goede locaties in Bangkok om een hotel te nemen. Wil je in de dagen dat je in Bangkok bent uitstapjes maken naar bijv. de Wat Phra Kaew en de Grand Palace, Wat Po en de Wat Arun, dan is wellicht Banglamphu een goede locatie. Dit is op korte afstand van genoemde bezienswaardigheden en vlakbij de Chao Phraya rivier. Rond Khao San Road (Banglamphu) vind je veel hotelletjes en guesthouses. Khao San Road is vooral in trek bij backpackers en je vindt hier dan ook veel vrij goedkope guesthouses.
Maar ook rond Sukhumvit Road vind je veel hotels en ik vind dit zelf altijd een prettige locatie. Het is wat verder van genoemde bezienswaardigheden vandaan, maar je vindt hier wel veel goede hotels en de skytrain is altijd wel ergens in de buurt te vinden.
Het is heel goed mogelijk om voor 1 dag een auto met chauffeur te nemen. Je kan hiervoor ook gewoon een taxi-chauffeur aanspreken en met hem een prijs afspreken om je de hele dag rond te rijden.
Prijzen hiervoor kan ik je niet geven, het ligt er natuurlijk aan waar je heen wilt en hoe goed je kan onderhandelen.
Ik wil je er wel op wijzen dat het in het zuiden van Thailand de laatste jaren erg onrustig is. Het is een tijdje wat rustiger geweest, maar de laatste jaren is het geweld daar weer opgelaaid (rond Pattani, Yala, Narathiwat). Vrijwel dagelijks is er wel een aanslag in deze regio. Gelukkig zijn deze aanslagen (nog) niet gericht op toeristen, maar je moet toch wel waakzaam zijn in dit gebied.
Het zou geen probleem moeten zijn om de treinreis naar het zuiden ter plaatse te regelen. Ik heb een aantal jaar geleden ook deze treinreis gemaakt (van Bangkok naar Butterworth in Maleisie) en toen was het ook geen probleem om ter plaatse kaartjes te kopen.
Bij de grens van Maleisie hadden we destijds geen speciale papieren nodig, behalve dan je paspoort (let op dat paspoort bij vertrek uit Thailand nog minimaal 6 maanden geldig moet zijn). Wel moet je even een formuliertje invullen, maar dat was alles.
Mocht je toevallig de reis in Maleisie aan het strand willen afsluiten, dan zijn de Perhentian Islands (aan de oostkust bij Kota Bahru) wellicht een goed idee !
Wat je kleding betreft kan je gewoon je zomerkleding meenemen en luchtige katoenen kleding. Houd er rekening mee dat als je tempels wilt bezoeken, je schouders en enkels bedekt moeten zijn dus hier geen korte broeken en mouwloze shirtjes dragen.
Ik zelf neem wel altijd een shirt met lange mouwen en een luchtige, lange broek mee voor in de avonduren i.v.m. de muggen (of voor bezoek aan tempels).
Juli is het regenseizoen in Thailand; het klimaat is warm en het kan erg klam aanvoelen. Vaak vallen de tropische buien aan het eind van de middag en is het na 1 of 2 uur hard geregend te hebben weer droog, maar het kan ook voorkomen dat het een paar dagen achter elkaar regent.
Ik heb zelf ook regelmatig in het regenseizoen gereisd en regelmatig hadden we aan het eind van de middag een tropische bui van 1 of 2 uurtjes, maar ik heb ook wel eens een aantal dagen achter elkaar regen gehad. Over het weer zijn nu eenmaal geen voorspellingen te doen…
Voor inentingen zou ik gewoon even contact opnemen met de GG&GD, huisarts of KLM Travelclinic. Deze mensen moeten je goed kunnen informeren over inentingen e.d.
Voor Thailand worden inentingen aangeraden voor DTKP en Hepatitis-A.
Van malariatabletten ben ik zelf geen voorstander en ik heb ze in al die jaren Thailand dan ook nooit gebruikt. Maar ook hiervoor adviseer ik je contact op te nemen met de GG&GD of Travelclinic.
De meningen over het al dan niet gebruiken van malariatabletten zijn volgens mij verdeeld op dit forum.
Voor tips wat je echt moet bezoeken in Thailand, zou je even de topics in het forum door kunnen lezen. Hier staan al zoveel tips en aanraders genoemd, ik denk dat je daar wel het e.e.a. uit kan halen.
Succes met de verdere voorbereidingen op jullie reis en mocht je nog meer vragen hebben, dan zien we het wel !
Groeten,
Dave