Informatie gevraagd voor leuke dingen onderweg

Hoi allemaal,

Over twee weken gaan we met z’n vieren voor drie weken naar Noorwegen.
Met twee auto’s via Neumunster (nachtje over) naar Frederikshavn, met Stenaline over naar Oslo en dan verder rond door Noorwegen. We doen de volgende plekken aan: Dombas (4 nachten), Stryn (4 nachten), Roldal (4 nachten) en uiteindelijk Byrkjedal (3 nachten) om vervolgens via Stavanger met Fjordline naar Hirthals terug te varen.

Heeft iemand nog interessante plekken waarvan je zegt… die moet je niet missen. Bijvoorbeeld op de route tussen de overnachtingslocaties. Het zijn redelijk lange ritten en dan willen we zeker ook dingen zien en niet alleen maar door rijden.

De volgende dingen gaan we warschijnlijk al doen/ondernemen:

• Atlantic Road
  • Kjeragbolten
  • Preikestolen
  • Trollstiegen
  • Trolltunga
  • Beitostolen

Heeft iemand nog interessante plekken of dingen om te zien of te ondernemen. We hebben natuurlijk een route en de overnachtingen zijn al geboekt dus daar kunnen we niets aan veranderen. Dus het moet wel een beetje in de buurt liggen van war wij overnachten.

Alvast bedankt,
Martijn

Reactie is denk ik al te laat, maar misschien voor een volgende reis:

Jammer dat je alles al hebt geboekt, ik dacht niet dat dat nodig was. Ik heb altijd met auto en een tentje gereisd en was zo flexibel. Heb heel Noorwegen wel verkend. In de jaren 80 een paar keer met mijn ouders en twintig jaar later een paar zomers achter elkaar in mijn eentje. Altijd 4 weken.

Ik zou minder lang op plekken blijven hangen en juist echt rondtrekken. Daar is Scandinavië ideaal voor!

Aanraders in die regio zijn:

• het mijnstadje Roros ligt een beetje afgelegen, maar is origineel en behoort tot mijn favorieten
  • Van bijvoorbeeld Sundalsora via Atlantic Road naar Andalsnes is al een aardige dagrit.
  • voor Trollstigen (inclusief wandeling bovenaan bij het trollenwinkeltje) zou ik in Andalsnes kamperen
  • minstens een nacht in Geiranger en naar Dalsnibba rijden, liever 2 nachten
  • weg nummer 55 tussen Lom en Skjolden is een juweel! Lom had niet zo’n prettige camping als ik het goed heb.

Over het algemeen is Noorwegen bijna in z’n geheel een natuurpark, dus onderweg genoeg te zien met leuke plekjes voor picknick en kampuurtjes, fjorden, veerbootjes, spelen in een rivier, in juni nog wel in de sneeuw, et cetera.

Johan

• openluchtmuseum Maihaugen te Lillehammer
  • Alesund (rondje boven de a)
  • Rakvag (rondjes boven a’s), paaldorp noordwestelijk van Trondheim bij Rissa en Hasselvika
  • Leksvik, noordoostelijk van Trondheim,camping en hotel bij fjord
  • Meraker (rondje boven a, tussen Trondheim en Storlien (Zweden), camping Brenna
  • Kristiansund, haven
  • Namsos