Informatie gevraagd over Midden-Amerika over land

We zijn van plan vanaf februari van Costa Rica naar de V.S. over land te reizen. We hebben niet echt een tijdslimiet dus ook geen vliegticket van de V.S. naar de volgende bestemming.
Nu heb ik begrepen dat je om Nicaragua in te komen een bewijs nodig hebt dat je het land ook weer verlaat. Ik las op een ander forum dat daar waarschijnlijk niet moeilijk over gedaan wordt, heeft iemand daar ervaring mee? En hoe zit dat met Guatemala?

Praktische tips welkom!

Ik neem aan dat het CA-4 visum nog steeds 90 dagen voor Nicaragua, Honduras, Guatemala en El Salvador is?! Met makkelijke verlengoptie voor nog eens 90 dagen. Maar een bevestiging hiervan zou fijn zijn.

Hoi,

Inmiddels alweer 4 jaartjes geleden maar wij hadden geen bewijs van doorreis nodig om Nicaragua binnen te komen. En op reis in Mexico - Guatemala ook geen probleem mee gehad.

Dit hadden wij wel bijvoorbeeld bij de Costa Rica - Panama grens maar wat we toen hebben gedaan is het goedkoopste (retour)busticket kopen en deze dus niet gebruikt :slight_smile:

Groetjes Floor

1 like

ALS dat zo is is het bijna altijd een money-making ‘‘scam’’-een goedkoop busticket van een mij die geheel niet bestaat wordt net naast die aardige grensbeambte door zijn zus verkocht o.i.d.
je moet je WEL terdege orienteren over hoe je de USA binnenkomt-in dit geval gelden dus de visa=waiver regels voor NL/BE/EU niet.
Bij mijn beste weten-maar dat is voor deze regi alweer een hele tijd geleden, heb je als NL geen visum nodig voor die landen-paspt. is voldoende. soms moet je aan de grens dan wat bijkopen of invullen. Maar -zoals altijd-daar zijn reisgidsen voor gemaakt. daar staat dat in.

Ik heb wat info gelezen van de week (weet alleen niet meer waar…) dat je vanuit Canada en Mexico over land niets nodig hebt, als Nederlander dan. Maar ik ga het nog maar een keer goed napluizen, dank voor de tip.

Als het een scam is wordt deze in stand gehouden door de ANWB, die op de online reisbeurs deze info verstrekte.

Ik ben vorig jaar van mexico over land naar costa rica gereisd. Nergens een bewijs van nodig gehad. Alleen bij de grens van honduras naar nicaragua hadden wij even ‘problemen’. Dat kwam omdat in onze lonely planet staat, dat als je eenmaal in guatemala, honduras, nicaragua of el salvador een entry fee had betaald, je dat bij de volgende grensovergang niet meer hoefde te doen. Dus wij wilden niet een entree fee voor nicaragua betalen, we hadden dat immers in guatemala al gedaan. Maargoed, je wint het dan natuurlijk toch nooit, en het ging maar om een paar dollar, haha. Een beetje corruptie is daar natuurlijk niet vreemd, en dat moet je dan ook maar accepteren als je er bent.
Verder alleen maar met lokale bussen gereisd (de goedkoopste optie, en ook wel de leukste). Mocht je dat doen; trek er dan wel genoeg tijd voor uit, je moet vaak overstappen, en het gaat daar allemaal niet al te snel.

1 like