grensdocumenten centraal amerika

hoi,

ik ben van plan rond te reizen in centraal amerika te beginnen in panama en dan door costa rica naar nicaragua en guatamala mexico. ik heb een brandende vraag. als je via land backpacked heb je dan voor elke grens die je passeerd een bewijs nodig dat je het land weer verlaat?of kun je gewoon passeren. als er iemand is die deze vraag kan beantwoorden , laat het mij weten,

Tussen Nicaragua en Honduras in elk geval niet. Gewoon je 'visum’stempel betalen en een vertrek belasting.
hoe het precies zit tussen de andere landen weet ik niet. Maar ik denk dat je geen uitreisvisum nodig hebt. Er zijn daar heel veel backpackers die precies hetzelfde doen als jij.
Honduras is ook zeker de moeite waard hoor! Prachtig land! Helaas een beetje kort geweest.
veel plezier!

Ze hebben mij vorig jaar (jeee - wat klinkt dat lang geleden!) ook nergens om een onward ticket gevraagd. Je moest wel goed je stempels laten zien, en als je naar Mexico gaat, dan betaal je daar belasting als je langer dan 7 dagen (168 uur) daar bent.

Je betaalt bij sommige grenzen geld om je visastempels en een toegangs- of passeerbewijs te kopen. Als je met de bus reist, dan kan de 2e van de bus het voor je doen (voor een fee natuurlijk), maar scheelt je wel wat gedoe aan de grens. Als je Spaans spreekt, moet je gewoon meelopen. Het is echt niet moeilijk, ook als je geen Spaans spreekt trouwens. :slight_smile:

En als je langer onderweg bent: Guatemala (Antigua, of Quetzaltenango - Xela) is een prima land om Spaans te leren. Maar kijk daarvoor ook eens in de landenforums.

Bij mij nooit gevraagd. Enige keer dat ik er bang voor was, was op de luchthaven in Cancun omdat ik dus ook geen ticket voor een terugvlucht had, als je dat wel hebt zou dit ticket moeten volstaan aan elke grensovergang.

Visum enkel nodig in Belize (te verkrijgen aan de grens), andere landen gewoon een stempeltje en soms wat entry tax.