Over een maand gaat mijn rondreis door Zuid-Amerika van start (door Ecuador, Peru, Bolivia, Argentinië, Chili, Colombia, Aruba, Curaçoa en Suriname). Heb ik alleen een visum nodig voor Suriname (vind ik zelf erg vreemd ivm geschiedenis van NL en Suriname)?
Daarnaast hoorde ik dat je als je een land in komt je een ticket uit dat land moet laten zien. Echter is een vriend van mij ook een tijd door Zuid-Amerika rondgereisd en hij zegt dat hij nooit zo’n ticket heeft hoeven laten zien. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat doe je als er bij de grens om een ticket wordt gevraagd en je hebt die niet?
Ik heb het ook nog nooit hoeven laten zien. Misschien is het ook al voldoende als je je terugvlucht naar Nederland laat zien (of heb je die ook nog niet?).
Dat vraag ik mij dus ook af, kan je ook met een enkel ticket een land binnen of moet je perse een retour ticket hebben? Vaak lees ik namelijk dat je op de grens moet invullen wanneer je vertrekt. Ik wil eigenlijk geen retour ticket kopen, want ik weet niet wanneer en vanaf welke plek ik terug zal gaan.
Ik heb door Brazilie, Paraguay, Bolivia, Chili en Argentinie gereisd in 2009…nog nooit om een ticket gevraagd. Alleen op heathrow zeiden ze dat ik 3 mnd per land zonder visum kon blijven. En in de afgelopen 2 jaar 2x naar BR en toen heeft ook niemand om een ticket gevraagd. Je geeft je paspoort, het wordt in de computer geregistreerd en je krijgt een stempel.
Ik heb de vraag bij de ambassade van Ecuador hier neergelegd. 't Antwoord:
U kunt maximaal 3 maanden (90 dagen) per kalender jaar zonder visum in Ecuador verblijven.
Het is niet nodig een bewijs te hebben van uitreis uit het land.
U hoeft niet aan te geven dat u binnen 90 dagen Ecuador verlaat.
Het is daarom niet nodig om een visum aan te vragen.