Nieuwe visum regeling Guatemala, Honduras, El Salvador en Nicaragua

Ik lees in alle topics over Midden Amerika dat mensen problemen hebben met de visums in Guatemala, Honduras, Nicaragua en El Salvador.

Er is sinds 1 december geen CA4 meer. Dat was het visum voor deze 4 landen en betekende dat er maar 1 visum was voor die 4 landen en om die te verlengen moest je naar Mexico, Belize of Costa Rica.

Nu heeft ieder land zijn eigen visum weer terug en krijg je bij iedere grens overgang een visum van 90 dagen. Dus 90 dagen voor Guatemala, 90 dagen voor Honduras, 90 dagen voor Nicaragua en 90 dagen voor El Salvador.

Nu zou ik graag van mensen willen weten hoe het nu verloopt bij de grensovergangen zodat anderen daar baat bij hebben. Dit soort veranderingen kunnen soms een tijdje duren voor het echt doordringt bij de grens maar ik wil ook graag weten of men zich daar ook echt aan houd.
Let op dat je dus in ieder land nu een stempel van binnenkomst en verlaten moeten geven.

Ik woon zelf in Honduras en zodra ik meer informatie heb over de visums zal ik hier aanvullen informatie plaatsen.

Alvast bedankt namens iedereen en mezelf en ik wacht op jullie informatie.

Getest en goedgekeurd :slight_smile: Ik ging dit weekend van Antigua naar Copan in Honduras. Bij de grens maken ze normaal een speciaal pasje als je enkel Copan bezoekt, zodat je geen nieuwe stempel krijgt. Ik vroeg om mij toch een stempel te geven, maar daar deden ze eerst een beetje moeilijk over. De man zei iets over de regeling met CA-4, dat ik eigenlijk 72 uur uit het land moest en dat het enkel kon als ik 200Quetzals betaalde, beetje onsamenhangend allemaal. Dus ik zei dat ik dan wel even naar la capital zou gaan om een verlenging te krijgen.Terwijl hij mij een pasje aan het maken was, vroeg ik meer info over de regeling met CA-4, omdat ik dacht dat de regels veranderd waren. Hij vroeg hoe het kwam dat ik dat wist en vond dat precies wat vreemd. Het volgende moment verscheurde hij mijn pasje en zette hij een stempel in mijn paspoort om het land te verlaten. Prijs: 10Q!

Enige probleem was dat ik 30 uur later daar al weer zou staan en dus niet aan de nodige 72 uur zou komen. Maar daar werd geen enkel probleem van gemaakt, bij mijn re-entry vlotjes een nieuwe stempel gekregen dus ben ik weer 90 dagen goed!

Dus ik denk dat de CA-4 regeling inderdaad verleden tijd is, als je langer dan 72 uur naar een ander land gaat zou het geen probleem mogen opleveren en anders kom je er wel met een beetje aandringen! Trouwens, alle reizigers die verder gingen in honduras kregen sowieso een visum voor 90 dagen Honduras.

Bedankt Evadk voor je nadere toelichting. Ik had ook al bevestiging gekregen van de Nederlanders die in Copan wonen maar ik ben blij dat je je bevinding deelt.

In Copan kan je twee visums krijgen als je vanuit Guatemala komt. Eentje is voor de mensen die alleen Copan willen bezoeken en die krijgen 3 dagen. Zo heb je genoeg tijd om de ruines te bezoeken het het plaatsje.

Aan de grens willen ze nog weleens moeilijk doen over het in-uit gaan om je visum te verlengen. Ze proboren gewoon te profiteren. In Belize koste het 50 USD.
Als ze merken dat je wel weet waar je over praat dan worden ze wel rustig. Mijn idee is altijd vriendelijk en vrolijk blijven dan heb je de minste problemen bij de grens.

In ieder geval is het dus einde C4 en zoeken ze een andere mannier om buitenlanders een poot uit te draaien. Maar wie hier kijkt heeft in ieder geval de goeie informatie.

Is dat nu nog zo dat je alleen van honduras naar Guatemala hoeft ln 2016

Nee je moet naar belize toe voor drie dagen op alle site staat verkeerde informatie lopen jaren achter

zijn gewoon corrupte druiven die poen uit je zak willen slepen. In werkelijkheid moeten ze je gewoon een stempel geven om het land te verlaten en zo ook weer bij intrede van het land je moet wel 3 dagen in het land blijven om terug te keren en je stempel krijgen voor 90 dagen dag 89 doe je gewoon weer hetzelfde en alles blijft ok dit kan je jaren doen. probleem is dat de meeste mensen het niet weten. Nederlandse ambasade wat het dichtsbij is, is Costa Rica. Daar kan je dus ook informeren over deze landen. Ze willen touristen gewoon oplichten dat is de hele zaak.