Visum Guatemala & datum terugvlucht

Hallo reizigers!

Ik zit op het moment voor 3,5 maand in Midden-Amerika. Zit nu in Antigua, Guatemala om 6 weken Spaans te leren en heb een visum voor 90 dagen. Daarna ga ik naar Mexico om te reizen met een vriendinnetje en daarna naar Honduras om te reizen met een ander vriendinnetje. Als ik van Mexico naar Honduras reis, ga ik waarschijnlijk een stukje door Guatemala, dat is de eerste keer dat ik het land weer terug in kom, maar dat is nog binnen de 90 dagen. Ik vlieg terug vanuit Guatemala, dus de tweede keer dat ik het land terug inkom, is vanuit Honduras en is buiten de 90 dagen, dan krijg ik dus een tweede stempel.
De datum van mijn terugvlucht staat nu nog binnen de 90 dagen van mijn visum. Deze datum moet ik wijzigen omdat ik natuurlijk langer blijf. Weet iemand precies wanneer ik dat dan moet doen? Ik kan het doen als ik in Mexico ben, maar als ik dan de eerste keer terugkom in Guatemala binnen de 90 dagen, kan ik met mijn ticket niet meer aantonen dat ik het land verlaat. Als ik het pas in Honduras doe, dan is het maar 4 weken voordat ik weer terug naar NL ga en misschien een beetje krap om te wijzigen. Heeft iemand een idee?
Thanks!!

Ik begrijp je verhaal niet helemaal maar goed, misschien heb je hier iets aan.

Let op !

Guatemala, El Salvador, Guatemala en Honduras hebben dezelfde stempel (tenminste 1,5 jaar geleden en ik neem aan dat dat nog hetzelfde is), je rkijgt dus bij het oversteken van de grens van Honduras en Guatemala geen nieuwe stempel, ik heb gevraagd of ik er 1 mocht hebben maar ze zeiden dat ze die stempel daar geeneens hebben. Wil je een verlenging van je visum aanvragen (tegen kleine betaling), kan je dat het beste in Guatemala City doen en niet in Honduras (daar duurt het langer weet ik uit ervaring, voor mij een week. In Honduras hebben ze ook liever dat je een brief meeneemt dat je werkt voor een vrijwilligersorganisatie ofzo, oftwel een geldige reden dat je langer wilt blijven. Tevens ligt “Migracion” in Tegulcialpa een stukje rijden buiten de stad.).

Als je je visum wilt verlengen ga je naar “Migracion” in Guatemala City met je paspoort en credit card, formuliertje invullen, paspoort achterlaten en die kun je dan later weer ophalen met een verlenging stempel erin (prorroga). Dit kan ook wanneer je langer bent verbleven in Guatemala dan in je visum staat dan moet je een kleine boete betalen (geen idee hoeveel, maar niet iets om je druk over te maken denk ik).

Toen ik van Guatemala naar Honduras ging zat ik toevallig in een busje waar 2 van mijn medepassagiers geen stempel hadden gekregen/gevraagd toen ze Guatemala inkwamen vanuit Mexico. Toen ze bij de grens naar Honduras kwamen was dat neit echt een probleem, eerst zeiden de douaniers dat ze Q100 moesten betalen en later mochten ze gewoon door zonder extra te betalen.

Succes ermee

Ben je er al aan uit Jeanine, anders laat je het even weten en ik leg het je haarfijn uit.

Groetjes,
Igor

Ik ga 20 januari naar Guatemala en zit eigenlijk met een soortgelijk probleem, namelijk dat ik pas 5,5 maand later terugvlieg en dan vanuit Peru. Killroy gaf aan dat er een kans is dat Continental Airlines (waar ik mee vlieg) mij niet meeneemt als ik geen bewijs van uitreizen heb (voor Guatemala dus). Hebben jullie hier ervaringen mee / nog tips voor? Ik kom alleen maar tickets tegen van 100+ euro om eht land uit te kunnen en online boeken van internationale bustickets gaat ook niet.

Hallo ,
Mijn zoon is 8 februari vanaf Brussel naar Guatemala gevlogen en wij hebben problemen gehad met het ticket ze lieten hem vanuit Brussel niet mee vliegen omdat zijn documenten niet in orde waren(hij verblijft 5 maanden in Guatemala)en de terug datum is 9 juli ,dus langer dan 90 dagen in Guatemala.We hebben het ticket moeten omboeken naar 6 mei en dat kostte even 120 euro met het advies als hij in Guatemala was hij het weer kon terugboeken naar 9 juli kostte weer 120 euro.
Groetjes

Ik heb tickets gehad voor 4 maanden en zelfs een van een jaar en nog nooit problemen gehad. Ja, de laatste keer toen ik mijn hardeschrijven met kabels in mijn rugzak had zitten gingen alle toeters en bellen omdat men dacht dat ik een bom bij mij had. Dus :dag:

In Honduras ben je verkeerd bezig als je een week op een verlenging moet wachten. Ik heb meer dan 20 verlenging gehad en iedere keer koste het mij maar 1 dag. Ga nooit naar Migracion in een grote stad want die zijn te groot en de mensen zijn te lui. Dat kost je tijd en geld.

Op het moment zijn de stempels weer terug op de grensposten en ieder land heeft zijn eigen visum. Joepie de poepie. Zo kan je nu in elk land tot 3 maanden blijven zonder je visum te verlengen. Gewelig voor alle backpackers die deze kant uitkomen.

Bij de grens kan het zijn dat je iets moet betalen wat eigenlijk verboden is maar men zal daar niets van aantrekken en je lekker proberen te plukken. Maak geen ruzie, blijf vriendelijk en betaal als het niet te veel is. Zo voorkom je al het gedonder want zonder perdon zullen ze je gewoon terug sturen als stenis trapt. Ik heb met eigen ogen gezien hoe ze een Amerikaanse de grens oversleept omdat ze weigerde te betalen en vond dat ze in haar recht stond.

Voor het probleem van Jeannine wil ik zeggen dat als jij de grens over gaat ben je je visum kwijt. A;s je weer terug gaat heb je weer een nieuw visum.
Standaard is dat je 72uur aan de andere kant moet blijven om je visum zeg maar te verlangen met 90dagen op de grens maar als je een beetje extra betaald bij de grens en je verhaal uitlegt krijg je gewoon een nieuw visum. Of het correct is weet ik niet maar ze bieden het je zelfs aan bij de grenscontrole. Tuurlijk geloven wij die ambtenaren lol2 Wat zij doen om geld te eisen voor een stempel is ook niet correct en als je niet beter weet…

Goeie reis.
Iederen met vragen over visums voor Honduras, Nicaragua, El Salvador, Guatemala en Costa Rica stuur gerust eens een mailtje naar cornelis@ikwilemigreren.nl zodat ik uitgebreid in kan gaan op je vragen.