Informatie gevraagd over geldzaken buiten Europa

Beste Forumbezoekers,

Ik ga volgend jaar een wereldreis maken (Thailand, Maleisie, Indonesie, Australie, Nieuw-Zeeland, Hawaii en de VS), en ik vraag me het volgende af:

• Ik heb een Fortis-bankrekening, kan ik mijn pinpas ook in het buitenland gebruiken?
  • Ik wil ook een creditcard aanschaffen, hoe werkt een creditcard en wat doe ik als ik hem verlies/gestolen wordt?
  • Kan ik iemand thuis machtigen om iedere maand mijn geld van mijn spaarrekening naar mijn lopende rekening over te zetten, want ik wil niet dat al het geld op mijn lopende rekening staat (te grote kans op een beroving)?
  • Ik heb ook gehoord van Travellerschecks, hoe werkt dit?
  • Als ik Australie binnen wil komen, moet ik aantonen dat ik 3000,- op mijn rekening heb staan. Moet ik een afschrift mee nemen (want ik ga eerst naar andere landen, voordat ik naar Australie ga)?

Hebben jullie nog andere tips over geldzaken, die jullie gebruikt hebben tijdens een (wereld)reis?

Groetjes,

Tines4win

je vergeet een tamelijk belangrijk detail: ben je Belg (ziet het voor mij naar uit)of NL/ Fortis is amper nog actief in NL. Bovendien verschillen wat die banken aanbieden en aanrekenen nogal tussen die 2 landen.
1.IHA werkt natuurlijk internetbakieren het makkelijkst-kan je zelf (overal zijn van die sjops-ik zit er nu ook in 1tje in BKK] en kan je je rekening beheren.
2.geld opnemen-net als thuis-met je kaart in de ATM en wat toetsen-en daar komen de plaatselijke briefjes al. Kosten-verschilt zoveel per bank, type rekening en alweer dat land-ik ga geen encyclopedie schrijven.
3.cr.cd-dan moet je geregeld inkomen hebben. lees eerst eens gewoon de site zelf, ja
4.TC-zeer ouderwets. In NL/BE KOOP je die-in welke valuta gewenst, vaak denken mensen dat het US$ moet wezen-onzin, EUR kan net zo goed, daar komen kosten bij-1-2% plus nog wat-en ze zeggen dat je dan verzekerd bent. soms klopt dat-vaak levert dat (bij diefstal) meer trouble op dan je ooit gedacht had. In het land ga je dan met TC+Pas naar welkeender wisselkantoor en -net als cash geld-wordt je in de lokale munt betaald-er worden weer kosten aangerekend.
5.dat hangt er vanaf hoe je naar Ozzieland [=de bijnaam) denkt te reizen. die borg geldt enkel voor het WHV=working holiday visum, en je mmoet dat dus al aantonen als je dat aanvraagt. Niet voor gewoon toerisme. in elk geval heb je een visum nodig.
Slot: je wekt overduidelijk de indruk nog geheel groen te zijn. Mijn standaard opm is dan LEES eerst-een boek, (er zijn er zat die dit thema behandelen)-of vragen op dit+andere forums die toch allemaal hetzelfde vragen+al beantwoord zijn.

Beste BKK,

Allereerst wil ik je bedanken voor je reactie. Ik ben Nederlander, Fortis is hier gewoon nog actief.
Ik werp op verschillende plekken een lijntje uit, zodat ik van anderen hun verhalen/tips hoor. Deze kan ik dan gebruiken. Daarnaast zal ik ook zeker mijn bank bellen. Ik heb nog niet alles uitgezocht wat bankzaken betreft, wel andere dingen geregeld.
Tot slot vind ik je taalgebruik op zijn minst hoogst ongebruikelijk. Ik zal het forum beter lezen voordat ik een vraag stel, lees jij dan het Groene Boekje (spelling, interpunctie, grammatica) even door?

hallo of je bankpas ook werkt buiten europa weet ik niet dit hangt af van het type bankpas heb je een pas met wereld dekking of alleen europa (ik denk dat tegenwoordig wereld dekking standaard is) vraag dit even na bij je bank
voor een creditcard hoor je inderdaad een vast inkomen te hebben en dat is tijdens het reizen lastig maar als je nu een vaste baan hebt kan je die aanvragen en intrekken doen ze meestal niet zo snel bij verlies of diefstal je bankbellen en hem direct laten blokkeren nummers opschrijven en appart van pas bewaren dit geld trouwens ook voor je bankpas
je kan iemand machtigen om je bankzaken te regelen maar dit kan inderdaad ook via internet bankieren dan kan je het zelf beheren zonder enig probleem
traveler cheque’s moet je hier inderdaad kopen en kan je dan in het land in een bank inwissellen echter is duurder dan pinnen en ook minder handig (pinautomaat is altijd open)
die 3000 euro die je moet aan tonen voor australie is volgens mij hier bij de ambassade voor het visum en niet daar aan de grens

verdere tips hmm in ieder geval houd er rekening mee dat pinnen geld kost en het is dus voordeliger om 1x een groot bedrag te pinnen dan om meerdere malen een klein bedrag te pinnen
als je lang op reis bent geweest en je komt thuis hou er dan rekening mee dat je wat achter de hand houd om de eerste tijd van te leven je zal geen baan meer hebben of iets dergelijks ook val je als je thuis komt in een gat je mist het reizen de mensen om je heen begrijpen niet goed dat je alweer over die geweldige ervaring begint te praten, nederland valt je tegen en je wilt weer gaan reizen dat soort dingen ga je bijna zeker tegen aan lopen houd daar rekening mee en probeer je er tegen te wapenen dit klinkt mischien niet als een aanmoediging maar laat het je zeker niet tegen houden
zou ik zeggen plan niet te veel vooruit blijf flexibel regel een visum voor thailand (ik denk dat je daar wilt beginnen) en regel daar je visum voor het volgende land zo kan je net zo lang in een land blijven als je wilt of als je visum duurt (je kan dan dus eerder weg als je dat wilt)
visum voor een land kan je in bijna elk ander land regelen dus daarvoor hoef je je geen zorgen te maken
in iedergeval een hele fijne reis toe gewenst en hoe ons hier op de hoogte hoe het gaat en wat voor rare dingen je overkomen (zo kan een ander daar weer van leren)

groet dirk :chin:

Hallo,

Inderdaad zoals de rest al aangeeft contact opnemen met je bank of je kunt pinnen in het buitenland en of hier geen extra kosten aan zijn verbonden. Zo heb ik een bankpas van de Rabobank waar ik een pakket voor heb waardoor ik gratis kan pinnen in het buitenland en alleen de wisselkoers heb.
Verder weet ik niet of je voor Australie een Working Holiday hebt als je een toeristenvisum hebt aangevraagd, heb je een retour ticket nodig of dus een ticket naar een ander land.
Bij een toeristenvisum heeft het geen zin om een geldbedrag op je rekening te hebben.
Heb je wel een Working Holiday dan heb je inderdaad 3200 euro nodig op je rekening en dat bewijs je door een recent bankafschrift te overleggen.
Als je elke maand van je spaarrekening geld wil overgeboekt zou je dit volgens mij ook automatisch kunnen doen. Ik zou dit ook aan je bank vragen.
Verder tips over geldzaken gewoon je gezonde verstand gebruiken en als je pint in een keer een grote hoeveelheid pinnen dit vanwege de wisselkoers.
Het geld niet bewaren op 1 plek in verband met diefstal.

de spelling-er zijn mensen die ietsepietsie ouder zijn en opgegroeid in de tijd van de nieuwe spelling-dat was toen om je afkeer van de gevestigde wereld te tonen. alweer een stukje historie dat de jeugd van tegenwoordig voorbij gaat. het geeft een gevoel van ‘‘onder mekaar’’.
dus bvb. -ies ipv -isch, de c zoveel mogelijk vermijden. dat maakt schrijven wat leuker. Er was ooit een grote schrijver, Gerard Reve genaamd, die er boeken vol mee heeft geschreven.
tegenwoordig is er SMS-taal-maar dat is weer wat anders.

bkkflyer dat er soms een reactie komt op uw spelling komt niet zo zeer door de spelfouten in uw berichten het komt hoofd zakkelijk door de negatieve ondertoon in de meeste van uw berichten, ik denk wel dat het allemaal met een goede bedoeling is maar komt vaak erg negatief over

als u zich opwind over een vraag omdat deze in uw ogen al vaak is gesteld of dat informatie hiervan ook te vinden is op internet voordat men de vraag stelt kan u ook niet reageren i.p.v. de vragensteller gelijk te recht te wijzen

groet dirk :chin:

Ik heb een Triodos bankpas, daarmee kan je gratis pinnen in het buitenland. en een rabo pas voor noodgevallen (als de triodos leeg is) Mijn vader is voor beide banken gemachtigd en zorgt dat er (meestal) geld op staat. Een creditcard is vooral handig om vliegtickets mee te kopen.
Mocht je nog overwegen naar Myanmar te gaan, zorg dan dat je voldoende “schone” dollars meeneemd, daar kan je niet pinnen.