Info reisadvies Thailand.

Mijn man zit momenteel in Bangkok in het Landmark hotel sukhumvit ter hoogte soi 6 daar is helemaal niets te merken van alles. Ik breng hem meestal op de hoogte wat er daar gebeurd.Alleen er is niet veel aan momenteel veel is er gesloten, het is erg stil.Veel toeristen blijven in hun hotel , de meeste wachten op bericht of ze eventueel terug naar huis kunnen.

Dus veel toeristen durven niet naar buiten?.. Ik vlieg over 3 weken naar Thailand en wou toch veel gaan bezichtigen in Bangkok. Ben erg benieuwd hoe het gaat lopen…

Ja hoor ze durven wel naar buiten, maar er zijn niet veel toeristen en wat er zit had veelal al weer terug gemoeten. Ik ga ook over drie weken ik heb mijn ticket overgeboekt . Als je niet in dat bezette gebied komt kan je gewoon alles doen. De stad is zo groot.

1 like

De schrik zit er toch wat in. Voor de eerste keer naar Thailand en dan gaan ze net op dat moment demonstreren, met vervelende gevolgen. In ieder geval hopen dat het de komende tijd niet gaat escaleren.

Dit is toch bloedlink, dat valt toch niet te ontkennen.

Als het weer tot een confrontatie komt dan is er een slachtpartij.
Niet te hopen.

Armed Thai troops patrol Bangkok business district
By GRANT PECK (AP) – 1 hour ago
BANGKOK — Soldiers in full combat gear garrisoned the Thai capital’s central business district Monday, laying razor wire across sidewalks in front of astonished tourists as they faced off with defiant demonstrators demanding a change of government.
So-called “Red Shirt” protesters accused the military of preparing “a killing field” — the latest confrontation in Thailand’s long-running political crisis.
Prime Minister Abhisit Vejjajiva — speaking on government-run television channels — said he would not set a date for protesters to be forced out of their encampment at a busy intersection in the heart of Bangkok’s shopping and hotel district. The demonstrators have camped out on the streets of the Thai capital since March 12.
The Red Shirt protesters, formally known as the United Front for Democracy against Dictatorship, initially were camped in a historic district of Bangkok. A failed April 10 attempt by security forces to flush protesters from that neighborhood erupted into the worst political violence Thailand has seen in 18 years, leaving 25 dead and more than 800 wounded.
“Let’s not draw a deadline (to remove the Red Shirts),” Abhisit said. “I do realize Thais are troubled, that everyone wants it to be quick … But there are many factors they have to take into account.”
Rumors have been rife, however, about an imminent military crackdown.
The protesters consist mainly of poor rural supporters of former Prime Minister Thaksin Shinawatra and pro-democracy activists who opposed the military coup that ousted him in 2006. They want Abhisit to dissolve Parliament immediately and call new elections.
They believe Abhisit’s government is illegitimate because it came to power through a parliamentary vote after disputed court rulings ousted two elected, pro-Thaksin administrations. The conflict has been characterized by some as class warfare, pitting the country’s vast rural poor against an elite that has traditionally held power.
Armed troops initially moved before dawn Monday to block entry to Silom Road, patrolling some of the city’s most famous bar strips just off the main street. Some took positions atop buildings after searching for possible snipers and along a skywalk running above the road. Others guarded bank buildings, ATM machines and entrances to subway and elevated rail stations.
“I’m worried about the force allocation pattern here. It looks greater than necessary for just guarding the Silom area,” said a protest leader, Nattawut Saikua. “They are making it into a killing field.” Demonstrators braced for battle by stockpiling paving stones.
After a tense face-off early Monday, the troops pulled back almost halfway down the road’s 1.5-mile (2.5-kilometer) length to protect a key target of the protesters, the headquarters of the Bangkok Bank, which was barricaded by razor wire. The Red Shirts claim Bangkok Bank has close ties to the government, and have protested in front of the building previously on a smaller scale.
Many of the demonstrators also pulled back, but piled rudimentary weapons at the intersection where the road begins.
Buapeuan Puisuwan, a jewelry craftsman who works in the Silom area, held a 2-feet (0.6-meter) long bamboo rod tightly in his right hand. His eyes were locked on a pedestrian bridge on the other side of the road where security forces stood.
About 100 bamboo poles, some sharpened, were distributed to protesters standing at one of the entrances leading to their main stage.
“I’m sure the soldiers will storm in. We don’t really have anything to fight against them,” Buapeuan acknowledged. “I know a bamboo pole can’t handle whatever they have, but I’ll stick with it anyway.”
Tensions were also heightened a day earlier, when the rival, establishment-backed “Yellow Shirt” protest movement vowed to take action unless the government deals with the crisis. The group, formally known as the People’s Alliance for Democracy, occupied Bangkok’s airports for a week in 2008 to protest a Thaksin-allied government. They retreated after Abhisit became prime minister, but many fear their return if he is forced out.
“The lack of a crackdown today, despite the significant military mobilization, bodes well for the immediate avoidance of violence,” said Tyrell Haberkorn, a researcher at The Australian National University in Canberra.
“Yet while the streets of Bangkok were peaceful today, the increased rhetoric of key PAD leaders to take the law into their own hands, as well as the state’s continued constriction of speech, remain ominous signs of potential violence.”
During the earlier street battles, the military lost a senior officer and suffered scores of other casualties among its troops, who were mostly equipped for riot control rather than lethal combat. The majority of the dead, however, were civilians.
The government accused “terrorists” armed with guns and other weapons of orchestrating the earlier violence and says weapons were stolen from the military that have not been returned.
Army Spokesman Sansern Kaewkamnerd said Monday that the officers deployed on Silom Road “have the right to carry weapons to protect themselves, and (I) believe the society finds it acceptable.”
Associated Press writers Jocelyn Gecker and Thanyarat Doksone contributed to this report.
Copyright © 2010 The Associated Press. All rights reserved.

Wij willen vertrekken op 13 juli en waren toch wel bezorgd over de huidige situatie in Bangkok. Daarom gsteravond een mail gestuurd aan Vieng Travel, een Thai/NL reisburo waar we alles geboekt hebben. Vanmorgen vroeg al een antwoord terug van Mark (eigenaar)

Hallo Barry,

Ik maak mij heel wat minder zorgen over de onlusten in Bangkok, in de media lijkt het altijd veel erger dan het is.

Hier een samenvatting van het gebeurde tot nu toe door de ogen van iemand die in Bangkok woont en werkt (en voor wier de veiligheid van z’n klanten op de eerste plaats komt):

*Er is sinds ongeveer 5 weken een in beginsel vreedzame demonstratie aan de gang van de “roodhemden”. Ze zijn begonnen met de demonstratie bij de Pan Fa brug (bij de regeringsgebouwen). Na een week is er meedere malen overleg geweest tussen de demonstranten en de regering, maar daar is niets uitgekomen. *Toen ontstond er een soort patstelling. Om die te doorbreken zijn de demonstranten toen, naast de brug, ook een kruising midden in Bangkok (met veel winkelcentra in de buurt) gaan bezetten. Dat leverde enorm veel verkeershinder op en kostte bovendien veel omzet in de winkels.
Nadat dat ook weer ongeveer een week had geduurd heeft de politie vorige week zaterdag (10 april) geprobeerd in te grijpen en de menigte met traangas en rubber kogels uiteen te drijven. Toen bleek echter dat een aantal demonstranten gewapend waren en is het nogal uit de hand gelopen… Er zijn zelfs doden gevallen…

Daar is men toen van beide kanten erg van geschrokken en sindsdien is er dan ook geen geweld meer geweest. De demonstranten hebben inmiddels de brug verlaten en staan nu alleen nog (voorlopid weer vreedzaam) te demonstreren op de kruising bij het winkelcentrum.
Hun aantal is ook af aan het nemen (ze worden ook een beetje “demonstratie-moe”). Blijft hun aantal verder afnemen, dan gaat het uiteindelijk als een nachtkaars uit.

Gebeurt dat niet, dan er zal binnenkort toch wel een oplossing worden gevonden denk ik. Waarschijnlijk toch vervroegde verkiezingen (nog voor het einde van het jaar).
Ook de veiligheidstroepen reppen niet meer over een “crackdown”, maar willen hooguit proberen de enkele demonstranten te arresteren die op 10 april gewapend bleken en de slachtoffers op hun geweten hebben. En zoeken naar een mogelijkheid om, zonder gebruik van geweld, de kruising weer vrij voor verkeer te maken zodat ok de shoppingmalls in die buurt hun deuren weer kunnen openen (die lijden nu miljoenen verlies per dag!).

Dat allemaal in ogenschouw nemend, lijkt het mij uitermate sterk dat er in juli nog steeds onrust in Bangkok zal zijn.

Tot slot nog iets over de huidige veiligheids situatie in Bangkok, met name voor toeristen.
Op die ene kruising na (Rachsaprong bij Siam Square), is Bangkok volledig normaal en merk je nergens iets.
Komisch is nog dat veel toeristen uit nieuwsgierigheid toch vaak naar die kruising gaan en dan heel vriendelijk door de roodhemden worden ontvangen, samen op de foto gaan en een dansje maken! Mensen vinden het toch leuk om met zo’n foto thuis te komen!
Wist je trouwens dat wij hier vorige week het Songkran Festival hebben gehad (watergooien) en dat het ook op die bewuste kruising een groot feest was? De roodhemden deden volop mee en vooral ook veel toeristen hebben zich in hun midden gemengd en een fantastisch feest gehad!

Geloof mij, wat je op het nieuws ziet, hoort en leest geeft altijd een heel vertekend beeld van de werkelijkheid. Toeristen die afgelopen week zijn aangekomen dachten dat ze in een soort oorlogsgebied zouden terechtkomen en even later stonden ze midden in een hossende en feestende menigte.

Ik heb de wijsheid natuurlijk ook niet in pacht, maar tot nu toe zijn mijn voorspellingen redelijk goed uitgekomen. Hopen dat dat zo blijft!.

En natuurlijk, mocht ik het toch helemaal mis hebben en het toch nog uit de hand lopen, zelfs tot en met juli toe, dan kunnen we zonder problemen jullie reis aanpassen op een dusdanige manier dat Bangkok vermeden wordt. Daar zijn in principe ook geen kosten aan verbonden, tenzij de nieuwe versie gewoon zelf duurder is dan de oude -dan zal er moeten worden bijbetaald. Maar als de nieuwe versie goedkoper zou blijken, dan wordt de prijs ook gewoon lager.

Ik weet zeker dat er eind mei duidelijkheid is (en volgens mij al wel veel eerder, dus het komt allemaal wel goed.

Groeten uit Bangkok waar het leven nog altijd goed is,

Mark

Dit soort berichten had ik al eerder gelezen en gaf mij weer veel positieve gevoelens voor de komende tijd.

Barry

Toch een opluchting om dit te lezen. Wij vertrekken 6 mei en zouden graag enkele dagen in Bangkok verblijven. Hopelijk geen heftige demonstraties meer…

Wij gaan dan ook (7 mei), en we volgen het op de voet.
We wilden eerst twee daagjes in BKK blijven, en dan richting Chiang Mai trekken.

En twee weken later wilen we ook een paar daagjes in BKK doorbrengen. Hopelijk blijft alles rustig.

Groetjes
Yalika

Tof!! Onze planning is om eerst een paar dagen Bangkok en Kanchanaburi te doen, dan naar Chiang Mai met de nachttrein en als afsluiter een strandvakantie Koh Samui of Koh Chang (wij twijfelen nog een beetje en willen ook het weer afwachten).

Goeie reis!

Grtjes
Nathalie

Hoewel we onze ogen niet moeten sluiten en het nieuws goed in de gaten moeten houden is het nu vrij rustig in Bangkok. Ik zit tegenover waar de man van Karin zit, namelijk in Sukhumvit Soi 5. Je merkt hier HELEMAAL NIKS van de demonstraties, mensen kunnen hier gewoon naar toe reizen. Toeristen blijven ook zeker niet binnen, nergens voor nodig.

De omgeving van Silom zit wel vol met politie/militairen, omdat de roodhemden gezegd hebben hier heen te trekken vanwege de aanwezigheid van het HQ van de Bangkok Bank die volgens de roodhemden banden heeft met de regering.
Tv staat hier nu aan, helaas is mijn Thai nog te slecht om het te kunnen volgen, maar het ziet er rustig uit.

Men zegt dat de roodhemden een dezer dagen verdreven gaan worden, omdat men er nu wel genoeg van heeft.

Wel is het een stuk rustiger wat toeristen betreft. Het is natuurlijk ook laagseizoen, maar zo rustig als nu heb ik het nooit gezien. Best relaxt, want met de taxi kan je soms zelfs goed doorrijden, zonder dat je om de 10m weer vaststaat.
Normaliter is het 's avonds een drukte van jewelste bij de stalletjes op Sukhumvit Road, maar nu is het hier ook vrij rustig.

Veel toeristen die Thailand bezoeken zijn repeaters, die komen gewoon wel en maken zich vaak niet zo druk. Denk dat de mensen die voor het eerst naar Thailand gaan, zich de meeste zorgen maken.

Beste mensen, kom gewoon naar Thailand. Men richt zich niet op toeristen en mocht het ergens in Bangkok toch weer uit de hand lopen (wat niemand hoopt), dan kan je altijd verder reizen naar een andere bestemming.

Heb gisteren in een aantal barretjes wat gedronken en met verschillende dames daar gesproken. Vrijwel al deze dames komen uit de Isan en zijn dus ook voor de roodhemden. Ook zij willen gewoon dat er zo snel mogelijk een einde komt aan deze ellende en ze vinden het verschrikkelijk dat er doden zijn gevallen, zowel onder de militairen als onder de roodhemden. Want zeggen ze allemaal, we zijn allemaal Thai en dat Thai tegen Thai vechten is verschrikkelijk.

1 like

Ik vlieg volgende week donderdag voor de derde keer met mijn vriendin naar Bangkok (het klopt…je gaat steeds en steeds sneller achter elkaar terug ;))…en maak me meer zorgen om de aswolk die terug kan keren dan om de demonstraties… Gewoon in een grote boog omheen lopen en doen waar je zin in hebt denk ik zo…! Ik houd dit topic iig goed in de gaten :), dank!

He Nathalie wat leuk,

Ik ga vanaf 25 juli echt precies dezelfde reis doen. Bangkok, kanchanaburi, chiang mai en wij eindigen op Koh chang.

Is het voor jou ook de eerste keer of ben jij al een doorgewinterde thailand ganger?

Groetjes Mik

Hey! Het is de eerste keer en heb er enorm veel zin in :smile:. Zeker na het lezen van de verhalen op dit forum ;-).

Ik ben ook benieuwd naar het eten ginder, want ik heb hier al een verslaving aan Thais eten, mmm.

Wanneer we terug zijn, zal ik uitgebreid verslag uitbrengen.

Groetjes en alvast een goei reis hé! :dag:
Nathalie

Wij hebben deze plaatsen gedaan + Phitsanuloke , Chiang Rai,Mae hon song , Hua hin, Patong.( Prachtig )
Strandbestemming zijn een persoonlijke keuze.
Jullie gaan een mooie reis tegemoet en kwa eten wij zijn gek op Aziatisch en ginder keuze genoeg aan te gekke prijzen!
Geniet ervan !
Frank

Thanks!! Dat gaan we zeker doen! Onze strandvakantie ligt niet vast, omdat ik wil afwachten waar het grotendeels droog is. Groetjes!

Jeetje Nathalie ook de eerste keer!

Ik vindt het echt mega spannend.
We gaan met 4 volwassenen en 3 pubers en 1 van 11jaar.
Ik heb ook met behulp van dit forum alles zelf geregeld dus ben heeeeeel benieuwd.

Waar slapen jullie in kanchanaburi en chang mai?
Wij in het Oriental kwai resort en in Liam’s suan dok mai.
Op Koh chang bij Buddha view.

Voor jou gaat het al opschieten zeg.

Ben benieuwd naar je verhalen.
Wel verslag doen hoor als je terug bent.

Heel veel plezier alvast.

Groetjes Mik :dag:

Dan ga je het eten in Thailand zeker lekkerder vinden dan dat je nu al vindt ! Zoveel heerlijke gerechten en in het land zelf smaken die altijd beter…

Goede keus, zeker een aanrader ! Doe Evelien en Djo de groeten !

Dit is echt grappig… Voor Kanchaburi wordt het Jungle Raft of Oriental kwai resort (of misschien een combinatie van beide, afhankelijk hoe het er in Bangkok aan toe gaat met de roodhemden) en in Chiang Mai Liam’s suan dok mai. We hebben wel nog niets gereserveerd. Mei is natuurlijk niet zo druk en dan hangen we niet vast aan reservaties. In Bangkok had ik graag een nachtje in Lebua at state tower gelogeerd. Ziet er zo luxueus uit ;), maar dit hotel ligt in de omgeving van Silom en is volgens de ambassade beter te mijden nu. Afwachten hoe de toestand er over 2 weken is…
Alleszins we gaan er een prachtige reis van maken en lekker eten!!

Ik laat zeker nog iets weten hoe het geweest is! Groetjes! Nathalie :dag: