info over Iran

Hoi allemaal,

Ik ben net terug van mijn 8 daagse trip naar Iran (10 dage als je het vliegtuig mee telt) en ik vond het zelf moeilijk om info te krijgen over dit land. Daarom wil ik voor jullie een topic plaatsen met verschillende info. Hopelijk kan het andere helpen.
Ik reisde samen met mijn zus.

Vliegveld:
Bij aankomst op het vliegveld van Tehran kun je na het passeren van de douane en bagage controle rechts een roltrap omhoog. Hier zit een wisselkantoor waar een goede koers wordt gegeven. We hebben zelfs hier de beste koers gehad van alle keren dat we wisselde!
We wilden direct doorreizen naar Kashan, maar met de bus moet je eerst naar het busstation in Tehran. We hebben uiteindelijk voor een goede prijs (30 dollar) een taxi naar Qom genomen, en vandaar met de bus naar Kashan. Zo bespaarden we ons veel tijd.

Voor onze visa zijn we direct naar de ambassade van Iran in Den haag gegaan. Hier kun je eenvoudig zelf je aanvraag indienen. Het enige wat je nodig hebt is je paspoort, een pasfoto, de aanvraagformulieren in tweevoud en een kopie van je zorgpas. Je kunt je paspoort met visum naar huis laten sturen.

Hotels:
Kashan: Ehsan hotel (house of Ehsan) 900.000 rial voor 2 personen incl. ontbijt. De kamer was zonder badkamer, maar traditionele stijl. Er stond een gaskachel, die ik liever niet in de nacht aan heb, dus we hadden extra dekens gevraagd, het was redelijk koud in november.
De badkamers die beschikbaar waren waren brandschoon, met een warme douche. De ketel was wel snel leeg, dus snel douchen. Ontbijt was standaard, maar als enige hotel met fruit.
het hotel is rustig en mooi. Het personeel is heel vriendelijk en behulpzaam.
Shiraz: Niayesh Boutique Hotel 1.200.000 rial voor 2 personen incl. ontbijt. De kamer was netjes schoon met een eigen badkamer. De douche was heel fijn! Het ontbijt was uitgebreid met salades, (leftovers van het diner de dag ervoor) koekjes en ei.
Het personeel is over het algemeen vriendelijk, maar op de avond van ons vertrek (11 uur) wilde ze geen taxi boeken, dus moesten we met bepakking naar de hoofdweg lopen. Vreemd om 2 vrouwen alleen over straat te sturen in de avond!
Het eten van het restaurant was lekker.
Bij aankomst wilde de taxi chauffeur ons niet bij dit hotel brengen omdat hij het onveilig vond voor 2 vrouwen. We hoorden dit later van meerder mensen dat de wijk waar het hotel ligt slecht bekend staat. We hebben echter geen problemen ondervonden.
Yazd: Kohan hotel 1.000.000 rial voor 2 personen incl. ontbijt. Kamer was eenvoudig maar schoon. Centrale verwarming maakte de kamer comfortabel. het ontbijt was eenvoudig, maar voldoende.
Personeel behulpzaam en vriendelijk. Het hotel ziet er leuk uit met binnenplein en fontein. Het restaurant niet geprobeerd, omdat er geen andere mensen waren.

Kleding:
We hadden een trench coat gekocht die ver over onze billen kwamen en niet te strak zat. Dit werd gewaardeerd door de mensen. Zorg wel echt dat je billen bedekt zijn en het niet te strak is.
Verder een skinny jeans met sneakers of sandalen waren geen probleem. Een gewone sjaal gebruikten we als hoofddoek. De kleur beige met rose was geen probleem.
Ook makeup kon je gewoon gebruiken. Zoals mascara, lippenstift en oogschaduw. Nagellak wordt wel gedragen, maar in mindere mate. Je kunt het wel kopen.
Wanneer een chador verplicht was kon je er een lenen bij de ingang van bijvoorbeeld een moskee. De vrouwen hielpen ons hoe deze te dragen.
Bij de moskee hebben we vrouwen met groene plumeau’s gezien. Als je wordt aangetikt door zo’n plumeau dan is er teveel haar in het zicht. Maar voor toeristen zijn ze niet zo streng.
Haren wassen vond ik lastig, want je haar blijft tenslotte een lange tijd nat. In sommige hotels waren geen haardrogers beschikbaar, dus ben je een tijd gebonden aan je kamer.

Geld:
je kunt niet pinnen, dus neem voldoende cash geld mee. Als je door de douane komt kun je bij het wisselkantoor bovenaan de roltrap geld wisselen. Zorg dat je altijd bij een officiële wisselkantoor wisselt. De koers kan sterk wisselen. Zelf wisselde ik meestal kleine bedragen per keer. Meestal rond de 100 euro. Voor 8 dagen had ik genoeg aan 240 euro. (enkele keren nachtbus genomen)

Openbaar vervoer:
Alles staat aangegeven in het farsi, ook de nummer, dus stadbussen waren erg onhandig om te nemen als je niet iemand bij je had die farsi sprak. Voor bussen voor lange afstanden vertrekken meestal bij het kantoor waar je je kaartje hebt gekocht. Laat het aan de chauffeur zien en hij wijst je de juist bus aan.
Taxi’s rijden overal en kun je aanhouden langs de weg. Het viel ons op wanneer je vroeg aan kwam je je kaartje kocht bij een locket, waarna je een taxi toegewezen kreeg.
Meestal betaalden we voor een taxi rond de 100.000 rial voor een ritje van ongeveer 10 a 15 minuten. In de avonden betaalden we iets meer. Deze taxi’s waren privé. Voor het aanhouden van een taxi langs de weg onderhandelde we, maar meestal ging er weinig van de prijs af.
Er zijn ook gedeelde taxi’s waar je per persoon betaald. Niet geprobeerd, dus ik weet niet wat de prijzen zijn.

Ashura:
Ik wist niets van dit evenement af, alleen dat ik toevallig rond deze periode reisde. Het is een evenement welke valt op 4 november. Maar de dag ervoor 3 november is Toshua en is net zo belangrijk als Ashura. Zowel 3 als 4 november zijn nationale feestdagen en dit betekend dat alle bezienswaardigheden gesloten zijn. Verder zijn ook de winkels dicht (soms gaan ze voor enkele uurtjes open) maar sommige restaurants zijn wel open.
Ook rijden op 3 november geen bussen. Op 4 november vanaf Esfahan gingen er geen bussen, maar vanuit Shiraz gingen er wel, maar zeer beperkt.
Dit evenement wordt zeer uitgebreid gevierd met de familie en daarbij reizen veel mensen naar hun geboorteplaats/ouders. Dit betekent dat de bussen vaak vol zitten, we moesten de dagen ervoor en erna ook moeite doen om een buskaartje te krijgen. Hou er dus rekening mee, koop je kaartje ruim op tijd!
Vliegtickets kopen was niet mogelijk, alles zat vol, vertrek vanaf verschillende plekken en verschillende datums. Zo’n week ervoor en erna was dit het geval.
Ik vond het evenement heel bijzonder om mee te maken, het is heel druk op straat. We hadden het geluk mensen te ontmoetten die met ons de dagen vierden, daarbij vertelde ze veel over het evenement wat heel interessant was.

Verder vond ik het land erg gastvrij, en ik voelde me heel welkom! Ik heb me ook geen moment onveilig gevoeld.

1 like

Hallo,

Geweldig, deze uitgebreide uitleg! Ik ben in sept/okt in Iran geweest en herken veel in je verhaal. Ik vond het een zeer gastvrij land met lekker eten & drinken, leuke bazaars en veel bijzondere steden en bezienswaardigheden. Ik heb me er ook geen moment onveilig gevoeld.

Ik hoop dat dit wederom voor veel mensen een motivatie is om dit geweldige land te bezoeken!