Info gevraagd!

Hallo!

Zoals bij vele mensen staat Australië bij ons bovenaan onze ‘to do list’ van droomreizen…
Volgend jaar hebben zowel m’n vriend als mezelf de mogelijkheid om gedurende een lange periode verlof te kunnen nemen, dus dacht ik om nu maar al ff wat opzoekingswerk te gaan doen. Ik ben al blij dat ik er zo vroeg mee gestart ben, want aan de vele topics op dit forum te merken zal het waarschijnlijk niet zo simpel worden om, wat voor ons toch een droomreis is, in mekaar te steken.

Voor de periode hadden wij gedacht aan de maanden oktober of november, of allebei… Hangt er zo 'n beetje vanaf hoeveel haalbaar is met ons budget. Wij hadden gedacht een budget op te stellen van rond de 6000euro voor beide samen. Met dit budget hoop ik wel om toch zeker een volledige maand in Australië te kunnen rondtrekken. Is dit realistisch of niet?

Dan is er bij mij wel enige twijfel ontstaan over de manier van rondtrekken. Ik was eerlijk gezegd reeds overtuigd om dit per campervan te doen en dan gewoon standplaatsen te zoeken, maar toen las ik in bepaalde topics dat het misschien voordeliger zou uitkomen om gewoon een auto te huren en in hostels te blijven overnachten? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Nu, de beste regio om te gaan reizen… Heel vaak zie ik terugkomen dat de Oostkust wel een ideale regio is als je ongeveer één maand de tijd hebt? Is dit de enige optie of zijn er nog regio’s waarvan het haalbaar is om deze binnen de zelfde termijn te gaan bezoeken? Sowieso mag er wel genoeg variatie zijn tussen avontuur, cultuur, strand, outback, … Ook zouden we het wel zeer plezant vinden om af en toe eens echt tussen de plaatselijke bevolking te kunnen vertoeven en hun cultuur echt te leren kennen…

Dusja, bij deze… Ik weet, heel ver in het plannen ben ik absoluut nog niet, maar misschien zijn er van jullie die ons misschien wel tips kunnen geven.
Ik wil hier zeker wel niet de fout maken om veel te veel in een korte tijd te kunnen zien… Ik haal er liever slechts een aantal zeer mooie plaatsjes uit waar we ten volle van kunnen genieten en zo een prachtige tijd kunnen beleven!

Grtz Hannelore!

Hallo Hannelore,

een maand of twee maanden scheelt natuurlijk heel veel. Of 6 weken. Daar staat of valt je planning mee. En je budget, is dat inclusief de vluchten of puur je budget voor in Australië.
Wast betreft de regio’s kun je in de maanden en oktober nog bijna alle kanten op. Alternatieven voor de oostkust zijn West-Australië waar je dan het wildflower seaan nog kunt mee maken, waar hel vel moois is maar waar alles wat verder uit elkaar ligt. He blijft voor veel reizigers desondanks de favoriete staat. Daar kun je ojns ook toe rekenen. Een andere optie is Sydney - Adelaide inclusief de Snowy Mountains, Victorian Alps, Great Ocean Roads en Grampians (En alles wat er verder nog is)
Volgend alternatief is Adelaide - Alice Springs tot evt. Darwin. Dan inclusief de Flinders Ranges en Eyre Peninsula en natuurlijk Uluru, Kata Tjuta, Kings Canyon en evt. Kakadu of Litchfield NP.
Je zit nog niet in het hoogseizoen dus er is overal plek genoeg. Met de camper is je vrijheid veel groter. Via de Wiki Camps app vind je heel veel goedkope of gratis overnachtingsplekken (mits een dag zonder douche kunt ;-)) Met de auto kun je je het best richten op hostels en cabins op caravan parks.
Op de laatste optie, Adelaide - Alice Springs - Darwin krijg je in elk geval voldoende outback mee. Als je met de plaatselijke bevolking Australiërs bedoelt, dat komt wel goed. Bedoel je de aboriginals, dan kun je het buiten georganiseerde trips wel vergeten.
Nog een laatste optie voor oktober/november, Darwin naar Perth.
Of een rondje vanuit Sydney, langs de kust heen, via het binnenland terug, richting Brisbane of richting Melbourne. Of…

Begin hier maar eens mee, er melden zich vast nog wel anderen. En kijk eens rond op onze website waar je over heel Australië wel wat vindt.

Groet,

Willem

Hey Willem

Dank je wel voor de snelle reactie!
Die 6000 euro zou inclusief de vlucht zijn… Dus dan denk ik dat er ongeveer nog een kleine 3500 à 4000 euro te besteden valt in Australië zelf? Volgens m’n schoonbroer zou het zeker mogelijk moeten zijn om met dit budget toch zeker een maand in Australie te kunnen blijven, hopelijk misschien ook langer :-)…
Ik zal mij nu indd al even bezighouden met de routes te bekijken die jij hier hebt vermeld en dan even zien wat ons het meeste aanspreekt… Dan zien we wel verder :-)… Alvast bedankt voor de info! En hoogstwaarschijnlijk kom ik later wel nog met meer vragen :slight_smile: