We twijfelen of we ons laten inenten tegen hepatitis A. Volgens de informatiesites en zoals ook monofeliz aangeeft is het wel aangeraden. Ik was dat ook van plan te doen, tot ik de prijs te horen kreeg bij de apotheek (91 Euro voor 2 inentingen). 182 dus voor ons beide.
Wat moeten we doen? Inenten of niet?
tja, beetje een domme vraag.
Als het aanbevolen wordt, waarom zul je het dan niet doen?
Het ligt er ook een beetje aan hoe lang je gaat en wat voor een reis je maakt. Ofwel; actieve vakantie, veel in de bossen, vakantieliefdes, in aanraking met dieren in twijfel achtige plaatsen overnachten etc. Hepatitis A wordt meestal overgedragen via drinkwater, in Costa Rica erg schoon.
Hepatitis A+B is aan te raden voor langere reizen en als je nog een paar andere landen wil bezoeken. En dan nog heb je het risico van hepatitis C, hepatitis D, hepatitis E, hepatitis F en hepatitis G en zo kun je de industrie geld toe blijven schuiven.
We zullen 16 dagen ter plaatse zijn (enkel Costa Rica). San José, Tortuguero, La Fortuna, Monteverde, Tamarindo, Rincón de la Vieja, Manuel Antonio en terug San José, met een 4x4. We verblijven in hotels (minimum 3*).
Alvast bedankt, Rumba
Natuurlijk raad ik iedereen aan bepaalde voorzorgsmaatregelen te nemen, bijvoorbeeld inenten tegen hepatitus a en b. Dat geeft je een zekere bescherming en is natuurlijk meerdere jaren geldig, vooral als je vaker naar tropische landen reist. Drink water uit een fles en niet uit de kraan. Ook al zegt men dat het water ok is. Waterleidingen worden hier qua hygiene maar erg slecht behandeld. En je niet laten inenten betekent niet dat je nu meteen een groot gevaar tegen gaat komen en onmiddellijk ziek gaat worden. Die kans is klein, maar als je de ziekte hebt is dat erg vervelend!
Malaria is een ziekte die in CR alleen in afgelegen gebieden nog voorkomt, de medicijn daartegen is dus niet nodig, tenzij je tussen de indianen gaat wonen.
Knokkelkoorts komt hier ook voor, en daar is geen medicijn voor. Zorg dat je goed beschermd bent tegen insectenbeten. De denque mug komt voor bij kleine poelletjes water, bijvoorbeeld oude autobanden, lege blikjes met wat water in, condities die je vaak in achterbuurten tegen komt.
Persoonlijk zou ik meer uitkijken voor buiktyfus, volgens mij is deze inenting ook een stuk goedkoper. Maar ook dit risico zit vooral in voesel en water, en dat risico is makkelijk te verkleinen.
Het risico voor je reis is klein, ik zou voor die 182 euro een paar keer lekker uiteten in Manuel Antonio, dat doet nog minder pijn aan je arm ook.
Aan het eind van het jaar even je verzekering uitbreiden en in januari de spuiten halen, daar heb je de rest van je leven profijt van.
vergoed je verzekering deze niet al gedeeltelijk?? bovendien ben je met een tweede inenting over een jaar voor 25 jaar beschermt. Dus als je het bedrag over 25 jaar of over iedere vakantie verdeelt lijkt het mij een hele goede deal!
Wat is 180 euro vergeleken met je gezondheid?
En wat is 180 euro gedeeld door de 25 jr dat deze entingen geldig zijn?
Voor Turkije wordt het ook aangeraden maar wij hebben t gewoon gedaan. Beter meeverlegen dan erg ziek worden