Wie heeft zich laten inenten?

Ik heb gelezen dat de inentingen DTP en Hepatitis A aanbevolen worden, maar het is niet verplicht.
Eigenlijk heb ik er vrij weinig over gelezen en ik vraag me dus af wie zich daadwerkelijk heeft laten inenten voor deze 2 dingen?
Of is de kans als je alleen water uit flesjes drinkt en in goede hotels zit toch vrij klein dat je ziektes oploopt ?

De kans dat je enge ziektes oploopt is groter naarmate je hygiëne niet belangrijk vind. Kies voor redelijke onderkomens, waar gewoon normaal schoon gemaakt wordt. Iedereen zal zeggen dat kraanwater best drinkbaar is. Dat zal best. Maar loop geen risico en koop flessenwater. Ga geen etenswaren kopen die warm bewaard worden in glazen kastjes met gloeilampen er in. Dé plek voor bacteriën! Bescherm je zelf tegen muggen door niet vlak voor zonsondergang en even daarna onbeschermd op een windvrij warme plek te gaan zitten. Dat is de favoriete plek voor muggen. Wind vinden ze vreselijk, dus zet een ventilator naast je en gebruik deet.
Ik geloof dat een dokter je altijd zal adviseren om je voor alles en nogwat te laten inenten om zo van alle verantwoordelijkheid af te zijn. De GGD verdient er een aardige cent aan. Malaria komt niet voor in CR, alleen in ver afgelegen gebieden. Toch slikken heel wat mensen giftige tabletten tegen malaria. De tablet is gevaarlijker, denk ik!
Zika was vorig jaar ineens een hele hype. We hebben geloof ik 8 mensen met Zika gehad in Costa Rica en je hoort er nooit meer iets over. Medicijnen industrie is erg goed in paniek zaaien.
Dengue komt voor in Costa Rica en wordt overgebracht door de tijgermug. Tegen Zika en Dengue kun je je niet laten inenten.
Natuurlijk kun allerlei ziektes oplopen, en zonder risico’s te lopen kun je niet op vakantie, maar dat geldt ook als je gewoon thuis blijft… Het is aan jezelf te beslissen of je 0% of toch een deel risico wilt lopen, door je overal voor of alleen het hoog noodzakelijke voor te laten inenten.

We zijn nu drie keer geweest in diverse, wel redelijk goede, onderkomens. Niet geënt en niet ziek geweest. Maar ervaringen uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst.

Ik heb me jaren geleden al laten inenten. Dit was destijds voor Kroatië, daar werd het voor aangeraden.
Het gaat niet alleen om eigen hygiëne, wat ik terug lees in het stukje van monofeliz. Maar ook als je je openhaalt ergens op straat(hepatitis bloed wat ergens tegenaan is gekomen of opligt blijft heel erg lang besmettelijk, ondanks dat je niet goed kan zien) of als je in zee aan het zwemmen gaat. Ik zou het risico niet lopen, deze vaccinaties gelden voor veel landen. Zoals ik al zei voor Kroatië werd het zelfs al aangeraden.

Tip: Check altijd je bed heel goed! Het deken er helemaal afhalen.