Ik ga op rondreis door Azie en nu vraag ik me af of het de moeite waard is om me te laten in te enten tegen hondsdolheid. Zeker omdat het niet zeker is of de inenting werkt en je alsnog naar het ziekenhuis moet als je gebeten wordt.
Kan iemand mij hier in advies geven?
Een arts van de ggd adviseerde me dit alleen te doen wanneer ik minimaal 3 maanden zou reizen en dan nog ligt aan de manier van reizen: wanneer ik veel zou fietsen / motorrijden dan is het aan te raden. Apen, honden enzo kunnen likken, bijten, krabben. Maar goed, heb tijdens m’n reizen door Azië alleen in Thailand wat straathonden gezien, die overigens zo mak waren als een lammetje.
Het voordeel dat je hebt door je thuis te laten inenten is dat je meer tijd hebt om een ziekehuis te bereiken. Ook hoef je dan maar 2x terug naar het ziekenhuis i.p.v. 5 keer zeker omdat tussen elke prik ook weer een dag of 3 zit.
M’n vriendin is door een hond gebeten in een dorpje in de amazone in Bolivia, per ongeluk prive terrein opgelopen… En hoewel in Bolivia rabies niet veel voorkomt moesten we toch van onze verzekering en een arts van het RIVM terug vliegen naar la Paz voor de benodigde prikken (wij waren wel ingeent).
Wij hebben heel lang getwijfeld of we het moesten doen (het blijft toch rotzooi), maar uiteindelijk wel gedaan. Dus ik zou zeggen neem eens contact op met de GGD. Zij kunnen je adviseren en verder hangt het natuurlijk af van de al eerder genoemde factoren als avontuurlijk reizen, reisduur en hoe ver ga je van goede gezondheidszorg/steden.
Volgens mij is Azie wel het continent waar rabies het meeste voorkomt, maar dit wil natuurlijk nog niet veel zeggen…
Ligt inderdaad aan waar je bent en wat je doet. Wij hebben ze wel genomen maar ik zal het de volgende keer voor Azië niet meer nemen. Ik heb het toch al niet op apen en honden dus blijf zowiezo ver uit hun buurt. Heel persoonlijk dus.
Als je er over denkt een paar maanden op Bali te blijven zou ik het wel doen, lieve mensen daar maar heel agressieve honden.