Indonesische Muziek

Kan deze orang ketinggalan dari tempo doeloe (zaman dahulu) toch niet volgen.

Ter vergelijking, luister naar deze riff

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“HEvktMyMkQo” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Op verzoek van SA, de tijd dat hij naar Holland ging

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“EtIimg4SsMM” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

roepieroepie

dit vond ik vroeger (en nog steeds) een leuk liedje.
Van zijn vrouw helen sparingga heb ik reeds een video geplaatst

https://www.youtube.com/watch?v=1Y456E-qAic

Dit is Gombloh , een Indonesische protestzanger.

[ame=“gombloh--gebyar-gebyar - YouTube”]YouTube - gombloh–gebyar-gebyar[/ame]

Rudy van Dalm , Nederlandse zanger met zijn Terang Bulan (terang di kali ).

[ame=“- YouTube”]YouTube - Rudy van Dalm & The Royal Rhythmics - Terang Boelan (1963)[/ame]

Weet niet of het al geplaats is door de andere leden.

Voor Mas Wally :

Walang Kekek bij Waldjinah (oude spelling)
[ame=“Waljinah : Walang Kekek - YouTube”]YouTube - Waljinah : Walang Kekek[/ame]

dit is toen hij nog jong was.

Ter vergelijking

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“crY3muiGERs” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Ini lagunya ninik. Anak muda kok dengerin lagu begini

Even wat rechtzetten
Waldjinah is natuurlijk een groot zangeres, daarover zul je me niet horen twisten.

Maar iemand onder de 40 die naar krontjong luistert of naar langgam jawa: men zegt niets maar misschien lacht men (de jongeren) je wel stiekem uit.

Ik luister niet naar die langgam dit of langgam dat , zelfs bij de Sundanese muziek ben ik ook kieskeurig .

Zal (bijna) nooit dang ndut , of campur sari ( javaans) muziek draaien .
Alleen van Mas Mulyadi (inmiddels een oude fen geworden) heb ik alleen een paar oude verzamel VCD-CD waar hij zingde (30 jaar geleden ?).

Waldjinah heeft bijna dezelfde status en bekendheid zoals Upit Sarimanah bij de Sundanezen .
Over smaak kan men niet twisten , jij komt bijvoorbeeld met een ordie zangeres (in mijn ogen dan) op de propen , terwijl ik met Hetty Koes Endang kom.Ze zingen dezelfde lied , maar wel op een andere manier.
Heb ook een paar CD-VCD van haar .