Ik ben hier nieuw, maar ik weet niet of dit hier thuis hoort. Als het hier niet hoort mag het topic wel dicht.
Ik heb 7 jaar in Medan gewoond. Mijn ouders zijn naar geemigreerd naar Medan, na die 7 jaar zijn mijn moeder en ik terug naar Nederland verhuisd, omdat mijn ouders vonden dat ik daar naar school moest, i.p.v de internationle school. Mijn pa werkt daar nog. Enfin, ik ben net weer terug uit Medan en ik heb daar wat geschiedenis achterhaald tijdens mijn verblijf in Medan. Nu kwam ik het volgende tegen;
Zo als veel mensen weten zitten er veel Chinese in Indonesie. Deze mensen zijn kort na de eerste decennia (1900) richting Indonesie vertrokken om te werken als ambachtsman/handelaar in het voormalige Deli Maatschappij. NIET alle Chinese, maar wel een groot deel. Wat mij dus opviel is het volgende; Chinese mensen die ‘vaak’ fabrieken bezitten, dikke villa’s, dikke autos. Villa’s die extreem zijn opgebouwd (zie pilaren). De meeste ‘rijke’ mensen in Indonesie zijn de Chinezen. Je ziet ook vaak dat zij het Indonesische volk gebruiken als werknemer in hun bedrijf, omdat zij vaak hard werken en goedkoop zijn. Nu is de regering erg draconisch in des betreffende handelingen in Indonesie, maar met geld kom je overal?
Om even na te gaan, Chinesen zouden in die tijd in de gaten hebben gehad dat het niet zo’n slim volk was. ( no offence ) Door bepaalde connecties hebben de Chinesen mensen bepaalde fabrieken/bedrijven overgenomen van de Indonesiers. Nu zijn Chinese mensen toch wel een orakel in bepaalde dingen, denk aan onze technologie. ALS dat niet zo was, hoe zag Indonesie er dan uit? Zou Indonesie dan nog een stuk achter liggen?
Nog even een voorbeeld; als de politie jouw pakt met drugs krijg je 5 jaar cel, maar heb je geld kom je er zo uit. Wat nou als je echt arm bent? De rijke mensen zijn binnen no-time uit de gevangenis.
Toch op de één of anderen manier heeft het in Indonesie een anderen sfeer. Zo’n sfeer heb je ook in Afrika bijvoorbeeld. Toch is het anders. Ging mij meer om de omgang tussen Chinezen en Indonesiers.
1994 vond er al een tragedie plaats, waarbij honderden Chinezen werden vermoordt. Plunderingen van bedrijven, marteling, zelfs meiden werden ter plekke verkracht. Dit zegt best wel veel over de omgang tussen beide culturen. In principe zouden de Indonesiers dat niet mogen doen, want (naar mijn mening) hebben de Indonesiers de Chinezen hard nodig.
ja je hebt wel gelijk, de Indonesische economie wordt grotendeels beheerst door de Chinezen
En natuurlijk Indonesiers zijn in principe geen handelsmensen van vroeger uit
alleen maar onderdrukt door koloniale mogendheden
Chinezen zijn al eeuwen lang handelsmensen
Indonesiers hebben de Chinezen keihard nodig om de economie draaiende te houden! Een ander feit is dat de gemiddelde Indonesier geen cent te makken heeft en de Chinees die een fabriek in Indonesië heeft daarentegen over het algemeen juist wel. Wat de gemiddelde mens dan doet (net als hier) is generaliseren. Zij zijn rijk en wij niet en dat is ook nog eens hun schuld. Ik denk dat dit soort gedachten hebben geleid tot een escalatie zoals die van 1994 in Indonesië en die andere eind jaren 30 in Duitsland. En tel daar de houding van Soekarno jegens de Chinezen bij op en de rapen zijn gaar!
Precies! Zij kennen daar ook niet echt een ‘overheids stelsel’ Veel Chinezen denken ook aan hun eigen, omdat zij bang zijn dat de Indonesiers het van hun afpakken. De overheid doet vaak niks en dan ga je zien dat mensen hun eigen weg zoeken daar.
Stel; de overheid stelt een nieuwe omgangsregeling aan en een goed kabinetsbeleid, wat zouden wij dan kunnen verwachten? ( Zomaar een suggestie )
Het is een oude topic , maar wel interessant genoeg om er op te reageren.
1.De Chinezen hebben altijd handelsbetrekkingen met Indonesia , sinds de 5de eeuw NC.
Ze hebben zelfs nederzettingen vanaf de Voctijd (1619) , hun relatie met de Nederlanders(VOC) is vaak haat liefde verhouding,
De Nederlanders hebben de Chinezen nodig als buffer en bemiddelaar(tussen handel) , en hebben de economische macht en andere privileges zoals het recht om belasting teheffen aan de chinezen gegeven.
In Kalimantan waren grote gebieden onder de macht van de chinese Kongsi , ze gaan zelf oorlog voeren met de VOC.
Daarnaast hebben de Chinezen ook een grote Hindu rijk min of meer overrompeld en heeft ook min of meer de oprichting van Madjapahit (13de eeuw ?) mogelijk gemaakt .
Ook hebben de chinezen bijgedragen aan de verspreiding van Islam in (Oost )Java .Zie de link met de beroemde Chinese Admiraal Chenho , een Moslim.
De Chinezen die na 1900 naar Deli kwamen zijn meestal nieuwe import chinezen (de singke) , is weer iets anders dan de " peranakan" chinezen die al 6 of 7 eeuwen eerder daar hebben gewoond .De imports waren de typische koelie contractanten , speciaal ingevoerd om te werken bij de Deli(tabak) plantages.
Je bedoelt 1998 .
Het klopt ook wel dat verschrikkelijke zaken gebeuren.
De " onbekende" daders waren geen gewone indonesiers.
Dat zijn speciale zogenaamd (" onbekende" ) groepen die dat hebben aangericht voor politieke doeleinden.Die hebben geprobeerd d.m.v terror de politieke situatie te destabiliseren.
Zie diverse buitenlandse rapporten over welke groepen het zijn .
Dat er winkels geplunderd waren staat buiten kijfj , dat kan iedereen ook zien .
Vanaf de regering van President Gus Dur hebben de indonesische chinezen het beter qua mensen rechten zaken.
Gus Dur was ook een keturunan China (heeft chinese afkomst).
Hun voorouder geloof kunnen ze ook belijden , ze zijn vrij om hun feesten te vieren .
Kijk ook hoeveel Ministers van Chinese afkomst zijn .
Sinds een paar jaar komen zelf Chinese toeristen uit China , die vroeger uit Indonesia kwamen. Veel van hun hebben heimwee , en zijn bezig om te investeren.
Ik denk dat het een wederzijdse afhankelijkheid is .
En voorlopig zal het zo blijven , totdat de Indonesische middenstand (Moslim) een grotere markt aandeel kunnen veroveren.Zie ook de nieuwe investeringengolf vanuit Midden Oosten en de opkomst van Syariah Banken in Indonesia.
De Chineze middenstand hebben eeuwenlang economische voorsprong gehad (vanaf 1619) .
Totdat de Moslim handelaren de Sarikat Dagang Islam (Moslim handels vereneging) en later de Sarikat Islam oprichten.
(de eerste decenia na 1900) .
Dt komt omdat de Indonesiers toen geen faciliteiten hebben gekregen .
Hoewel de meeste Indonesische bevolking op Java vaak agrariers zijn (de Hi ndu koninkrijken waren agrarisch) hebben ze ook kleine vorstendommen aan de kuststeden .
Kijk maar naar Aceh , Bantam , De Moslim staten , Sriwidjaja , de Buginezen etc .
Dat zijn handelaren die wereldzeeen bevaren .
Sinds 1900 tot 1945 hebben de Moslim handelaren een slechte concurrentie positie.
Na de komst van overtollige olie dollar uit midden oosten , kunnen de Indonesische (mosdlim) handelaren ook uitbreiden.
Dat zie je ook aan de opkomst van Indonesische middenstand ((tussen 30-40 miljoen).Die dezelfde financieele middelen hebben zoals de gemiddelde west europeaan.
daarom zeg ik hier dat de Chinese zakenmensen en de indonesdische zakenmensen elkaar nodig hebben .
En wij moeten niet vergeten dat de zogenaamde Chinese nieuwe rijken-conglomeraten alleen maar kunnen groeien dankzij de steun en samernwerking(haast symbiotisch) met de regering van Soeharto.
Uit die tijd heb je zelfs een lijst van 200 rijke chinese conglomeraten.
Nu hun beschermheren niet aan de macht zijn geblven moeten ze een andere samenwekingsverband zoeken of hun manier van zakendoen wijzigen.
Dat zie je ook aan de nieuwe generatie Chinese indonesiers die gewoon als indonesiers denken en leven.
Soekarno was hoogsten 10 jaar " verantwoordelijk" geweest .
Veel van de Chinezen kkregen problemen toen Indonesia een overeenkomst sloot met China(Chou en Lai) in 1955 om de dubbele nationaliteit van de Chinezen in Indonesia uit te bannen.
Veel van de Chinezen hebben dubbele nationaliterit .
Mensen die niet willen kiezen of niet kunnen bewijzen werden toen massaal uitgeweze.
Sindsdien moete de indonesische chinezen een speciale “pas” hebben waaruit moet blijken dat ze geen Chinese Onderdaaan is.Bekend onder de naam SBKRI .Dat werd als discriminerend gezien , en sindsdien heeft men ook bepaalde maatregerlen genomen die niet gunstig vallen voor de Chinezen.
Dat gebeurde ook tijdens de 30(?) jarige bewind van Soeharto , er zijn ook sommige beperkende maatregelen genomen , terwijl zijn bewind aan de andere kant de Chinese zakenmensen bevoordelen.
Zie buitenlandse artikelen over deze zaken.