India & Nepal + trektocht in augustus

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben bezig met een reisje samen te stellen van 31 juli t/m 25 augustus, waarvan het uitgangspunt in eerste instantie was: een trektocht door het Himalaya gebergte en naar Tibet (maar ik begreep dat Tibet momenteel weer dicht zat?).
Ik heb daarom een vlucht geboekt naar Delhi en zou dan vanaf daar naar Agra en Varanassi willen gaan (+/- 1 week) en dan naar Nepal (Kathmandu). Nu zit ik met een aantal vragen: waar kan je in de maand augustus het beste een trekking doen van een paar dagen? Is dat in Ladakh (noord india) of kan dat ook wel in Nepal (waar ik wel erg graag heen zou willen!)? En waar dan precies in Nepal? Anapura gebied of rondom de Everest of zijn er andere tips van mensen die dit al hebben gedaan (en waar moeten we dan heenvliegen)? Tibet is waarschijnlijk veels te ambitieus in deze korte tijd, maar wie weet of de grens vanuit Nepal naar Tibet nu open of dicht is?
Dank jullie wel voor al deze vragen! Normaal gesproken ga ik voor langere tijd weg en dit is voor het eerst dat ik alles zo moet plannen :slight_smile: :chin:

Hi Kelly,

Voor beide gebieden niet bepaald de beste tijd. Noord-India kan nog een forse staart moesson zitten in bepaalde delen. En de hele Himalaya is rond deze tijd wel aangenaam koeler dan de vallei maar vaak mistig, zeker rond de bergtoppen - dus niet de majestueuze vergezichten op bergen die je in voor- en najaar (hoogseizoen) hebt. Tibet is overigens weer (beperkt) open voor toeristen.

Qua trekkings kan zowel Ladakh als Nepal, maar je zit dus in laagseizoen en hebt het risico dat je de helft van de wandelperiode vrijwel geen hand voor de ogen ziet. En de andere helft wel flarden van de bergen maar niet veel meer…
Omdat er in Nepal meerdere trekkingszones zijn is het misschien het beste om eerst naar Kathmandu te gaan en dan alnaargelang het weer naar de Annapurna/Pokhara-kant of de Everest-kant te gaan; beiden ongeveer 1 dagreis verwijders van the capital…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Dank je wel Erik & Sandya! Dan gaan we inderdaad vanuit Varanassi naar Kathmandu en het vanuit daar regelen. Nu lezen we ook in allerlei boekjes dat je vluchten moet regelen naar de bergdorpjes om vanuit daar te lopen, maar jullie zeggen dat het binnen een dag te reizen is vanuit Kathmandu, wat natuurlijk veel beter is dan het van te voren reserveren… hoe kunnen we dan het beste gaan vanuit Kathmandu?
Dank je wel nogmaals! :chin:

Hallo maar weer,

De Annapurna trekkings worden hoofdzakelijk geregeld vanuit Pokhara, en dat is een uur of 5 per express bus vanaf Kathmandu. Het feitelijke vertrekpunt is dan paar uur verder maar je wordt opgepikt in Pokhara.

De ‘andere kant uit’ zijn er meerdere opties; Everest base camp zelf is inderdaad 3 dagreizen weg of lokale vlucht, maar dichterbij ook genoeg te trekken. Een aardige site die we vonden, gewoon voor wat ideëen, is

http://www.himalayanexpeditions.com/canHimEx/nepal/nepal.html

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Ladakh is “trans-Himalaya” net als Tibet, in tegenstelling tot Nepal (met uitzondering van Dolpo en Mustang). Ladakh heeft daarom geen last van de moesson. De laatste jaren valt er weleens een drup in de regentijd, maar het is niet te vergelijken met de rest van India of Nepal. Ik ben in juli / augustus in Ladakh geweest en het is er heet en droog. Je hebt er ook goed uitzicht op de bergen omdat de meeste wolken blijven hangen ten zuiden van de Himalaya. Voor Ladakh is de zomer hoogseizoen.

hoi,

tibet is makkelijker via china (via de lucht) te bereiken dan via nepal. Je kan, heel stoeeeeer., met de motor tot de grens, maar tibet kom je helaas niet in…;(

Ja, Nepal is zooo gaaf! Van delhi naar Agra kan je gewoon de express trein in de ochtend nemen, te reserveren bij je hotel voor een euro meer. Dat scheelt in de rij staan op het station. Heerlijk snel. Van agra naar varanassi kan je ook de nachttrein nemen.

vanaf varanassi kan je ook vliegen naar Nepal… maar je kan ook de bus pakken…

je kan allekanten op!

wanneer je naar varanassi gaat, doe ook Bodhgaya, Dat is ZOOOO mooi. en maar ff rijden.

mail me als je meer wil weten: [EMAIL=“miss.sharda@gmail.com”]miss.sharda@gmail.com