India en Nepal juli/augustus 2014

Hoi,

Ik ben van plan om in de zomer van 2014 rond te gaan reizen in India en Nepal. Het lijkt me leuk om dat samen met iemand anders te doen, die ook van veel cultuur en natuur houdt!
Ik heb al wat ideeën (of eigenlijk barst ik ervan), maar nog niets concreets gepland.

Nog iets over mezelf: ik ben bijna klaar met mijn bachelor psychologie, houd van dansen en yoga en dus van reizen :slight_smile: vorige zomer heb ik Spaans geleerd en vrijwilligerswerk gedaan in Peru, wat geweldig was!

Groetjes,
Lana

Hoi Lana,

Nepal is een fantastisch land! Inmiddels ben ik er 2x geweest. Ik weet niet of je perse vast zit aan de zomer, anders zou ik je het advies willen geven om eind september of in oktober naar Nepal te gaan. Op heel veel plekken, en vooral in de bergen heb je fantastische uitzichten! In de zomer (vaak t/m half sept) heb je te maken met het regenseizoen en is het regelmatig grijs en mistig en kun je nauwelijks ver kijken. Heb zelf een keer begin september een korte trekking in de buurt van Kathmandu gedaan, 2 dagen regen gehad en op het hoogste punt van de trekking in de mist gestaan met 0 uitzicht, erg zonde! Een paar jaar later half/eind oktober een trekking gedaan met goed en helder weer en kilometers ver kunnen kijken! :smiley:

Heel veel plezier tijdens je reis!

Groetjes Nicolette

Hoi Nicolette,

Dankjewel voor het advies. Helaas zit ik door mijn studie gebonden aan juli en augustus… Ik weet inderdaad dat het dan moessonperiode is, maar ik wil toch heel erg graag naar Nepal en India.
Heb je nog andere tips voor dingen die leuk zijn om te bezoeken?

Hoi Lana,

Genoeg tips, ligt er een beetje aan wat je wil doen :wink: In Kathmandu zou ik zeker naar Bouddhanath (enorme stoepa), Swayambunath (monkey temple), Durbar Square en Pashupatinath (heilig dorp met crematieplaats) gaan, al zijn dit plekken die je in elke reisgids vindt. Bhaktapur is ook zeker de moeite waard, een autovrij stadje met een haast ‘middeleeuws’ sfeertje.
Als je wil gaan hiken, in de Kathmandu Valley kun je mooie (kortere) tochten maken, je komt dan door kleine dorpjes en langs rijstterrassen en bij helder weer kun je de Himalaya toppen zien. Bij Nagarkot kun je een fantastische zonsopkomst mee maken (bij helder weer). Wel met gids gelopen.
Vanaf Kathmandu ben ik naar t zuiden getrokken, met een local bus naar Lumbini en Chitwan. Lumbini viel me een beetje tegen, had hier meer van verwacht als ‘pelgrimsoord’. Chitwan is wel de moeite waard (neushoorns gezien en met olifanten in het water geweest), al is het er wel erg toeristisch. Je zou Bandi NP in het westen kunnen overwegen, is minder toeristisch, alleen lastiger bereikbaar.
Pokhara vind ik zeker een aanrader, een stad met wat meer rust en vooral schone lucht t.o.v. Kathmandu. Ik heb daar nog een dagwandeling gemaakt, begonnen met zonsopkomst bij Sarangkot (echt prachtig!!) en van daaruit een km of 15 a 20 evenwijdig langs de bergkam gelopen, daar waren nauwelijks toeristen.
Bij Pokhara ook nog een rafttocht gedaan, gaf een enorme kick en de prachtige natuur om je heen maakt t echt geweldig! Rondom Pokhara kun je ook skydiven. En op het meer kun je met een bootje varen en geweldige foto’s maken met de weerspiegeling van de bergtoppen in het water. Tenminste, als je op het smallere stuk van het meer aan de zuidoostkant blijft.
Vanuit Pokhara kun je vliegen, of met de bus naar Kathmandu. Ik heb toen een goedkope vlucht (ik dacht ca $65,-) kunnen regelen via het ho(s)tel waar ik verbleef (Trekker’s inn). De busrit kost je zo’n 9 uur.

Ik heb ook een hike van een dag of 12 gedaan, dat was fantastisch. Vanuit Kathmandu met de bus naar Suyabrubesi en vanuit daar de Tamang Heritage Trail gelopen. Deze tocht is om inkomsten voor de lokale bevolking te genereren en was 3 jaar geleden net een nieuwe tocht. Ik heb daar tijdens de 6 dagen wandelen een stuk of 7 toeristen gezien, verder alleen bij de locals geweest dmv homestays etc. Veel groen, heuvels, dorpjes en plantages. Dat was een superervaring! Direct na de Tamang heritage trail over gegaan naar de Langtang Trek (beide routes waren te combineren met elkaar) en toen alleen maar omhoog, omhoog en omhoog tot uiteindelijk het laatste bergdorp (Gyanjin Gompa) op zo’n 4000 meter. Vanuit daar nog hoger geweest op 4600 mtr. met fantastische uitzichten op bergtoppen tussen de 6000 en 7000 mtr! De Tamang Heritage Trail zou ik zeker met een gids lopen, de locals spreken geen Engels en zelf de juiste route vinden is lastig. De Langtang Trek zou je nog zelf kunnen doen, verkeerd lopen is niet echt mogelijk. Wel heb je hier een permit voor nodig.
Vanuit Suyabrubresi heb ik met een paar anderen een jeep kunnen huren terug naar Kathmandu. Met de bus was het een uurtje of 12, niet echt een comfortabele combinatie met alle diepe afgronden, modderige wegen en een bus die helemaal volgepakt is met mensen (ook in het gangpad en bovenop de bus)…
Al met al heb ik geweldige ervaringen opgedaan en vooral heel erg genoten van het contact met locals en de fantastische uitzichten, ik zou zo weer terug gaan!
Ik hoop dat je wat aan de info hebt!

Groetjes Nicolette

Wauw Nicolette, dat klinkt echt geweldig allemaal! Zeker de Tamang Heritage Trek. Heb je die ter plekke geregeld of van tevoren?

Via Wereldwijzer app

Via een Nepalees die ik kende van een eerdere reis naar Nepal kreeg ik de tip voor die wandeling. Volgens mij heb ik me van te voren via internet wat georienteerd op de mogelijkheden en tour bureautjes en in Kathmandu alles geregeld. Vind het belangrijk om IRL een indruk te krijgen van een bureau, of ze hun gidsen een normaal salaris betalen en zorgen dat ze met goede spullen hun werk kunnen doen. Veel plezier met je voorbereidingen!

Precies, het lijkt mij ook het beste om ter plekke een goede agency te vinden. Dankjewel voor alle adviezen!

Hoi Lana,

Ik ga deze zomer ook naar Nepal, ga half juli weg enddan tot half augustus vrijwilligerswerk doen. Tot eind augustus heb ik dan nog om te reizen. Ook ik heb heel veel ideeën wat ik allemaal wil doen en zien, ik heb nog niets gepland, openden triple naar chitwan national park na. Ik ben heel benieuwd wat voor ideeën jij allemaal al hebt.

Groetjes,
Margit

Hoi Lana, Margit

Ik ben een beetje lastminute maar ben ook nog op zoek naar een reismaatje voor 2 weken in augustus in Nepal.
Ik weet niet of jullie inmiddels jullie reis al helemaal gepland hebben, anders zou ik me nog graag bij een van jullie aansluiten.

Groetjes Kyra

Hoi Kyra!

Ik heb inmiddels meer zelf mijn reis gepland, want ik wilde graag een lange trekking maken. Nu ga ik tot 30 juli met een gids naar het Langtang-gebied, maar daarna ben ik nog tot 10 augustus in Nepal en India! Als je wil, kunnen we dan wel wat afspreken. Ik weet niet wanneer je precies wil gaan, en wat je allemaal wil doen?
In de dagen na de trekking zou ik graag nog naar Chitwan National Park en Lumbini willen.

Margit, wij hebben elkaar helemaal niet meer gesproken. Lijkt het jou nog leuk iets samen te doen, of ben je in die periode nog bezig met vrijwilligerswerk?

Kyra, mocht je het leuk vinden, dan kun je zelfs misschien nog mee tijdens de trekking. Ik ga namelijk individueel met een Nepalese gids (tamangtrekkingandtravels.org). Dat is dus wel in juli.

Groetjes,
Lana

Hi there, ik heb net besloten naar Nepal te gaan deze week, voor 3 weken. Als het weer mee zit zou ik graag een trek van een paar dagen doen. Zoekt iemand nog een “meeloper”? :wink:

Via Wereldwijzer app