Incatrail: eindelijk duidelijkheid?!

Zoals velen hebben wij getwijfeld of je de Incatrial nu wel of niet van tevoren moet boeken. Je hoort veel verontrustende verhalen en zelfs de websites van diverse reisbureau´s zeggen dat de trail absoluut weken van tevoren geboekt moet worden. Dit vaak voor erg hoge prijzen. Een enkeling meldt zelfs op de website dat de komende 4 weken niets meer te boeken valt. Tot zover de halve waarheid!

Wij zijn gisteren in Cuzco gearriveerd en konden in principe 3 dagen later al de klassieke trail lopen. Er zijn ontzettend veel touroperators hier en ze bieden vrijwel allemaal hetzelfde aan voor zeer uiteenlopende prijzen. Zo bood de één de trail aan voor $160 en de ander voor ruim $300 (studenten). Wijzelf hebben geboekt voor $180 (heel flink afdingen, maar daar zijn we Nederlanders voor, toch?) bij een erg betrouwbaar kantoortje; je wil immers niet de állerlaagste prijs te pakken hebben en vervolgens 4 dagen rijst en aardappels eten en de dragers zien lijden!

Voor de duidelijkheid: het is nu laagseizoen en zeer waarschijnlijk is het in de zomermaanden en rond eind december wel anders! Ons advies is evenwel om je in het algemeen niet af te laten schrikken door allerlei spookverhalen en al die erg hoge prijzen hóef je echt niet te betalen als je je verstand gebruikt.

hallo Anacondor,

ik hoop dat t inderdaad ten goede veranderd is! Ik had dit jaar meerdere malen (over verschillende maanden verspreid) het vervelende bericht gehad dat t vol zat (varierend van 3 tot 6weken). 1x kon t wel omdat er iemand uitgevallen was, maar dat was dus een toevalstreffer. Misschien is t toegestane aantal bezoekrs verhoogd? Laat even weten hoe de trip bevallen is, en of het inderdaad een betrouwbaar bureau was. Tenga un buen Camino!

INCATRAIL: :slight_smile:
We zijn net teruggekomen van de Incatrail. Het was werkelijk fantastisch! Tegen de verwachtingen in zelfs; als je een beetje je best doet loop je de hele dag alleen (dus niet in massa´s toeristen) en de route is adembenemend mooi, zelfs voor mensen (zoals wij…) die al heel veel bergtochten achter de rug hebben. Bovendien is Machu Picchu op de 4e dag de kers op de ijstaart, een magische belevenis om voor 6 uur ´s ochtends door de mist de zonnepoort te betreden. Vergeet ook zeker niet Huayna Pichu (die puntige berg die je altijd op de achtergrond van de foto´s ziet) te beklimmen. Voor iedereen die nog twijfelt: de Incatrail zeker niet overslaan!

AGENCY EN BEHANDELING DRAGERS: :mad:
Nu het minder goede nieuws: onze agency, Peruplanet, was beschamend slecht. Helaas niet alleen voor ons, maar tevens voor de dragers, ondanks hun beloften. De gids was feitelijk afwezig, leugens daarentegen alom aanwezig. Keer op keer werden beloften niet bewaarheid. Voor ons was dit al niet eens zo heel erg, de trail was immers fantastisch, maar de dragers krijgen ongeveer 30 kg te dragen, terwijl het maximum op 20 kg ligt. Daarnaast krijgen ze 15 sol per dag, hetgeen nog geen 4 euro is! En deze mannen werken werkelijk harder dan wie dan ook.
Let op: deze agency, Peruplanet, werkt samen met Puma Adventures en enkele andere bureau´s. Boek absoluut niet hier als je niet gek wil worden van leugens en een slechte behandeling van dragers op je geweten wil hebben!!!

Wellicht is het de moeite waard heel erg goed om je heen te vragen welke agency het wel verdiend om bij te boeken, waarschijnlijk zijn dit toch gewoon de duurdere aanbieders.

Ik heb goede ervaringen met United Mice.
De gids was erg goed, zorgde voor goede sfeer en goede info.
Hij vertelde dat de dragers max 25 kg droegen, ik geloof dat dat waar is, heb het niet nagewogen. Voor 12 mensen waren er zo’n 20 dragers. Van de 12 toeristen heeft de helft zelf niet zijn spullen gedragen. (wij hebben het zelf gedragen en dat is goed te doen).

Je hebt overigens ook zelf een beetje in de hand hoeveel de dragers krijgen.
Je kunt ze een behoorlijke fooi geven, dat doet volgens mij elke groep.
Die fooi is uiteindelijk veel meer dan hun loon.

Dos Manos is ook een goeie agency. De dragers kregen een redelijk goed loon en daarnaast natuurlijk een mooie fooi. En alles was goed geregeld. Al me al is deze agency me erg goed bevallen, maar dat heeft natuurlijk alles te maken met de gids. Agencies werken met verschillende gidsen en als je nou net eentje treft die wat minder is…sjah…