hallo allemaal,
Ik weet niet of ik deze vraag hier moet plaatsen,maar wist niet waar ik hem anders kon zetten vandaar.
Mijn vraag is: heeft er iemnad een thaise vrouw/partner die in nederland is en die al bezig is met de inburgeringscursus of NT 2 traject in nederland?
Ik en mijn vrouw moeten namelijk een traject samenstellen voor haar inburgering in nederland en ben benieuwd naar ervaringen van mensen die dat al doen/gedaan hebben.
Ik hoop dat iemand me kan informeren,
groet,
Ralf
Mijn echtgenote heeft eind vorig jaar haar inburgeringscursus deel 1 en 2 met succes afgesloten.
Deze curus is geheel door de gemeente geregeld, die hadden het uitbesteed aan een buro, de lestijden kon ze zelf invullen, de stof was vaak heel erg kinderlijk, ik kreeg regelmatig hoofdpijn als ze aan mij vroeg wat iets betekende.
De curus zelf was niet echt moeilijk als ze hun huiswerk bijhouden kunnen ze eigenlijk al niet meer zakken.
Alleen de examens waren vervelend ingedeeld, 2 x naar Den Bosch en 2 maal naar eindhoven, en voor het ophalen van het diploma moest ze 2 maal naar eindhoven maar ze kreeg wel 2 x een bonus van E. 270,–.
Hopenlijk heb je hier iets aan
gr
frank
hallo frank,
Dank voor je reactie. Ik ben idd nog aan het twijfelen tussen nt2 en de inburgeringscursus. Mijn partner is universitair geschoold (bedenkelijk niveau in Thailand)en vroeg me af of thaien de nederlandse taal vrij snel oppikken of dat het moeilijk ging. Mag ik de achtergron en leeftijd van jou partner weten en vooral hoe heeft zij het niveau ervaren?
vast bedankt
Ralf
hallo Ralf
gezien het nivo van jou partner moet het geen probleem zijn om nederlands snel te leren
mijn echtgenote ( nu 38 jaar jong komt uit Surin ) heeft alleen wat jaartjes middelbare school in thailand gedaan ondanks dat pikte ze het nederlands vrij snel op, ik heb toen ze hier aangekomen was konstant nederlands tegen haar gesproken en dat werkte goed
ik merk dat de thaise vriendinnen van haar het ook bijna allemaal snel oppikken zelfs eentje die amper tot 10 kan tellen heeft haar inburgering gehaald
je zou bij de gemeente kunnen informeren (bij inburgering) hoe die cursus eruit ziet, als je geluk hebt regelen hun alles, wij hebben alleen E 270,00 moeten betalen (gebeurt niet in elke gemeente) en die krijg je terug als je in 1 keer slaagt
mijn echtgenote heeft gewoon doorgewerkt toen ze de cursus volgde, de schooltijden kun je zelf invullen (overdag en avonds) wel met een minimum
ze vond de curus wel aardig en ze heeft het bijna allemaal zelf gedaan, je moet wel regelmatig even helpen want ze stellen vragen waar je broek vanaf zakt
heb je nog een vraag dan hoor ik het wel
gr
frank
hallo frank,
Dank wederom voor je antwoord. Hoe was jullie ervaring met het bijhouden van dat protfolio? Zie daarzelf t nut niet zo van in en daarom ben ik aan het twijfelen over die NT2 niveau 1 wat enkel en alleen op taal is gericht en mijns inziens nuttiger is.
Heeft je partner makkelijk werk kunnen vinden in nederland? kun je me eens kort vertellen hoe ze dat voor elkaar heeft gekregen?
gr
Ralf
ha Ralf
mbt de portfolio heb je gelijk is niet echt nuttig, ze krijgen een aantal mappen en in het begin zien door de bomen het bos niet meer, ze leren er niet veel van, het leren van de taal is veel belangrijker de rest komt vanzelf wel
vooral het winkelen hebben ze snel onder de knie
ik heb mijn partner vrij snel in contact gebracht met andere thaise/ned stelletjes, is goed voor ze dan voelen ze zich niet zo eenzaam, en via een van hun kreeg een tijdelijk baantje aangeboden wat later resulteerde in een vaste baan, de meeste thaise blijken te werken en die weten wel waar een baantje vrij is en de werkgevers hebben ze graag omdat ze niet moeilijk doen over werktijden enzo
ze werkt bij een slagersgroothandel vlak bij ons in de buurt en word heel goed betaald
is erg prettig voor mij dan komt ze niet om geld zeuren :cheer:
gr
frank
Hallo frank,
Ken jij toevallig ook thaien die meteen de NT2 niveau 1 cursus hebbengedaan en de inburgering hebben overgeslagen?
Mijn partner gaat tijdens de het eerste jaar mijn oma helpen en op de kinderen van mijn zus letten. Beetje een veilige omgeving, maar dan leert ze wel de taal/cultuur/dagelijkse gang van zaken beter. Daarom denk ik dat voor haar de inburgering een beetje dubbel op is omdat ze die dingen al leert met mijn familie.
gr
Ralf
hoi Ralf
ik heb wat geinformeerd voor jou
wil jou partner naar NT 2 moet ze eerst een test afleggen de zgn leerbaarheidstest die kun je aanvragen bij het ROC bij jou in de buurt
met deze test bekijken haar nivo is deze hoog genoeg dan komt ze in een groep van gelijk geaarden, is wel beter voor haar anders komt bij figuren die het niet zoeken
ze zal wel eerst NT 1 moeten doen wil ze naar NT 2, het zijn mondelinge en schriftelijke examens
de Inburgering kun je op deze manier overslaan
ik weet niet of dit duidelijk is, ik werk bij sociale zaken en kan het hier navragen bij de afdeling inburgering als je nog vragen hebt
blijkbaar kun je ook studiefinanciering aanvragen maar hoe dat werkt moet je bij de IB groep zijn
gr
frank
Ik woon zelf in eindhoven en ben nu een beetje de cursus aanbieders af aan het gaan. Het gaat waarschijnlijk het ROC worden of Agens. Waar heeft jouw partner de cursus gedaan? en waar? en hoe waren haar ervaringen met het instituut?
gr
Ralf
hallo Ralf
ze heeft de cursus via Capabel Taal gevolgt, die zitten in Den Bosch, de curus werd in Veghel gegeven bij ons een straat verder
haar ervaring met hun is niet slecht, alles hebben ze netjes geregeld
alleen af en toe werken ze langs elkaar heen als je iets moet weten
maar ze heeft de curus in 7 maanden gehaald en dat zegt ook wel iets
gr
frank
hallo frank,
7 mnd dat is idd snel. Kon ze al nederlands voordat ze naar nederland kwam? en hoe vaak per week ging ze naar school? 2 x?
gr
Ralf
klein misverstandje
mijn partner is een zgn oudkomer, ze is al vanaf 2002 in Neverland, ze moest de curus overdoen omdat ze de 1e keer niet verder dan nivo 1 was gekomen
ik heb wel gehoord dat ze de curus dit maal wel erg snel afgewerkt had
ze ging maandagmorgen dinsdag en donderdag de hele dag naar school
gr
frank