In oktober naar ZA?

Hallo,

Ik zou graag willen weten of oktober een goede tijd is om naar Zuid Afrika te gaan.
We willen vooral de walvissen spotten en de big 5 op zoeken.
Verder een beetje lekker weer is natuurlijk wel gewenst.
Wie heeft er tips?

Groeten Floor.

Is een super maand om naar ZA te gaan. Heerlijk weer is dan al zomer. Voor walvissen misschien een beetje te laat, maar wie weet. The big5 zijn altijd te te zien, maar je moet ze wel,zoeken…

Is misschien dan september beter?

Kan, is de lente dan. Walvissen zitten altijd op zee langs Zuid Afrika. Dan kan je met een bootje op zee deze grote beesten zien
als ze langs de kust zitten kan nog in september, maar ligt er helemaal aan hoe snel het water opwarmt. Maar augustus is beter om ze te zien.

Oke maar dan is het nog koud denk ik? Wil wel lekker weer :slight_smile: en hoe zijn de prijzen voor verblijf daar? En een huurauto is wel aan te raden denk ik he? Nog meer tips?

Os ook heerlijk weer dan. Het is gemiddeld 20+ graden. Officieel begint in net Noorden de regentijd, maar de laatste jaren is het gewoon ook droog dan. De natuur komt tot leven, dus ideaal om de big 5 te zien, want de blaadjes moeten nog komen.
vanuit NL /BE de auto gaan huren dan krijg je onbeperkte km,s en meer verzekering.
het hoogseizoen begint in september.

Oke het kan dus zowel augustus september en oktober. Wat zou jij kiezen? En in Nederland een auto huren en die kun je dan daar op het vliegveld op halen? En is het wijs om daar accommodatie te boeken of van te voren. Ik ben zelf wel van het backpacken. En nog tips wat je echt gezien moet hebben daar?

Elke maand heeft zijn eigen voordelen vind ik persoonlijk.

Oktober zit je weer richting de echte zomer en daarmee het natte seizoen, maar in principe is het dan nog droog. In Augustus is het vooral in het zuiden ietsje kouder en zijn de nachten heel fris, maar regent het bijvoorbeeld zeker niet en kan je walvissen zien.

In Nederland een auto huren en daar op het vliegveld ophalen. Vergis je dan niet in hoe lang het duurt voordat je de auto hebt, dus boek niet gelijk een overnachting in het Krugerpark. Naar mijn ervaring is het alleen in het Krugerpark echt nodig om accommodatie te huren. Misschien dat het ook moet in bijvoorbeeld andere nationale parken, maar veelal vind je nog wel goede accommodatie.

Wat je echt moet zien hangt af van je interesses, maar in ieder geval het Krugerpark, de panoramaroute, Isimangaliso (St Lucia) wetlands, Kaapstad en omgeving en misschien nog een deel van Swaziland of de Drakensbergen of Addo nationaal park.

Accommodatie is redelijk betaalbaar vind ik, al ben ik er zelf wel grotendeels gaan kamperen, omdat ik dat leuker vind. Maar huisjes zijn zeker niet duur wanneer je het vergelijkt met Europa. In het Kruger nationaal park is het echter allemaal niet echt goedkoop. Daarbuiten kan je vaak wel een prima kamer vinden voor maximaal twintig euro als je alleen bent. Mocht je snel gaan heb je het mogelijk vrij gunstig, want op het moment is de wisselkoers erg goed te noemen.

Inderdaad auto is af te halen op het vliegveld, geen probleem en laat je je geen upgrade of nog meer verzekeringen aanpraten. Sunnycars is een goede.

oktober is een mooie maand en ik zou zeker in St. LUcia en in de parken zeker boeken, daar is het altijd druk. St. Licia is super, s,avonds lopen de nijlpaarden in net dorp rond.
er zijn zoveel leuke plekken…ligt waar je interesse is.

Oktober is naar mijn idee een geweldige periode om in Zuid-Afrika te verblijven. In oktober 2010 voor het eerst naar Zuid-Afrika geweest en dat was een geweldige ervaring. Begin oktober in de buurt van Kaapstad verbleven en onder andere een trip naar Hermanus gemaakt en daar waren toen nog vele walvissen te zien. Temperatuur is dan heerlijk maar er kan af en toe een klein buitje vallen, althans in de Westkaap.

Succes met de planning!

Gr. Michel

Wat fijn om hier over te lezen! Ik zit ook na te denken over Oktober November December… Het hoeft niet heel heet te zijn, liefst buiten de seizoensdrukte en willen het liefst zoveel mogelijk dieren zien. En surfen waar het kan.