In Nederland boeken of in Viet Nam

Hoi Ton,

Kun je het beste in Nederland al de tickets boeken, of pas ter plaatse in Vietnam. Ons gezin bestaat uit 5 personen. Misschien heb jij hier ervaring mee. Als je in vietnam bent, en je wilt iets bezichtigen zijn er dan gidsen te krijgen. Wij willen alles op ons eigen houtje/tempo doen. Hebben daarom geen georganiseerde reis. Hebben ervaring dat wij op een gegeven moment uitgekeken zijn.
Ik hoor graag. Bedankt groeten Miriam

Hallo Miriam,

Zoals je ziet heb ik je post verplaats naar een het reiscafe, ik denk dat ie zo wat meer opvalt.

De vraag.
denk dat je bedoeld tickets voor een excursie?

Ja, die kan je in gewoon kopen in Viet Nam.
Wanneer je een prive excursie wilt gaan doen is zit er een gids bij wanneer je erom vraagt.
Ik wel even enkele bureaus binnen lopen, want de prijzen verschillen.

Alleen voor Halong Bay, zou ik overwegen om misschien toch vooraf een trip te boeken wanneer je wilt overnachten op een bepaalde boot en gaat voor een bepaalde route.

1 hut op die specifieke boot is misschien nog wel te krijgen, maar 2 of 3 wordt al wat moeilijker.

Ook transfers over de weg kan je in Viet Nam boeken, geen enkel probleem.

Omdat je met 5 personen reist kan het misschien wel prive en niet met de bus.
Afhankelijk van je budget, verschil is echt pp niet echt veel hoger.
Voordeel is dan ook dat je onderweg kan stoppen waar je wilt om wat te bekijken, waar je anders met de bus of trein langs rijd.

Bijv ( willekeurig )
Stel je gaat van Panh Thiet/Mui Nee naar Nha Trang ( of omgekeerd ), kom je langs de rode zand duinen en de red canyon.
Met prive vervoer kan je hier stoppen en hoef je geen excursie te boeken om dit te zien; dan verdien je het verschil met de bus ruimschoots terug; misschien ben je nog goedkoper uit.

Ik zelf boek eigenlijk al mijn excursies in Viet Nam en dan ook prive en met gids.
Waarschijnlijk om dezelfde reden als jij, je kan er eerder uitgekeken zijn dan je mede reizigers.

Ik heb mijn lesje geleerd, toen ik een groepsexcursie boekte in Hanoi voor een city tour ( was mijn eerste Vietnamreis ).
Bleek er het museum voor moderne kunsten van Vietnamese origine bij te zitten met een duur van 1.5 uur.
Hier gaat mijn interesse helemaal niet naar uit ( over het hoofd gezien), maar andere mensen vonden het helemaal geweldig en benutten die 1.5 uur ten volle terwijl we met wat andere mensen buiten zaten te wachten.

Dus snap wel wat je bedoelt.

Even nog iets.
Wanneer je voor een prive excursie met gids gaat en wilt gaan boeken, dus even vergelijken op prijs en vooral op het gebodene.

Bijv. voor Cai Be
Er is keuze tussen boten, luxe en minder luxe.
Kijk ook waar de lunch wordt genoten en wat de lunch is.

Prijs voor een luxe boot en luxe lunch voor 5 personen of minder luxe kan je zomaar 10 usd pp schelen.

Hoop dat je wat kan helpen?
Ton.

Hoi Ton,
Hartelijke dank voor je info. Zou je mij ook een tip kunnen geven waar jij die prive gids hebt geboekt. Misschien heel dom maar waar kun je dat het beste boeken. Zijn daar speciale agency’s voor. Bv. in HANOI, SAIGON waar kun je daar het beste heen voor een excursie.welke excursie en bij wie geboekt naar Halong Bay is mooi. Welke boot moeten we dan nemen. Ik hou wel van schoon en ben dan een piepert. Of raad je ons dan een hotel aan in/bij hanlong bay. Die prive excursie met gids moest ik vergelijken op prijs en gebodene. Bedoel je dat we dat ook hier al kunnen doen via internet. Onze reis gaat van Hanoi, Halong Bay, Vliegtuid naar Da nang dan met vervoer Hue, Hoi An My Son via da nang, Ho chi min city, Nha trang de laatste 5 dagen en dan weer naar huis.Als je iets hebt van dat moet je met de bus of anders doen, graag tips. Hartelijke dank in ieder geval fijne avond groeten Miriam

Hallo Miriam,

Ik zal eerst beginnen van het kijken naar het gebodene en prijsverschil.
Ik bedoel eigenlijk dit en zal het met een voorbeeld proberen duidelijk te maken.

je boekt een tour van Saigon naar cai Be voor 1 dag prive.
Bij 1 reisbureau betaal je zeg 300 usd voor 5 personen en bij een ander 450 usd voor 5 personen, incl. lunch.

De trip is helemaal gelijk; boot van dezelfde luxe, alle bezienswaardigheden ( bijv, ricepop factory, local music visit, ancient house enz. ).
Alleen bij die van 450 eet je je lunch bij een luxe lokatie en bij de ander bij een local restaurant.
Daar zit dan het prijsverschil in.

Ook zijn er trips zonder lunch en trips met lunch, boot kan verschillen, route en bezienswaardigheden kunnen verschillen enz.

Dit kan je gewoon uitzoeken achter je computer hier.
Je kan het hier boeken of daar, dat is jullie keuze; maar dan ben je wel goed geïnformeerd en je weet wat je wilt.
Voordeel van prive is dat je je eigen tempo kan bepalen, en bijv. wanneer iemand geen vis lust, dit kan aanpassen bij bijv. de mekong delta tour ( ik weet het , weer "bijv. maar weet geen andere ), want daar krijg je gegarandeerd vis.

Halong Bay

Ik zou voor Halong bay in ieder geval geen hotel huren in Halong, maar voor een boot te gaan.
Type even Halong Bay in bij google en je vind er vele. die deze tour aanbieden.
kijk dan wat je wilt.
Wil je wel of niet naar Cat ba, wil je wel of niet grotten bezoeken, wil je wel of niet de mogelijkheid om te zwemmen en kajakken, wil je wel of niet een boot met 80 personen, wat voor eten enz.

dus begin eerst bij de route, vallen er best al velen af.
Dan kijken naar zwemmen, grotten enz.
Dan van wat verwacht ik op een boot ( luxe ja of nee, wat voor eten, grootte… )
Dan heb je volgens mij de keuze al aardig verminderd in het aantal boten en kom je uiteindelijk maar bij een boot of 10 uit.
Dan een keuze maken en gokken of er nog plek is wanneer je ter plekke boekt of in Nederland al boeken voor zekerheid?

Waar boeken.
Nee, er zijn niet echt speciale agency’s waar je kan boeken, je kan tours overal boeken.
Pakken we even Halong Bay als voorbeeld.
De boten die er varen zijn maar van ongeveer 5 maatschappijen ( waarvan 3 van de staat zijn en 2 waarvan de staat 49% belang heeft).

Deze 5 zijn weer eigenaar over de rest, en hebben andere namen.
Ieder bureau kan dus die trips verkopen en hebben daarmee hun commissie en hun omzet.
Het gevaar is wel dat er bureaus zijn die niet een direkte verbinding hebben met boekingslijnen en je dus een tour halong Bay verkopen die al uitverkocht is.
Je krijgt dan wel een alternatief , probleem kan zijn dat je dit pas weet wanneer je in Halong Bay staat en dan dus geen keuze meer hebt. Het alternatief kan natuurlijk ook goed uitpakken.

Dit dus wanneer je echt voor een bepaalde boot gaat.

Bus.
Ik zie dat je land in Danang en dan naar Hue wilt.
Zou dit doen met bus of taxi en door de tunnel.
Wanneer je al een hotel vooraf wilt boeken, kan je kijken wat dat kost via het hotel dus.

Terug naar Hoi An dan gaan via de Pas en marble mountain, Lang Co en even China beach misschien.
Kan je daar boeken.

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van mensen op welke boot zij door Halong Bay zijn getourd en hoe het hen is bevallen?

Miriam,
Ik stuur je even een PB over het bureau waar ik altijd bij boek om reclame te voorkomen.

gr.
Ton.

Hoi Miriam,
Ik zie dat je de laatste 5 dagen in Nha Trang wil verblijven.
Naar het strand neem ik aan.
Wij zijn vorig jaar 1 dag daar geweest, ter overbrugging om vandaaruit een motertocht te beginnen.
Onze ervaring is dat het er vol zit met Russen, alles staat ook in het Vietnamees en Russisch aangegeven.
In de grotere winkels spreken ze ook Russisch.
Ik denk zeg het maar even , misschien vind dat helemaal niet erg
In de andere steden is dat niet zo.

Groetjes Ingrid.

Hallo Ingrid,

Ik ben het helemaal met je eens, maar in bijna elke kustplaats is dit het geval.
Ga je naar het strand van Danang, Phu Quoc. Mui Nee, Nha Trang, enz.
In Hoi An is dit veel minder en nog enkele kustplaatsen.

Het is nu eenmaal zo dat de russen vooral op strandlokaties willen verblijven en daar ook met grote getale naar toe komen.
Gekke van de russen is wel dat ze bijna niet van het resort komen, dan alleen om te eten in de restaurants.
Blijkbaar zijn de excursies niet aan alle besteed?

Daarom ben ik elke keer naar andere resorts gegaan en naar andere lokaties.
Toen ik voor de eerste keer in Viet Nam kwam was alles nog in het frans, veranderde naar engels en nu russisch.

Maar de vraag is nu , of je een mooie lokatie daarom zou moeten weigeren?
Denk het niet, want de Vietnamezen spreken geen russisch en zijn meestal blij dat je engels praat.
Dus ik ga dit jaar weer naar PQ.

gr.
Ton.

Hoi Ton,

Wij zijn geen strandmensen, dus alleen in Nha Trang naar het strand geweest, dat wil zeggen 2 uur heerlijk op een standbed liggen slapen om bij te komen van de nachtbus. Ik wist niet dat de andere kustplaatsen dat ook hadden.
En wij gaan ook nooit naar resorts dus daar kan ik ook niet over oordelen, wij zijn altijd de hele dag op pad van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.

Groetjes Ingrid.

P.S wij willen dit jaar wss naar Laos of evt Cambodja. Mocht iemand nog tips hebben op het laos forum wordt eigenlijk niet gereageerd tenminste niet zo als hier :chin:

Hallo Ingrid,

Ik ben verheugd om te zien dat je jullie ervaringen ook wilt delen op dit forum.
Maar omdat op dit forum wel gereageerd word is natuurlijk ook helemaal te danken aan jullie en andere mensen die hun ervaringen willen delen en zo nieuwe Viet Nam gangers kunnen helpen.

Nu moet je weten dat ik weer die kant op ga en naast Viet Nam ook Cambodja ga bezoeken.
Was alweer even geleden, maar ben daar nu weer helemaal op de hoogte van prijzen en routes.

Denk ook dat er wel mensen zijn die ook in hun eerdere reizen Cambodja hebben aangedaan samen met Viet Nam.
Hoop dat deze je ook kunnen verder helpen?

Moet je helaas wel teleurstellen oven Laos, is ook al weer , geloof 6 jaar geleden, dat ik daar geweest ben en dus kan geen aktuele informatie kan geven helaas.

gr.
Ton.