Hallo Miriam,
Ik zal eerst beginnen van het kijken naar het gebodene en prijsverschil.
Ik bedoel eigenlijk dit en zal het met een voorbeeld proberen duidelijk te maken.
je boekt een tour van Saigon naar cai Be voor 1 dag prive.
Bij 1 reisbureau betaal je zeg 300 usd voor 5 personen en bij een ander 450 usd voor 5 personen, incl. lunch.
De trip is helemaal gelijk; boot van dezelfde luxe, alle bezienswaardigheden ( bijv, ricepop factory, local music visit, ancient house enz. ).
Alleen bij die van 450 eet je je lunch bij een luxe lokatie en bij de ander bij een local restaurant.
Daar zit dan het prijsverschil in.
Ook zijn er trips zonder lunch en trips met lunch, boot kan verschillen, route en bezienswaardigheden kunnen verschillen enz.
Dit kan je gewoon uitzoeken achter je computer hier.
Je kan het hier boeken of daar, dat is jullie keuze; maar dan ben je wel goed geïnformeerd en je weet wat je wilt.
Voordeel van prive is dat je je eigen tempo kan bepalen, en bijv. wanneer iemand geen vis lust, dit kan aanpassen bij bijv. de mekong delta tour ( ik weet het , weer "bijv. maar weet geen andere ), want daar krijg je gegarandeerd vis.
Halong Bay
Ik zou voor Halong bay in ieder geval geen hotel huren in Halong, maar voor een boot te gaan.
Type even Halong Bay in bij google en je vind er vele. die deze tour aanbieden.
kijk dan wat je wilt.
Wil je wel of niet naar Cat ba, wil je wel of niet grotten bezoeken, wil je wel of niet de mogelijkheid om te zwemmen en kajakken, wil je wel of niet een boot met 80 personen, wat voor eten enz.
dus begin eerst bij de route, vallen er best al velen af.
Dan kijken naar zwemmen, grotten enz.
Dan van wat verwacht ik op een boot ( luxe ja of nee, wat voor eten, grootte… )
Dan heb je volgens mij de keuze al aardig verminderd in het aantal boten en kom je uiteindelijk maar bij een boot of 10 uit.
Dan een keuze maken en gokken of er nog plek is wanneer je ter plekke boekt of in Nederland al boeken voor zekerheid?
Waar boeken.
Nee, er zijn niet echt speciale agency’s waar je kan boeken, je kan tours overal boeken.
Pakken we even Halong Bay als voorbeeld.
De boten die er varen zijn maar van ongeveer 5 maatschappijen ( waarvan 3 van de staat zijn en 2 waarvan de staat 49% belang heeft).
Deze 5 zijn weer eigenaar over de rest, en hebben andere namen.
Ieder bureau kan dus die trips verkopen en hebben daarmee hun commissie en hun omzet.
Het gevaar is wel dat er bureaus zijn die niet een direkte verbinding hebben met boekingslijnen en je dus een tour halong Bay verkopen die al uitverkocht is.
Je krijgt dan wel een alternatief , probleem kan zijn dat je dit pas weet wanneer je in Halong Bay staat en dan dus geen keuze meer hebt. Het alternatief kan natuurlijk ook goed uitpakken.
Dit dus wanneer je echt voor een bepaalde boot gaat.
Bus.
Ik zie dat je land in Danang en dan naar Hue wilt.
Zou dit doen met bus of taxi en door de tunnel.
Wanneer je al een hotel vooraf wilt boeken, kan je kijken wat dat kost via het hotel dus.
Terug naar Hoi An dan gaan via de Pas en marble mountain, Lang Co en even China beach misschien.
Kan je daar boeken.
Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van mensen op welke boot zij door Halong Bay zijn getourd en hoe het hen is bevallen?
Miriam,
Ik stuur je even een PB over het bureau waar ik altijd bij boek om reclame te voorkomen.
gr.
Ton.