In love with Indonesia

Beste reizigers,

Na 5 weken intensief gereisd te hebben door Indonesia kan ik het niet meer uit me hoofd zetten…
Voel me laatste dagen zelfs depri op het werk en thuis, begrijp me niet verkeerd ben blij me gezin en vrienden weer te zien maar na gezien te hebben hoe mensen kunnen genieten van zo weinig en wat hun mentaliteit is voel ik me hier simpel weg niet meer ‘thuis’.

Bali.
Ik wil graag met jullie in het kort vertellen waar ik ben geweest, zal later als ik me reisverslag af heb deze ook online zetten. Ik begon samen met een vriend in Jakarta, bijna direct na geland te zijn ticket geboekt naar Denpasar, Bali. Eerste 8 dagen in Bali rondgereisd. Op deze volgorde : Kuta, Uluwatu, Ubud, Lovina en vervolgens weer terug naar Denpasar om onze vlucht naar Maumere op het eiland Flores te halen.

Flores
Vanuit Maumere zijn we naar Moni gegaan en daar 4 dagen doorgebracht. Kelimutu de drie gekleurde krater vulkaan geweest waar de kleuren van het water in de kraters veranderd. Echt wonderbaarlijk! Vanuit Moni hebben we dit bewandeld op en neer, zeer aan te raden. Na 4 dagen bovenop een bus (local style) langs ravijnen en hobbelige wegen doorgereden naar Ende. Ende was meer een tussenstop waar we de volgende dag met een gedeelde taxi doorgingen naar Bajawa. Rondom Bajawa hebben we aantal traditionele dorpen bezocht wat mij erg aansprak. Sommige weten nog niks van modernisering af en doen alles met de hand en voorzien zichzelf van puur de natuur. bij twee verschillende hotsprings geweest en een geweldige waterval bewonderd. Na 4 dagen Bajawa zijn we weer door naar Ruteng gegaan. Daar heb je spider ricefields met boven op een berg een maria standbeeld waar je hele mooie uitzicht hebt op die velden. Na 1 dag Ruteng zijn we doorgegaan met de bus naar Labuan Bajo. Labuan Bajo is geweldig, zijn er wel veel meer toeristen maar zoveel te bewonderen. Vanuit hier hebben we dag trips geboekt naar Kanawa, een kleine eiland zo’n 40min met de boot waar je enorme kleurrijke en levendige koralen hebt. Volgende dag zijn we naar Bidadari island gegaan, een klein maar mooie eilandje. Hier heb je meer zachte koraal en op Kanawa meer harde koraal. Zo veel verschillende en gekleurde vissen gezien ongelofelijk. Na 6 dagen allerlei trips gedaan te hebben zijn we met een 4 daagse (3 nachten) boottocht via Rinca, Komodo island en allerlei stops bij bijvoorbeeld Manta point waar manta roggen zijn. Satonda island, pink beach, Gili sulat en moyo island met zoetwater watervallen. Onderweg nog met dolfijnen gezwommen wat fantastisch was! Na 4 dagen kwamen we aan op Lombok.

Lombok
Lombok zijn we in 3 dagen de berg Rinjani beklommen en daar de zonsopgang bewonderd. Daarna zijn we naar Gili trawangan gegaan en daar 3 dagen gesnorkeld en talloze schilpadden gezien. Na Gili zijn we weer terug gegaan naar Bali en daar opnieuw 2 dagen in Uluwatu doorgebracht. Laatste 4 dagen zijn we weer in Kuta beland waar we onze vakantie feestend hebben afgesloten.

Dit was mijn vakantie in het kort… Ik vroeg me af of meer mensen er zo overdenken na een trip naar Indonesië gehad te hebben ? Ik zit te denken om in januari een lange trip door Azië te doen. Eerst weer wat geld opsparen natuurlijk.

Hoor graag wat jullie ervan vinden en eventueel tips voor de volgende keer.

2 dingen die ik met jullie wil delen:

• Life simply
  • Be good and good will come to you
    Hindoe gezegdes.

Dat laatste is helemaar waar ,ik beleef het iedere dag weer opnieuw.

1 like

Je gevoel is heel herkenbaar. Ik had het ook toen ik thuis kwam na twee maanden Indonesië. Helaas nog niet terug geweest, maar na tien jaar ‘teer’ ik nog steeds op deze reis. Nu ik een heel stressvolle periode achter de rug heb, zou ik graag weer terug willen. Even weer met beide beentjes op de grond en genieten van de kleine dingen!

Sent from my GT-I9300 using Wereldwijzer

1 like

Indonesië is een archipel van 17000 eilanden, waar je waarschijnlijk nooit op uitgekeken zal zijn. Heb in 2011 Java/Bali gezien. Maar wil zeker nog terug om meer eilanden te zien. Prachtig land!!

Sent from my GT-I9100 using Wereldwijzer

1 like

Hi,

Ja heel herkenbaar allemaal!
Voor mijn gevoel is Indonesie 1 van de mooiste landen ter wereld.

In 2011 ben ik (met gezin) een paar dagen op Bali geweest om te acclimatiseren, en toen verder gegaan naar Ambon en de omliggende eilanden (Lease en Kei) om de faimile weer eens te zien!

Geweldige tijd gehad, maar toen we terug kwamen in Ollanda begonnen bij mij toch een beetje de problemen…
Ik voelde me depri , en kon maar met moeite naar lagu2 (Molukse muziek) luisteren of de vakantie video terug zien, heel vreemd allemaal.

Ik gooi het onder de noemer heimwee, wat moet je het anders noemen?

Salam.
A.

Dank je wel voor je verslag backpackersnl :slight_smile: Het gevoel is heel herkenbaar, net als andarinyo gooi ik het ook onder de noemer heimwee. Kan niet wachten om weer terug te gaan!

*“Beware and share” *

1 like