elk jaar gaan mijn vriend en ik backpacken in Azië. Nu ben ik al een paar keer op het vaste land van Maleisië geweest, maar we willen aankomende zomer toch een keer naar het deel op Borneo. Ik heb een leuke aanbieding gezien (voor de tijd van het jaar dan) naar Kota Kinabalu. Nu heb ik een paar vraagjes, hopelijk zijn er mensen die mij willen helpen
we reizen graag low- budget is dit mogelijk op Sabah?
we hebben 3 weken op Borneo, alleen Sabah of ook Sarewak?
we zijn ook echt strandmensen, is het mogelijk om op een eilandje te overnachten voor een aantal dagen?
*hoe veel kost het behalen van je PADI? Ik heb gelezen dat Sipedan geweldig is, alleen de duikcursus duur. Heeft iemand een beter idee?
we willen graag de Mount Kinabalu beklimmen, ook al is dit erg zwaar. Kunnen we daar warme kleding regelen, of beter mee te nemen uit Nederland?
waar kunnen we de beste trekkings maken?
iemand nog leuke ideetjes om te overnachten?
Wat een vragen! Ik hoef natuurlijk niet op alles antwoord, maar misschien ben je er toevallig net geweest en vind je het leuk om je informatie te delen
Hey Marit,
Ik ben in Juli/ Aug ook op Borneo (Sabah & Sarawak). Ga ook de mount Kinabalu beklimmen (onderschat 'm niet). Je kunt daar wel een slaapzak huren, maar neem wel een wind/ waterdicht (warm) jack mee en handschoenen. Ik trek daarna door naar Sarawak om een aantal jungletrails te lopen. Chicapuravida weet veel over sarawak (ze komt er net vandaan), zal ff haar mailtjes doorsturen.
Greetz
onwijs bedankt dat je zo snel gereageerd hebt, is echt heel leuk! Ik ga weer verder plannen en uitpluizen van de reis. Ik was net even gaan kijken of er een LP is van Borneo, maar helaas, je hebt alleen van heel Maleisie en Singapore. Ook interessant, maar had liever een heel boek van Boreo gehad. Als ik nog leuke tips krijg (een collega van mij is vorig jaar geweest) laat ik ze weten, ok?
Groetjes Marit
dr is in januari van dit jaar een nieuwe LP verschenen voor Maleisie, Brunei en Singapore die er beter uitziet dan degene met welke ik heb gereist. twas idd wel jammer dat maar zon klein gedeelte over borneo ging maar goed je moet wat ;-)!
over die orang utans heb ik gehoord dat je ze in semangoh misschien minder vaak ziet (in fruit seizoen zal je ze helemaal niet zien en dat is normaal want dan is er eten zat in de jungle) en in sepilok bijna gegarandeerd omdat ze in sepilok ook orang utans in hokken houden en als er dan geen orang utan uit zichzelf terugkomt naar het rehabilitation centre voor eten dan laten ze eeen paar uit hun hokken om de toeristen tevreden te stellen…beetje jammer!