Maleisië, Sabah?

Hi,
Ik ben van plan om deze zomer Maleisie te bezoeken (low-budget:thumbsup: ). Zo wil ik graag mount Kinabalu beklimmen. Heb echter gelezen dat je dit alleen met een officiele gids mag doen, is dat zo? Heb nl niet zo’n zin om in een toeristenstoet omhoog te klimmen. Daarnaast wil ik graag veel natuur zien (jungle and wildlife, niet té toeristisch). Is het de moeite waard om door te trekken naar Borneo of Sarawak of blijf ik in Sabah? Wie kan mij wat over Sabah vertellen? (toerisme, kosten, mooie plekjes, hoe lang verblijven, omliggende provincies etc.)

Gaat er iemand mee Mount Kinabalu (4000m. max 3dagen) beklimmen?

Greetz,
Evert

Hoi Evert,
Kom net terug uit Maleisie. We hadden eerst plannen het schiereiland en Borneo te gaan doen in 1 maand tijd en uiteindelijk hebben we alle tijd in Sarawak doorgebracht. Als je houdt van natuur, beesten, levende cultuur nl. de inheemse volken die er nog leven aan de rivieren en in de jungle, dan zou ik je zeker aanraden naar sarawak te gaan. En we hebben bijna geen toerist gezien, op een enkeling na. En pas in Kota Kinabalu massa’s ivm cruiseboten.
De route die wij hebben gedaan is: Kuching => Sibu => Kapit => Belaga => Bakun Dam => Miri => Mulu (Pinnacles beklimmen) => Kota Kinabalu. Voor Sabah hadden we geen tijd meer. Daar heb je vooral langs de kustlijn veel mooie eilandjes, zeer geschikt voor duiken. Verder kan ik je daar niets over vertellen. Sarawak was erg goedkoop. En de mensen zijn zoooooo aardig. We vlogen terug vanuit Kuala Lumpur en we waren heeeel blij dat we daar niet begonnen zijn. Sarawak gaat nog een stukje terug in de tijd en de mensen zien niet zoveel toeristen en dus is het allemaal heel aangenaam en puur.
Een echte aanrader!
grts
karen

Thnx Karen,
Hier heb ik heel veel aan. Eerste keer ZO Azië en ik ben idd een natuurfreak. Zie graag de dingen die jij omschrijft! Hoop niet dat ze met die massa’s toeristen de berg op gaan… Maar ik wil 'm toch graag meepakken, 4000 wordt voor mezelf een t.o.p.
Nogmaals bedankt! :thumbsup:

De mensen die we zijn tegengekomen over de berg vonden het erg zwaar en dachten dat ze “dood gingen” onderweg. Een vrouw van 60, behoorlijk fit, is halverwege teruggegaan. Verwacht zeker geen 1000en toeristen op de berg. Denk eerder in tientallen. En Borneo is zeker low budget! Heel veel plezier!

En ter aanvulling op vorige posts. Onze ervaringen zijn alweer van paar jaar terug, dus zaken kunnen iets veranderd zijn. We zaten ruim een week in Kota Kinabalu en deden vandaaruit dagtochten etc.:

  • Mount K. zelf niet beklommen, wel dagtocht naar de omgeving gemaakt. Er zit een aardige botanische tuin aan de voet. Erg leuk zijn ook de Hot Springs van Poring daar, geheel Japan-stijl.
  • Treintocht naar Tenom (de enige op Borneo) ook aan te bevelen. Stadje zelf is wat saai, maar je rijdt langs een wilde rivier. Kunt daar ook raften.
  • Labuan eiland (2 uur per boot) niet doen, is weinig te beleven. Vooral populair bij taxfree shoppers.
  • Kleine eilanden voor de kust bij KK zijn leukste, zoals eerder bericht ook meldt. Wij zaten dagje op Manukan, slechts 20 min per boot. Zalige rust (geen auto’s), perfecte stranden (beter dan westkust van Sabah), lekker zwemmen, stukje wandelen. Je kunt met wat moeite ook onderdak op zo’n eiland krijgen.

Goede reis,

<Erik> & [Sandya]

Ik was er 5 of 6 jaar geleden.
Persoonlijk vond ik Mount Kinabalu een makkie, maar ik wou 'm toch doen omdat het de hoogste top is tussen de Himalaya en Nieuw Zeeland. Er waren er die het de hel vonden. Je hebt er 2 dagen voor nodig, en in die tijd idd een gids. Ze probeerden mij (en m’n ex) één gids aan te smeren, maar ik stond er op dat er nog toeristen met die ene gids zouden meegaan zodat de prijs per persoon zou zakken. En dat is gelukt. Maar verwacht niet dat je de enige bent die aan deze beklimming deelneemt.
Eens het basiskamp voorbij, kan je wat last krijgen van de hoogte. Niets om je zorgen om te maken omdat je na een paar uurtjes toch alweer aan de afdaling begint. Neem wel warme kleren en slaapzak mee voor boven.
De tocht op zich is wel de moeite omdat die in de jungle begint en je op een kale, masieve rots eindigt zodat je onderweg de vegetatie constant ziet veranderen. Onderaan zie je veel bekerplanten en grote vlinders.

In Sabah heb je nog een NP (Sepilok) waar je meer kans zou hebben om Orang Utans in’t wild te zien dan ergens in Sarawak. Ik weet niet of dat waar is, maar ik heb er in Sarawak in ieder geval geen gezien (zelfs niet in Semenggoh).
Mulu NP en de Niah caves zijn de moeite wel waard, al is het maar om de grootste grotten vd wereld gezien te hebben. Als het goed weer is, zie je grote zwermen vleermuizen 's avonds naar buiten vliegen. Ook vogelspinnen kun je hier aantreffen.
En Bako NP, nabij Kuching, is nog zo’n park wat je moet doen als je van natuur houdt. Dit vanwege de neusapen. Grappig zicht! En er loopt ook nog heel wat meer rond (grote varanen bvb).

Borneo was wat mij betreft de mooiste natuurvacantie ooit!

In Sarawak kun je ook de Kelabit Highlands bezoeken, je vliegt er naar toe met FAX (zie Airasia). Het is er veel koeler dan eender waar in Borneo, de mensen zijn bijzonder vriendelijk en geïnteresseerd.
In Bario wordt je opgewacht door je gids of je vraagt naar Jaman of Lian.
Beide heren runnen ook een guesthouse en vooral de vrouw van Jaman is een echte keukenprinses.
Hier kun je fantastische wandelingen maken, de natuur is nog oorspronkelijk, een echt paradijs.
Verder kun je natuurlijk ook een Iban longhouse bezoeken langs de Skrang of Lemanak rivier. Borneo Adventure sponsort een longhouse op voorwaarde dat het niet commercieel toeristisch wordt maar de oorspronkelijke leefwijze zo goed mogelijk aanhoudt. Reis je met een groepje van hooguit tien personen kun je bij Borneo Adventure één of meer overnachtingen boeken in het jungle camp, diep in het oerwoud…
Je kunt er zwemmen en vissen in de ondiepe rivier, trekkings maken in het oerwoud, al dan niet mee gaan jagen of vissen of planten zoeken voor de maaltijd. 's Avonds is er een kampvuur en worden er verhalen verteld over de oude wereld en de ‘spirits of the forest’, meestal onder het genot van zelfgebrouwen rijstwijn (tuak)…

Ik ben vorig jaar in Sabah geweest, we zijn naar Sipadan (kapalai, mag niet meer op Sipadan zelf verblijven) gegaan om te duiken (errug mooi) en daarna nog naar Sepilok (halve dag) en naar Uncle Tan gegaan. Uncle Tan is echt een aanrader als je van natuur houdt en het ook niet erg vindt om relatief basic te verblijven (hutten middenin de jungle, basic voorzieningen). we hebben ontzettend veel gezien: wilde olifanten (trekken daar rond, hadden erg geluk om ze tegen te komen), orang oetangs (echt in het wild, sepilok is toch meer een soort van park), neusapen, allerlei soorten vogels en nog veel meer. Kosten zijn erg laag, vindt er ook veel backpackers. Even googlen op uncle tan en dan kom je vanzelf de site tegen. je kunt ook nog naar Danum Valley, dat schijnt nog meer back to nature te zijn maar wij hadden daar geen tijd meer voor. kijk anders eens op sabah-borneo.nl - This website is for sale! - sabah borneo Resources and Information. een website van een nederlander die het eea organiseert. Ik heb goed contact met hem gehad om het eea door te spreken.

Sabah is inderdaad een paradijs voor natuurliefhebbers. Orang-oetans in het wild zie je als je veel geluk hebt ergerns in de verte door een boom slingeren of zich gauw verstoppen achter takken. Ze mijden het contact met de mens en maken zich dus gauw uit de voeten als ze je horen aankomen. De dieren die je aantreft in de parken (Semenggoh in Sarawak en Sepilok in Sabah) zijn niet meer echt wild. Ze zijn de omgang met mensen gewoon geraakt. Zelf vond ik het een nogal zielige bedoening daar in Sepilok, al heb ik veel respect voor de mensen die hun best doen voor de bescherming van deze prachtige dieren. Je maakt meer kans om orang-oetans te zien langs de Kinabatangan rivier en met wat geluk kun je ook naar wilde olifanten gaan kijken, als ze komen drinken aan de rivier.
Dat zijn wel echt wilde dieren en zo’n ontmoeting is een indringende ervaring.
Ik ben verleden jaar met twee begeleiders naar Danum Valley geweest, heb er mijn verjaardag gevierd in het onderzoekscentrum samen met de wetenschappers die er permanent verblijven. s’ Avonds heb ik een rit gemaakt door het bos met een fourweeldrive. De dieren die ik heb gezien kon ik op één hand tellen, geloof me die beesten zijn niet gek, als ze weer eens een motor horen ronken dan duiken ze diep weg in het woud!
Als je denkt in Danum Valley meer dieren aan te zullen treffen dan moet ik je teleurstellen. Om heel eerlijk te zijn wordt het hele project een beetje te mooi voorgesteld. Het is daarbij zeer de vraag of het echt wel de moeite en de kosten waard is, want de jungle is zo mogelijk nog groener en wildere in Sarawak dan in Sabah.
Wil je dus zo veel mogelijk dieren zien, ga dan naar de Kinabatangan rivier, boek bij Uncle Sam of bij Borneo Adventure (als je uit Sarawak vertrekt), of neem contact op met Olaf, een sympathieke Nederlander die in Kota Kinabalu woont met zijn Maleisische vrouw. ([EMAIL=“olaf@sabah-borneo.nl”]olaf@sabah-borneo.nl)
Wil je zoveel mogelijk cultuur opsnuiven en contact met de authentieke bewoners van het regenwoud, dan ben je beter af in Sarawak.
Ten opzichte van Sarawak is Sabah al meer verwesterd en de verschillende bevolkingsgroepen leven meer en meer als moderne Maleisiërs. Al vrees ik dat we binnen 20 jaar nog ver zullen moeten zoeken om een echte longhouse aan te treffen. Beetje bij beetje zullen ze verdwijnen en zullen alleen de musea ons nog een beeld kunnen geven van deze gemeenschappen. Daarom, wacht niet te lang om Maleisisch Borneo te ontdekken!

Hi Evert,

Wil dezelfde reis gaan maken en loop tegen dezelfde vragen zoals jij die had. Kun je mij wat tips geven? Ik vertrek over 2 weken naar Borneo en ik hoor dat je al ruim van te voren de beklimming van de Kinabalu moet reserveren. Ik wil mij alleen niet vastleggen en daar beslissen wat ik allemaal wil doen.
Hopelijk heb je wat waardevolle tips voor mij.

Thanks,
Nathalie