Ik wil heel graag naar Sri Lanka, maar weet niet of ik een reisgenoot mee kan krijgen. Dus zit ik te denken of ik in m’n eentje naar Sri Lanka kan gaan. Weet iemand of het daar veilig genoeg is om als vrouw in je eentje daar rond te reizen?
En nog een vraag, hoe duur is het in Sri Lanka voor ong. 3 weken rondreizen? Iemand enig idee?
Afgelopen oktober ben ik samen met mijn vriend 2,5 week naar Sri lanka geweest en ik heb me geen moment onveilig gevoeld. We zijn begonnen in Negombo,vanuit daar naar Dambulla met prive chauffeur om vervolgens naar Anaradhapura,Sigiryja en Polonaruwa te gaan. Daarna Kandy en met de trein naar Nuwara Eliya. Vandaar uit hebben we de bus naar het zuiden gepakt,oa Yala,Unawatuna,Galle. En de lokale bus is echt heel erg leuk! Het is naar mijn mening veilig. De mensen zijn erg geinterresseerd en super vriendelijk en behulpzaam. En een heel groot voordeel…het kost werkelijk niks. Een rit van 180 km voor 1,15 de man. Er zijn ook expressbussen,soort mini bussen ,die zijn wat comfortabeler en zijn nog steeds erg goedkoop. Van Galle naar Kalutara waren we ong 4 euro de man kwijt. Elke keer als we met de bus gingen waren we de enige tourist,dat was wel lachen!!Eten is ook erg goedkoop,zo’n 4 euro voor een maaltijd en goedkope hostels zijn volgens mij overal wel te krijgen. Gewoon ff de Lonely planet checken.Wat het gaat kosten hangt een beetje aan jezelf af…wat wil je? Wil je ook een beetje cultureel doen of voornamelijk chillen. Sri lanka is een ontzettend mooi land,er is veel te zien. Helaas heb ik de oostkust over moeten slaan ivm tijdgebrek,maar alle locals adviseerde het ons.
Ik zit op dit moment, alleen, voor 11 weken op Sri Lanka. Als vrouw alleen is Sri Lanka helemaal ok. Tip: zeg dat je getrouwd bent. Geeft je direct een andere status. De mannen hoeven niet meer zo hun best te doen en het onderwerp disco veranderd ter plekke in gesprekken over politiek, de overheid, hun vrouw/familie, etc.
Groetjes E
Ben ook van plan om eind maart enkele weken als vrouw alleen naar Sri Lanka te trekken maar nu las ik op de site van buitenlandse zaken dat het reizen naar Sri Lanka momenteel wordt afgeraden. Weet iemand wat daar van aan is?
Door het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken wordt geen negatief reisadvies afgegeven, maar men zegt “Er zijn onveilige gebieden”. (Ministerie van Buitenlandse Zaken | Rijksoverheid.nl)
Maar heb ook gelezen op de site van het Belgische Ministerie dat Sri Lanka volgens hen erg onveilig is en reizigers afraadt om daar naar toe te gaan.
Als ik de reacties hier en op andere sites lees, maar ook in bijv. de Lonely Planet, kun je volgens mij prima naar Sri Lanka toe. Maar naar het Noorden en Oosten gaan is niet zo’n verstandig idee.
Enige waar je rekening mee dient te houden is of jouw reisverzekering dekkend is voor landen met een negatief reisadvies.
En voor onze ervaringen (echter wel een groepsreis) kun je voor een indruk op onze niet commerciele site www.bjusterbaarlik.nl kijken. Hier staan ons reis-/routeverslag, veel foto’s en een grote lijst met tips op alf. volgorde.