Vrouw alleen reizen 1 week

Hallo,
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Mijn vriend en ik vertrekken eind oktober voor 3 weken naar Sri Lanka om met de backpack rond te trekken.
Nu begint hij in de laatste week van onze vakantie met een opleiding en moet hiervoor eerder naar huis. Tickets kunnen niet meer geannuleerd of gewijzigd worden.
Ik ben nog aan het bedenken of ik ook de vakantie hiervoor in kort of dat ik nog een week alleen ga reizen. Het zou dan alleen nog de zuidkust zijn die ik dan nog wil bezoeken.
Kunnen jullie hiervoor tips en adviezen geven? Ik vraag me af of het veilig is om als vrouw (25 jaar, blond haar) langs het zuiden van Sri Lanka te trekken.
Hoe is het om als vrouw alleen te reizen via het openbaar vervoer, of raden jullie aan om een prive chauffeur te nemen of bijv taxi voor de langere stukken?

Kortom, geef mij advies en tips!

Hoi Loes,
Ik was in 2011 in Sri Lanka.
Heb drie weken in mijn eentje rond gereisd, vrouw 44 en donker kort haar.
Ik heb best wel wat reizen alleen gemaakt en de enige vervelende ervaringen zijn in Egypte en Sri Lanka geweest.

Je word in Sri Lanka best veel lastig gevallen… Maar het toppunt was in de buurt van Yala NP waar ik tot twee keer toe op nog geen 500 van elkaar een kerel tegen kwam die stond te zwaaien met zijn “mannelijkheid”. Hoewel ik daar hier in NL hartelijk om zou lachen, werd ik daar tegen de schemer in mijn eentje op straat niet heel blij van…
Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze me iets zouden hebben gedaan, maar er is echt niet veel respect voor vrouwelijke toeristen aldaar…

Zorg dat je in het OV in de buurt van vrouwen staat of naast vrouwen zit… Die zijn enorm vriendelijk en daarmee heb ik echt lol gehad.
Zeg nooit dat je alleen reist, maar je partner in het hotel is, of net even weg is…

Het is echt een enorm mooi land, maar ik zou er eerlijk gezegd niet meer alleen naar toe gaan.
Om je een idee te geven: ik heb in Azie ook alleen door Vietnam, Thailand, Philippijnen, Laos, Cambodja, Indonesie en Nepal gereisd…

Via Wereldwijzer app