Help! Nu in Sri Lanka en niet leuk

Hi,

Ik zit nu in Sri Lanka na 2 maanden China en 1 maand Maleisie en ik vind het niet leuk :frowning:
Dus ik heb hulp nodig! Wie kan mij helpen aan leuke guesthouses/ hostels waar je andere backpackers tegen komt?
Ik ben een ervaren reizigster maar voel me voor het eerst niet veilig in de avond als het donker is en kan geen hostels vinden, alleen maar dure hotels?? Dat kan ik niet betalen maar is ook saai.
Ik denk erover om weer weg te gaan maar dat vind ik zonde, wilde al zo lang naar Sri Lanka en hoor zoveel positieve verhalen dat ik door wil zetten!

Hoop snel tips te krijgen!

Groetjes,
Wendy

Hoi Wendy,

Iets meer voorbereiding had geholpen, misschien :slight_smile:

Negombo, Hikkaduwa en Unuwatuna zijn de kustplaatsen waar het stikt van backpacker-verblijven, de echte guesthouses. Augustus is 2e hoogseizoen dus je zou er voldoende moeten kunnen tegenkomen. Verder in het binnenland Kandy en Ella, en voor het Colombo-gebied naast Negombo ook Mount Lavinia.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hoi hoi,

Zoals erik al zei was misschien wat voorbereiding beter geweest.
Wij zijn in juli in Sri Lanka geweest en vonden het geweldig. Even doorzetten dus! Het is echt en prachtig land.

In Negombo hebben wij verbleven in hotel Silver Sands. Weet de prijs zo niet meer, maar het was geen luxe. Erg vriendelijke mensen, ook NLers.

In Ella en Nuwara Eliya gingen de prijzen van alle hotels 3 keer omhoog omdat er veel mensen uit Dubai komen die hotels regelen. Je moet er dus even achter komen of hun vakantie al voorbij is. Anders betaal je in die plekken de hoofdprijs. Het is wel mooi om naar toe te gaan.

Waar zit je nu?

hi, dank jullie wel voor de reacties!
Iets meer voorbereiding schrijven jullie maar op zich heb ik me heel goed voor bereid voor hoever je dat kan doen als je een jaar aan het reizen bent. Ik had een hele route in mijn hoofd en ken de lonely planet zowat uit mijn hoofd maar wat ik niet wist is dat het als vrouw alleen heel anders reizen is dan als stel of in een groep.
Ik word de hele tijd lastig gevallen. Dit is het eerste land waar ik me onprettig en in de avonden zelfs onveilig voel :frowning:
Heb bekenden hier zitten die gaan trouwen en ben nu een paar dagen met hun opgetrokken en dan is het ineens heel anders. Geen blikken meer, handtastelijkheden etc. Hoe schijnheilig van die mannen hier! :mad:
Ik zal na de bruiloft verder alleen door gaan naar de plaatsen die jullie beschrijven maar als ik weer de hele tijd lastig gevallen word reis ik door naar een ander land en dan is Sri Lanka een land wat je in gezelschap moet bekijken.
Als ik het zo lees hebben jullie ook niet alleen door Sri Lanka gereist?!
Je wil echt niet weten hoe ranzig en handtastelijk de mannen zijn en hoe anders ze zijn als mijn vrienden ineens in de buurt zijn.

Hallo,

Ik heb idd met mijn vriend en een lokale gids door Sri Lanka gereisd. Ik vond de mensen ontzettend aardig en behulpzaam. Maar ik weet idd niet hoe dat is als je alleen bent.

Wel heb ik gehoord dat je beter met een gids door Sri Lanka kunt reizen. Die kennen de wegen en de taal en kunnen je goed helpen. Anders sta je er alleen voor. Ik hoop echt dat je nog wel positieve ervaringen op doet met dit land, want ik heb het er geweldig gehad! Het is een mooi land.

Veel plezier, hoop dat het goed gaat!

Groetjes

Sorry meiske maar je doet iets niet goed…heb veel mensen gesproken tijdens onze 4 weken S.L. …ook vrouwen die alleen reisden maar geen enkel probleem gehoord! Wel erg jammer voor jou en hoop dat het nu inmiddels wat beter gaat>??

Hi Magda,
Heb inmiddels een ticket naar Maleisie geboekt en vertrek overmorgen. Kan je niet vertellen hoe blij ik daarmee ben!
Ik doe echt niet iets verkeerds hoor, heb inmiddels meerdere alleenreizende mensen gesproken en die denken er allemaal hetzelfde als ik over. Meerdere hebben hun ticket al omgegooid om eerder het land te verlaten.
Misschien is het de periode??? maar het is echt niet prettig hier als vrouw alleen.
Ik wil nog even benadrukken dat ik een ervaren reizigster ben van 35 jaar en niet een of ander miepje.
Ik raad bij deze alle vrouwen aan om niet alleen naar Sri Lanka te gaan. Samen met een vriendin, vriend of groep is prima.
Het is natuurlijk niet zo dat ik alleen maar nare momenten mee maak. Ik heb het hier heel leuk gehad, een traditionele bruiloft en homecoming feest meegemaakt. Vissen met de lokalen, eten bij de lokalen, naar de olifanten geweest…
Ik zie echt wel dat het een mooi land is, alleen dus niet voor een vrouw alleen.
Ik reis voor mijn lol, voor de gezelligheid en vind het heerlijk verschillende mensen te ontmoeten. Ik reis niet om mezelf uit te dagen en sterker te maken.
Vandaar terug naar maleisie en vandaar uit weer verder naar bijvoorbeeld Bali, Lombok, Gili islands.

Ik schrik hiervan, ben van plan om naar sri lanka te gaan alleen. Nu twijfel ik enorm! Heb flinke reiservaring … Klleed mij beschaafd, reis vaker alleen in azie… Zijn er meer mensen die zich zo gevoeld hebben?

Sara

Hoi hoi,

Ik ben in Sri Lanka geweest met mijn vriend en we hebben het geweldig gehad! Wij hadden een prive chauffeur. Hij reed ons rond en we kwamen op leuke plaatsen. Het is in Sri Lanka beter om een chauffeur te hebben, maar alleen reizen kan ook wel.

Groetjes Anika

Men zou bij de reakties het onderscheid moeten maken tussen reiservaringen voor het Rajapaksa regime en reiservaringen tijdens het Rajapaksa regime. Duitsland was ook wat veranderd na 1933.

Hoi Sara,

Alweer jaren later, maar vroeg me af hoe jouw ervaring was geweest? Zoals je destijds schreef schrik ik ook van sommige berichten die ik lees over mannen daar. Ik ga ook alleen reizen. Het liefst doe ik dat tussen de locals met de trein en de bus, maar begin nu te twijfelen of ik nu toch een prive chauffeur moet regelen.

Jolien

Hoi Jolien,

Sri Lanka is voor vrouwen nog steeds één van de veiligste landen ter wereld. Alleen je moet gewoon je gezonde verstand gebruiken. In het zuiden wordt niet vreemd aangekeken tegen westerse vrouwen, al zullen de beachboys soms naar je toe komen, maar waar niet? Mijn vrouw is lang en blond en inderdaad ze kijken. Maar er zit geen dreiging in, Als je er ongemakkelijk bij voelt dan zal het vervelend zijn, maar als je er wat van zegt dan zijn ze ook zo weg. En meestal lopen ze zelf ook gewoon weg, let wel, dit is alleen in voormalig LTTE gebied. Voor de rest gebeurt dit bijna niet op Sri Lanka.

Voor de rest gewoon net zoals in de meeste grote plaatsen in de NL: Liever niet alleen over straat 's nachts, glas in de gaten houden, niet zomaar met vreemden meegaan, geen drugs gebruiken op onbekende plekken (liever nergens maar ik ben van de oude stempel), hotel/hostel/resort tuk-tuk en/of taxi laten regelen, niet te bloot rond lopen, niet stomdronken worden. Kortom, gewoon normaal nadenken, net zoals thuis :slight_smile:

Een goede privéchauffeur maakt het je wel wat makkelijker en comfortabeler, maar het hoeft niet. Kijk maar naar alle anderen op dit forum die dankzij de hulp van <Erik> & [Sandya] heel Sri Lanka met veel plezier en zonder problemen hebben doorgereisd!

Gr. Taco

Hallo jolien,
Heb dec jan met mijn man door SL gereisd en inderdaad ze zijn super vrijpostig de mannen. Zaten in de bus mijn man stapte voor mij uit de bus ik erachter pakte me vol bij mijn kont niet normaal! Op de fiets met mijn man fluiten en op een vieze manier naar je kijken.
Ook aan het strand aan de bar iets bestellen maken ze meteen een praatje op een flirterige manier.
Nee moet eerlijk zeggen ging er als vrouw alleen niet naar toe. Indonesie Maleisië geen probleem hier heb ik me onbeschoft moeten gedragen tegen die mannen niet prettig.

Tsja, er worden vrouwen nagefloten in A’dam (en de rest van Nederland). Sissen en opmerkingen maken, dat hebben wij (gelukkig) nooit meegemaakt in SL. In de kont knijpen, Mmm, ga maar naar Jordanië of zo. Ik ben 2m en 115 Kg maar die ?..? Die gasten gingen dus mijn vrouw lastig vallen. Jammer joh. Nooit meer.

Waren toch vragen over SL toch niet over Jordanië ?? Ik heb het als uiterst vervelend ervaren ! En dit heb ik nooit eerder mee gemaakt!
Reis toch al jaren de hele wereld over !

Sorry, Y62, dat was een voorbeeld. Ik kan mij voorstellen dat je het heel vervelend vond. Onze ervaring is dat er andere landen zijn die veel vrouwonvriendelijker zijn. Sri Lanka is één van de weinige landen waar het (tot nu toe) voor vrouwen relatief (erg dat ik dat moet zeggen) veilig is.

Bedankt voor jullie reacties. Hoe meer ik me er in ga verdiepen, hoe meer ik eigenlijk ga twijfelen door alle wisselende ervaringen. Misschien heeft het ook met karakter te maken. Dat de ene vrouw het als meer dreigend en vervelend ervaart en de ander als alleen irritant. Ik denk dat er wel een wezenlijk verschil is in of je alleen als vrouw reist of een man naast je hebt lopen (al begrijp ik dat het ze het dan ook gewoon doen, maar zal toch minder zijn).

Snap je twijfels en weet dat het moeilijk is alleen te reizen.
Ik heb zelf regelmatig alleen door indonesie gereisd en ik heb me geen moment onveilig gevoeld.
Mocht ik dus ooit alleen gaan is dat voor mij indonesie en dan vooral Bali lombok Flores Sulawesi.
Hoop dat je iets aan mijn tip hebt.
Wilde je niet bang maken maar wel echt mijn ervaring delen.

Ik heb 9 maanden in SL gewoond en gewerkt en heb de mannen daar ook als vrouwonvriendelijk ervaren.
Vooral als je met het OV reist, ze komen ´te dicht´ tegen je aan staan, raken je aan enz.
Maar dit geldt niet alleen voor toeristen, ook mijn vrouwelijke collega´s gaven aan hier last van te hebben. Zij vertelde me dat ze een scherpe haarspeld in hun zak hadden waarmee ze dan even konden prikken mocht er een te dichtbij komen in de bus. Het is overigens niet gebruikelijk voor vrouwen in SL om nog alleen met de bus te reizen na zonsondergang.

Het hangt er ook vanaf waar je bent , in Colombo en Nuwara Eliya vond ik het het ergst, in Kandy al een stuk minder en bij de kustplaatsen zoals Unuwatuna voelde ik me volstrekt veilig.

Maar… het is een prachtig land!!

In 2014 ben ik als vrouw alleen in Sri Lanka geweest en rondgetrokken.
Omdat openbaar vervoer te veel tijd kostte heb ik een privé chauffeur geregeld, zodat ik in korte tijd veel dingen kon zien.
Hij regelde alles wat ik maar wilde, deed extra dingen, was zeer bezorgd voor mij en heeft mij een geweldige tijd bezorgd.
Geen enkel moment heb ik me onveilig gevoeld en ben ook nooit onheus behandeld.
Ik ging nooit in het donker op pad, maar dat doe ik in geen enkel land.
Wil iemand een geweldige chauffeur of gids, stuur een prive berichtje dan stuur ik je de site.