Wij (2 vrouwen, +/- 30 jaar) willen in komende zomer graag 3 weken gaan backpacken in Sri Lanka. We horen en lezen veel tegengestelde berichten over de veiligheid van vrouwen die alleen reizen in Sri Lanka. In de Lonely Planet lezen we over veel aandacht van mannen (tot lastig vallen toe), ongeacht welke kleding je draagt. Ook adviseert de lp om een nep trouwring om te doen, om vervelende situaties zoveel mogelijk te verkomen. Onze vraag is of het echt zo erg is. En is het veilig om als 2 vrouwen te gaan backpacken in Sri Lanka? Het lijkt ons een prachtig land en we willen er graag heen. Iemand hier die ervaring heeft als het om reizen als vrouw in Sri Lanka gaat? Alvast bedankt!
Hallo José,
Ben net terug uit Sri Lanka en heb er alleen rondgetrokken en geen enkele last gehad van hinderlijke opdringerigheid.
Je moet gewoon duidelijk zijn in het geen je wilt en niet wilt.
Het is een super vriendelijk land vooral het binnenland.
Veel susses en als je iets wilt weten dan hoor ik het wel.
Groetjes Henria
Goedenavond Henria, bedankt voor uw reactie, die overigens zeer positief klonk Zijn er nog plekken uit uw reisroute die u ons echt zou aanraden en heeft u malariaprofylaxe gebruikt? Wij zijn van plan om naar het zuid/westen te gaan. Alvast bedankt voor zover
reactie in prive bericht. henria
Sri lanka is over het algemeen een zeer veilig land. Je kan bussen (avontuurlijk) en treinen( traag maar zeer mooi) nemen zonder een ander risico dan pick pockets, dat is een kwestie van oppassen. Als je voor een transport betaald wel even vooraf afspreken.
Ik Ben resident hier en weet niemand die iets neemt voor malaria. Dengue is eigenlijk veel gevaarlijker maar daar kan je niets voor nemen ( goed beschermen tegen muggen, vooral in de vooravond, is de boodschap
Hallo Jose,
Ik ben afgelopen februari met mijn vrouw, haar zus en mijn dochter(20 jaar,blond en blauwe ogen) 3 weken in Srilanka Z-W geweest, mijn dochter en schoonzus zaten daar 3 maanden.Op zich is het net zo veilig dan wel onveilig als in Nederland, maar mijn dochter is daar verleden jaar ook geweest en is toen in haar gehuurde huis in de nacht overvallen, waarbij sieraden, en telefoons meegenomen werd.
Ook is ze op straat zomaar betast, maarja daarmee wil ik niet zeggen dat Srilanka onveilig is.Ik vond wel dat mijn dochter nog al "bekeken " werd.
Nogmaals ik zeg doen.
Groeten
Kees.
Ik woon nu 5 jaar in sri lanka en er is in die tijd eenmaal in mijn huis binnengebroken. Tijdens mijn vakanties in Belgie ben ik tweemaal bestolen ( pick pockets) . Als vrouw zou ik zeker niet s morgens heel vroeg of s’avonds laat alleen op het strand lopen. Autostop lijkt me niet zo een goed idee al was het maar dat er veel ongelukken gebeuren en hulp niet altijd dicht bij is. Backpacken met trein en bus lijkt me wel een goed idee ( toch oppassen van kleinere oplichting en diefstal, vergeet niet dat de meeste mensen heel weinig verdienen en westerlingen nogal slordig met hun bezittingen kunnen omgaan.) Er zijn voor veel mannen ook seksuele issues ( groot tekort aan privacy en een zeer andere cultuur op dat gebied kunnen daar oorzaak van zijn) dus wat in Europa flirten is kan daar een vrijgeleide zijn. Als je gaat baden buiten de zeer toeristisch beschermde zones vergeet dan niet dat sri lankeese vrouwen baden met al hun kleren aan. Dus als je rekening houdt met de ander cultuur en zeden en je normaal voorzichtig bent: doen.
Janvers
Ik heb met mijn vriendin 2,5 weken in SriLanka gereisd en we hebben ons geen moment onveilig gevoeld!
Gewoon je intuïtie blijven volgen, en je verstand gebruiken! (Zoals overal ter wereld!)
Het is een schitterend land!
Have fun!
ik sluit me aan bij de mensen hierboven, ben 3 weken alleen door het land getrokken geen vervelede mannen meegemaakt. Veel plezier!
Ik ben afgelopen feb geweest met n vriendin backpacken… We zijn 33/35 jr… zelf niks ergs meegemaakt… Wel drie alleen reizende vrouwen tegen gekomen waar ik pittige verhalen van heb gehoord. Vooral op de stranden ( unawatuna/ hikkaduwa) was 1 meid zelfs achtervolgt tot in dr kamer door mannen. Een andere meid wilde zo snel mogelijk het land uit na twee weken en nog 3 te gaan, ik moet zeggen ik heb idd tijdens de reis wel n paar gehad dat ik blij was dat we met zn tweeen waren( terwijl ik ook gewend ben om alleen te reizen)… Die keuze was voor mij ook bewust voor dit land. S avonds in kandy ( in t centrum en rond t meer lopen rare gasten)en ella(kleine straat maar als alles dicht gaat gewoon lekker naar je guesthouse verplaatsen met n biertje) en de stranden ( wees gewoon alert… beachboys staan erom , zelfs bij de locals dat ze ver kunnen gaan) moet je niet rond slenteren in t donker en gewoon je gezonde verstand gebruiken. Los van dit ga je naar een prachtig land en ga je echt je ogen uitkijken… Voor echt vette trekkingen www.srilankatrekking.com… Ravi, inmiddels een goede vriend heeft geweldig voor ons gezorgd en we hebben door twee trekkingen daar gedaan te hebben prachtige natuur en locals mogen meemaken! Gr sara noutsi… veeeeel plezierrrr!!!
En wij zijn twee mannen die deze zomer gaan backpacken door Sri Lanka. Hebben jullie nog tips voor adresjes of dingen die we echt niet mogen missen?
het kan wel, maar ze zijn wel gek op blanke vrouwen dus blijf goed bij elkaar!!
het is net of je een celeberty bent iedereen kijkt en wil aandacht.
maakt niet uit wat je aantrekt inderdaad. wees niet te goed gelovig en wees op je hoede.
je hoeft geen middelen voor malaria te gebruiken en je kunt ook alles eten ik ben niet ziek geworden.