In anderhalve week van Incheon/Seoul naar Fukuoka, ideeën?

Gisteren een vlucht geboekt voor begin september, zondag de 2e naar Incheon, en donderdag de 13e terug vanaf Fukuoka. Het ruwe idee is om vanuit Seoul per trein naar Busan te gaan, daar over te varen naar Fukuoka om vervolgens een paar dagen in Nagasaki te besteden.

Nu ben ik in al de genoemde steden al geweest, alleen Nagasaki is de vorige keer totaal verregend en krijgt nu dus een bewuste herkansing. In Seoul kan ik me vast nog wel een paar dagen vermaken (maar is geen must), maar Busan en Fukuoka zijn toch vooral praktische/noodzakelijke tussenstops. En dan blijft er dus nog wel ruimte voor één of twee tussenstops. En desnoods kan het hele trein/boot-idee overboord (pun intended), ook een vlucht vanaf Seoul naar Nagasaki of Fukuoka is een mogelijkheid, mocht dat praktischer blijken.
(die hele boeking was wellicht ietwat een impulsieve actie, zat al een paar dagen te twijfelen over de meest uiteenlopende reisplannen, maar aangezien de tijd toch serieus begon te dringen had mezelf voorgenomen voor het weekend voorbij was iets te boeken…)

Eén optie waar ik zelf al aan zat te denken was aan de Japanse kant Kumamoto mee te pikken. Maar iets nieuws aan de Koreaanse kant zou ook leuk zijn, iemand tips? Meest voor de hand liggend zou iets langs de KTX-lijn zijn (Daegu wellicht, of is dat gewoon een saaie grote stad?), maar ook een omweg kan best. En is Incheon zelf wellicht nog de moeite waard, per slot van rekening ben ik daar alleen op het vliegveld geweest. Alle tips zijn welkom, kan altijd kijken of/hoe ze in te passen zijn, zo groot is het land per slot van rekening niet.

Iemand overigens ook ervaring met die veerboot (JR Beetle)? Zal vooraf boeken noodzakelijk zijn (lastig aangezien zowel m’n Japans als Koreaans wat roestig zijn), of zijn er altijd wel wat plaatsen beschikbaar?

In Zuid-Korea blijf ik altijd plakken in Seoul (ben liefhebber van uitgaan, eten en vrouwen aldaar). Mede door jouw vraag naar ‘iets nieuws aan Koreaanse kant’ leek het me aardig om eens aan een Zuid-Koreaanse vriendin te vragen welke nice, cool places in haar land zijn aan te raden.

Kreeg van haar meteen een link terug van Andong:
http://www.tourandong.com/english/coding/main.asp. Persoonlijk werd ik hier zeer enthousiast van (ja, ben ook liefhebber van echte cultuur). Ook Gyeongju - Wikipedia (zo uit m’n hoofd langs KTX) raad ze aan evenals Namwon - Wikipedia. Kreeg nog een corrupte deeplink van de site http://www.lifeinkorea.com/ maar die achterhaal ik nog wel even.

Wellicht heb je nu wat meer ideeën!

In Andong en Gyeongju ben ik tijdens m’n eerste reis al geweest, allebei zeker aanraders, maar geen plaatsen waar ik heel nodig nog een keer heen moet. Namwon klinkt wel interessant, al is dat wel een erg lange busrit…

Ik had gisteren nog even flink zitten puzzelen, het is vooral een afweging hoe ik de tijd tussen Korea en Japan verdeel. Ik neig er nu naar Kumamoto ook mee te pakken, en me in Korea toch te beperken tot Seoul en omgeving. Incheon, Bukhansan National Park en/of Chungcheon bijvoorbeeld. Of wellicht een dagje eerder al naar Busan en daar een dagtrip in de omgeving.

De boot blijft ook een wat onberekenbare factor, Korail biedt een scherp geprijsde combikaart aan, KTX Seoul - Busan, veerboot naar Fukuoka en treinkaartje naar Nagasaki voor zo’n €87. Maar ik kan nergens vinden of ik dan die treinritten mag onderbreken, of dat je ineens van Seoul naar Busan moet. Heb al wel een paar mailtjes verstuurd, maar vooralsnog geen reactie.

Vooralsnog kwam ik op zoiets uit:

[ul]
[li]vertrek AMS[/li][li]aankomst ICN, Incheon/Seoul[/li][li]Incheon/Seoul[/li][li]Seoul[/li][li]Seoul (dagtrip Bukhansan? Chuncheon?)[/li][li]KTX naar Busan[/li][li]boot naar Fukuoka (dagtrip Dazaifu?), trein Nagasaki[/li][li]Nagasaki[/li][li]Nagasaki (boottocht naar Hashima “Battleship Island”)[/li][li]Trein Nagasaki – Kumamoto[/li][li]Kumamoto[/li][li]Trein Kumamoto – Hakata, vlucht FUK – ICN – AMS[/li][/ul]
Overigens om nog even terug te komen op je bericht van laatst over het tekort aan hotelkamers, het hotel wat ik eigenlijk op het oog had voor Seoul (Toyoko Inn Dongdaemun) zit, je raad het al, helemaal vol. Dus toch nog even verder zoeken…

Gezien jouw ruwe reisplanning zou ik zeker Incheon bezoeken. Naast logistieke redenen (je komt er ‘koud’ aan en Seoul is drie keer struikelen) is deze havenplaats een must als je van Koreaans eten houdt http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=134656. Verder bezit Incheon een Chinatown, waar niet op de wereld, maar dat is dan ook de enige officiële in Zuid-Korea… Als klap op de vuurpijl scheelt het je weer voor een, twee dag(en) rotzoeken naar een hotel in Seoul :biggrin:

Vreemd maar het zou wel klantvriendelijk zijn als Korail snel reageert. Anders zou ik die gasten proberen te bellen via Skype ofzo. Of betwitter ze. Sommige organisaties zijn tegenwoordig zover dat ze sneller via Twitter reageren dan per telefoon, laat staan email. Ben wel benieuwd, want ik zie met een schuin oog op de site dat ze meerdere interessante deals hebben.

Over het Japan gedeelte kan ik weinig zeggen. Behalve dat als je persé naar Kumamoto wilt, je dat gewoon moet doen. Mijn ‘reisfilosofie’ is daarop gebaseerd: een paar plekken wil ik koste wat het kost zien en de rest is bonus.

Maar je planning ziet er vooralsnog erg leuk uit!

Oké, dat linkje over Incheon is zeer overtuigend :biggrin:
(dakgangjeong is bij deze toegevoegd aan mijn Koreaanse woordenschat…)

Met die boot kom ik er ter plekke (in Seoul) wel uit, met bellen naar Azië heb ik wat mindere, frustrerende ervaringen. Ik zorg wel dat ik rond de geplande overtocht gratis te annuleren hotels heb (Toyoko Inn, altijd goed), dus mocht het allemaal iets anders lopen dan schuif ik wel wat.

En voor Japan neem ik ondanks dat ik hem maar 3 dagen echt nodig heb toch ook gewoon een 5-daagse Kyushu-railpass, voor 20 euro extra heb ik dan een hoop meer flexibiliteit mocht het allemaal anders lopen. Sowieso kan dat weleens een (nog) betere deal zijn dan dat combi-ticket. Moet ik alleen de avond voor de terugvlucht alvast vanuit Kumamoto terug naar Fukuoka in plaats van zoals nu gepland pas die ochtend.

Maar tijd om eens wat hotels te gaan zoeken…

Een medewerker van een Aziatische airline belde me eens om een reservering te verifiëren. Steenkolenengels kreeg ineens een nieuwe dimensie :biggrin:

Over een week is het zover. Ben je er klaar voor en is het inmiddels gelukt met de (Zuidkoreaanse) hotels?

Ik wou eigenlijk net een update’je posten, maar je bent me net voor :biggrin:

Heb inderdaad inmiddels hotels geboekt. Incheon bleek qua hotels een lastig verhaal, uiteraard zit er genoeg rond het vliegveld, maar op de wat meer praktische locaties in de stad zelf is het aanbod op de boekingssites en zelfs TripAdvisor gering. Dus toch maar direct naar Seoul en dan Incheon als dagtrip, heb nu een hotelletje bij Dongdaemun geboekt voor drie nachten. Daarna naar Busan voor twee nachten, hotel vlakbij station en één metrohalte van de ferry. Ook dicht bij downtown en de Jagalchi vismarkt, maar uiteraard wel weer een teringeind van Haeundae. Maar ja, het is nu eenmaal een uitgestrekte stad.

Dan naar Japan, 3 nachten Nagasaki, 1 nacht Kumamoto en de laatste nacht toch in Fukuoka. Op die manier kan ik de railpas al laten ingaan op de dag van de overtocht, wat me maximale flexibiliteit geeft. Hotels zijn ook allemaal gratis te annuleren, dus mocht het allemaal net iets anders dan gepland lopen, dan is er nog geen man overboord.

Zit nu nog wel te kijken wat er nog aan specifieke evenementen zijn op dit moment, maar vooralsnog weinig. Wil eigenlijk wel in Seoul een baseball-wedstrijd bezoeken, tijdens mijn verblijf daar spelen de LG Twins twee thuiswedstrijden. Iets anders waar ik nog over zit te denken is een factory tour bij Hyundai in Ulsan, maar dat wordt van de week toch eventjes bellen. Hopelijk spreken ze daar dan beter Engels dan bij Toyota…

Moet nu alleen nog wel even wat danspasjes oefenen:

[ame]PSY - GANGNAM STYLE(강남스타일) M/V - YouTube

En vandaag trouwens nog m’n collectie Koreaanse films uitgebreid: bluray van I Saw the Devil

Je hebt vast wel gehoord over de jjimjilbang Jjimjilbang - Wikipedia, een badhuis waar je ook goedkoop kunt overnachten. Misschien is dat wel iets voor je in centrum Incheon :biggrin: Heb het zelf nooit gedaan want een ervaringsdeskundige vertelde me dat het kussen van steen is en dat je de indeling het beste kunt vergelijken met een Japans capsulehotel (maar dan primitiever)…

Die Gangnam style zou ik zeker even oefenen als je je ego wilt boosten. In alle ernst, een jaar geleden was shuffling een onwijze hype in Zuid-Korea. Vooral Party Rock Anthem van LMFAO werd tot in den treure gedraaid. Shuffling is uitgerekend één van de weinige dancemoves die ik beheers, te meer omdat het improviseren is. De Zuid-Koreanen keken vol bewondering naar me… Moet ik eens in NL doen (wat een uitslover, hehe)…

Zuid-Koreaanse films. Ben daar wel een beetje fan van. Japanse films overigens ook. Vind het een buitengewoon interessant aspect dat het vaak niet goed afloopt in vergelijking met Hollywood blockbusters. Heb geen idee of dat misschien iets te maken heeft met de Zuidkoreaanse cultuur/ maatschappij (fatalisme ofzo). Zuid-Korea heeft het in de historie nooit makkelijk gehad tussen de powerhouses China en Japan. Maar nu ga ik speculeren…

Ben verder zeer benieuwd waar je allemaal aan toekomt. Best een vol programma als je alles gaat doen of lijkt dat maar zo (?) In ieder geval handig dat je bijna overal maximale flexibiliteit hebt ingebouwd (!)

Het zal wel loslopen met die Gangnam Style, ben niet zo’n feestbeest, maar wie weet. Met een beetje soju ga je soms rare dingen doen :biggrin:

Programma is wellicht wat druk, maar het scheelt dat ik op de meeste plaatsen al eens geweest ben en daardoor wel m’n weg weet. In Seoul hoef ik niet meer zo nodig de paleizen af of naar de DMZ (ben daar per slot van rekening nu al drie keer geweest, waarvan twee keer van de ‘andere’ kant), maar kijk ik gewoon wel waar ik zin in heb. En aan de Japanse kant idem dito, in Nagasaki heb ik de atoombom-gerelateerde zaken al gezien, en Fukuoka is in principe niet meer dan een tussenhalte waar ik slechts een minimum aan tijd zal doorbrengen.

Mocht je overigens nog tips voor Seoul of Busan hebben, laat maar horen.

Iets waar ik wel vandaag pas aan dacht: ik ben benieuwd hoe immigrations zal reageren op het Noord-Koreaanse visum in m’n paspoort. Iets zegt me dat ik daar wel een paar vragen over ga krijgen…

Openbaar dronkenschap heb ik in geen enkel Aziatisch land zo vaak gezien als in Zuid-Korea. Sommigen waggelen alle kanten op….en dan ben je dus al bijna bij de Gangnam style… Kortom, je hebt je maar aan te passen :teeth:

Zolang orkaan Bolaven nog niet alles vernielt, heb ik wat alternatieven voor DMZ en paleizen. Het uitzicht vanaf de Namsan heuvel blijf ik leuk vinden. Verder struin ik graag op en rondom de Yongsan Electronics Market. Ik houd ook van de levendige universiteitswijk Hongdae met de ontelbare en betaalbare bbq-restaurants, volgens mij de hoogste concentratie in heel Seoul.

Niet erg verrassende tips denk voor jou maar check anders http://www.lifeinkorea.com/travel2/Seoul en voor Busan http://www.lifeinkorea.com/travel2/Pusan. Bestemmingen staan niet altijd op de standaard stadsplattegrond maar daarvoor hebben we gelukkig googlemaps, printers en camera’s.

Wat betreft paspoorten. In Israël kom je bijvoorbeeld het land niet in met een stempel uit Libanon. Maar met jouw uiterlijk verwacht ik in Zuid-Korea geen problemen of je moet die ene in dat groene pakje zijn…

Ik hoop inderdaad maar dat die typhoons geen ellende gaan opleveren. maar goed, zolang de vliegtuigen maar blijven vliegen komt het wel goed. En de voorspellingen zijn vooralsnog zo gek nog niet.

Die Lifeinkorea.com is trouwens wel een goede site, erg veel nuttige informatie. Tot nu toe keek ik meestal op Wikitravel, maar voor Korea vind ik die toch vrij beperkt. Ik bedoel, een stad als Seoul zou toch genoeg te bieden moeten hebben om een onderverdeling in diverse wijken te rechtvaardigen?

Ik heb inmiddels twee keer op Namsan gestaan, die sla ik nu waarschijnlijk over. De Yongsan markt stond inderdaad wel op mijn lijstje, en is sowieso waarschijnlijk wel geschikt voor een regenachtig middagje. En Hongdae is voor mij nog onbekend terrein, dus die gaat op de lijst erbij.

Wat betreft Israël, dat van zo’n Libanese stempel was mij onbekend, wist wel dat andersom de meeste Arabische landen met een Israëlische stempel niet in komt. En laat ik nu net vorig jaar, in mijn toen net een paar weken oude paspoort, zo’n mooie stempel hebben gekregen…

Heb eens door Seoul gereisd met de Lonely Planet cityguide. Er staat veel in maar lang niet alles. Heb nog steeds het idee dat er veel ‘verborgen’ plekken zijn in die stad en lifeinkorea is idd een aardige aanvulling op de LP.

Hongdae is vooral leuk op de laten we zeggen ‘gangbare dagen’. Een beetje rondhangen op straat en kijken hoe de Zuid-Koreanen flink uitpakken om te gaan feesten. Extravagantie op het niveau van cosplayers. Als je er toevallig vanaf dinsdag nog bent heb je een redelijke kans maar buiten dat vind ik het een gezellige wijk.

Volgens mij is het in Nederland mogelijk om een extra paspoort aan te vragen om dit soort gezeik te voorkomen. Herinner me daarnaast dat Zuidkoreaanse beambten nu niet bepaald met buitengewone interesse alle stempels en visa bestuderen in m’n paspoort…

Maar eens even een update’je, per slot van rekening had m’n verblijf in Seoul er nu praktisch op moeten zitten, en zou ik morgen naar Busan verkassen (nou ja, eigenlijk had ik daar al zullen zijn, maar al voor vertrek had ik al een dagje Busan ingeruild voor een extra dagje Seoul). Maar dat loopt toch iets anders, heb nog wel geprobeerd om dat combi-kaartje voor trein en boot te regelen, maar dat blijk je dus minimaal een week vooraf te moeten reserveren. En met losse kaartjes ben ik A) net zo duur uit als met een vlucht, B) heb ik het dubbele aan reistijd met ook weinig bruikbare tijd in Busan, en C) weinig zekerheid wat betreft de boot (al hadden ze hier in het hostel vast wel kunnen helpen).

Morgen dus nog een extra dagje Seoul. En dat komt mooi uit, want ik had toch wat moeite om m’n draai te vinden. Na aankomst maandag was ik totaal gesloopt, verder dan een kort rondje Dongdaemun en wat eten op het foodplaza van Doota (Japanse curry…) ben ik toen niet meer gekomen. Dinsdag heeft het bijna de hele dag geregend, dus na een trage start heb ik dus eerst maar een poging gedaan die trein/boot te regelen, daarna naar de Yongsan elektronicamarkt (wellicht lag het aan m’n stemming maar ik vond het nu vooral irritant), en om de regen verder te ontlopen maar een filmpje gepakt, Abraham Lincoln: Vampire Hunter, uiteraard dan wel in 4DX, only in Korea. 's avonds was het eindelijk mijn of meer droog, dus maar naar de Gwangjang market waar ik me aan een tafeltje heb laten slepen en gegeten heb wat me voorgeschoteld werd: een hele variatie aan jeon, aangevuld met gimbap, en een fles makgolli om het weg te spoelen…

Woensdag een DMZ-tour gedaan, tunnel, uitzichtpunt en nog wat dingen, eigenlijk allemaal niet eens zo boeiend, maar wel een leuke groep. En na afloop nog geluncht met de gids, die ooit in Nederland was geweest, en die het maar wat eng vond dat ik drie keer in Noord-Korea was geweest. Daarna rondje Namdaemun, en 's avonds Dongdaemun waarbij ik me weer bij een of ander stalletje aan tafel heb laten slepen voor mandu’s en nog wat spul.

Vandaag wederom een trage start (het was ook niet te harden zo warm en benauwd), na een stuk langs Cheonggyecheon te hebben gelopen de metro gepakt naar de andere kant van de revier, de koningsgraven Seolleung en Jeongneung. Verder wat door Gangnam geslenterd, wederom Japans gegeten (foei!), en 's avonds een rondje Hongdae gemaakt. Ik zat er echter redelijk doorheen dus ben ietwat vroeg weer terug, maar wellicht krijgt die morgenavond een ruimere herkansing, lijkt me een prima afsluiter van een klein weekje Seoul…

Ondanks dat het al half twaalf geweest is heb ik trouwens eigenlijk nog wel honger. Nu het grote dilemma: kijken of er op de Gwangjang market nog wat te eten valt, iets snacken bij Dongdaemun, of een keer zondigen bij de Lotteria aan de overkant van de straat…
(eigenlijk wel jammer dat er geen McD in de buurt zit, heb de Bulgogi-burger nog niet geprobeerd…)

Klote, had/heb je last van een jetlag o.i.d.? Sommige reizigers nemen een slaappil waardoor ze fris uit het vliegtuig stappen en eigenlijk alleen ter plaatse moeten wennen aan het ritme. Maar wellicht heb je al van alles geprobeerd…

Je bent in ieder geval wel goed op dreef qua eten en drinken :cheer: Uiteindelijk toch nog gezondigd bij de Mac en/of Lotteria? De Bulgogiburger vond ik wat tegenvallen. Daarentegen mogen ze de shrimpburger van de Lotteria wel bij de Mac en BK overnemen… Trouwens, al deze fastfood mogen ze wel tranformeren in Loteria’s ofzo. Macs, BK’s en KFC’s zijn het slechtste wat de mens aan Amerikaanse fastfood kunt treffen, aldus mijn bescheiden mening…

Anyway, ik neem aan dat je inmiddels in Japan wat scholieren hebt afgeslacht op battle island :biggrin:

Het verschilt echt van vlucht tot vlucht hoe ik eruit kom, soms loop ik fris en vrolijk direct m’n hotel weer uit, en de andere keer ben ik meer dood dan levend. Is volgens mij niet direct de jetlag, daar ben ik uiteindelijk vrij snel wel overheen. De omschakeling van het weer zal in dit geval ook een rol hebben gespeeld, en als het dan de eerste volledige dag ook continu regent kom je gewoon niet op gang.

Het was overigens die genoemde avond een stalletje bij Dongdaemun geworden, waar ik sowieso nog tot diep in de nacht rondgelopen heb en me heb bezondigd aan wat straatvoer. Blijft toch verbazingwekkend hoe achterlijk druk het daar om 3 uur 's nachts nog is. Niet voor niets zie je veel standhouders pas tegen een uur of elf hun stalletje opbouwen. Slapen Koreanen eigenlijk weleens?

De laatste dag ben ik de natuur in gegaan, Bukhansan National Park. Het leukste is eigenlijk nog het stuk vanaf de metrohalte ernaar toe, Koreanen nemen hiken bloedserieus, en dus loop je eerst een half uur langs vele tientallen stalletjes en winkeltjes met outdoor-spullen, voordat je eindelijk bij de ingang van het park aankomt. Maar wel erg mooi, de eerste paar kilometer is het nog stervensdruk, maar hoe verder je komt, hoe rustiger het wordt. En na een flinke klim wordt je dan beloond met een schitterend uitzicht over de stad. Enige nadeel was dat ik als een van de laatsten het park uit kwam, en dat ook alle eettentjes al gesloten waren.

's Avonds ben ik zoals gezegd weer terug gegaan naar Hongdae, maar helaas: het begon te regenen, en dan is er al snel weinig meer te beleven, de debiele drukte in het metrostation was eigenlijk nog het leukste. En helaas is het de rest van de avond alleen maar harder gaan regenen, zodat ik uiteindelijk dan toch nog bij de Lotteria ben terechtgekomen. Ook een bulgogi-burger, maar daar was ik ook niet heel erg van onder de indruk. De inktvisringen daarentegen waren wel heerlijk. Garnalenburger heb ik niet geprobeerd, de garnalenburger van de Koreaanse McD zullen ze vast wel kunnen hebben, maar ze zullen erg hun best moeten doen de Ebi Felit-O van de Japanse McD te overtreffen…
(wat betreft hamburgerketens, Mosburger is ook erg goed, maar de absolute topper is wat mij betreft Kua’aina, alleen jammer dat ze maar zo weinig vestigingen hebben)

Maar inmiddels zit ik inderdaad in Nagasaki, ik kwam weliswaar in de stromende regen aan, maar sindsdien is het droog. Nou ja, met 30 graden en 87% luchtvochtigheid is ook dat relatief. Maar toch merk ik dan wel weer het verschil tussen Korea en Japan: die eerste is ook voor mij nog echt een avontuur, waar bijna niks vanzelfsprekend is, terwijl Japan voelt als thuiskomen. Dat heeft voor een deel uiteraard ook te maken met het verschil in reiservaring met beide landen, maar Japan is ook domweg een stuk toegankelijker. Het enige punt waarop Korea een enorme streep voor heeft is het schrift, ik kan met een beetje goede wil Hangul ontcijferen, terwijl ik me nu in Japan zo af en toe toch weer zit te ergeren aan al die rare tekentjes waar ik geen snars van begrijp…

Een paar filmpjes:

[ame]Oppa Hongdae Style! - YouTube

[ame]Dragon dance in Nagasaki (1) - YouTube

[ame]Dragon dance in Nagasaki (2) - YouTube

Leuke en interessante videos! Ben een beetje bang geworden van de moves van de draak… Neem verder aan dat je toch nog stiekum een beetje hebt meegebounced op de Gangnam style (?)

In Seoul zijn het idd een stelletje nachtbrakers. Heb daar lange nachten meegemaakt. Eén keer met de manager van een hostel en die bracht ons naar een bbq-restaurant om 6 uur 's ochtends… Zit je daar met je brakke harses een homp vlees in een stuk sla te draaien :biggrin:

Hartelijk dank dat je ons op de hoogte hebt gehouden van de trip. Neem aan dat je je verder kostelijk hebt vermaakt (behoudens het begin van de reis). Ben benieuwd naar de overige ervaringen die het vermelden waard zijn… Dus als je weer een beetje bij de mensen bent…

Ik heb wel voorzichtig een beetje mee staan bewegen, maar ja, als je ook staat te filmen blijft dat toch lastig. Helaas was ik overigens net iets te laat met filmen, als ik het goed heb opgemerkt was dit een verzoeknummer van een van de omstanders, met als tegenprestatie dat zij dan het bijbehorende dansje opvoerde. Helaas deed ze dat maar kort, voordat ik m’n camera gereed had was ze al weer weggevlucht…

Inmiddels zit ik helaas overigens alweer thuis, maar ook in Japan heb ik me uitstekend vermaakt. Waar Nagasaki de vorige keer vooral door de regen een grote tegenvaller was is het nu met stip een van m’n favoriete steden in Japan. O.a. een tour naar Hashima gemaakt, een voormalig mijnbouw-eiland, ooit de dichtstbevolkte plek op aarde, nu een welhaast postapocalyptisch aandoend geheel. En verder de geijkte toeristische zaken als Glover Garden, Hollander Slope, Dejima en Inasayama. En vooral ook heerlijk gegeten, mede door m’n ietwat moeizame start in Korea ben ik daarin wellicht toch wat makkelijker geworden, en nu tentjes binnengelopen waar ik voorheen aan voorbij zou zijn gegaan. M’n uiterst beperkte beheersing van het Japans kwam daarbij overigens ook zeer goed van pas.

Ook Kumamoto was leuk, al is één tot anderhalve dag daarvoor wel genoeg. Onderweg daarnaartoe overigens nog walvis gegeten, ik had bij de Ekiben op basis van een plastic model een bento uitgezocht waarvan ik dacht dat er tonkatsu (gepaneerde varkensschnitzel) in zat, maar de wikkel met daarop een walvis (die ik dus pas in de trein zag) vertelde toch een ander verhaal, en inderdaad, het was absoluut geen varkensvlees. Eenmaal in de stad uiteraard naar het kasteel geweest, ook al is het grotendeels een betonnen reconstructie, toch erg imposant. Verder nog een zware klim in de brandende zon naar een tempel waar het beloofde schitterende uitzicht ver te zoeken was, gelukkig kreeg ik dit uitzicht later alsnog na een comfortabel ritje per lift naar de bovenste etage van het stadhuis. En ook nog naar een vage landschapstuin geweest waarbij ik echter wel heerlijk heb gegeten, een menu met lokale specialiteiten: o.a. basashi (rauw paardenvlees) en karashi renkon (lotuswortel waarvan de gaten zijn opgevuld met zeer scherpe mosterd, en vervolgens met een beslagje eromheen gefrituurd).

Tot slot Fukuoka, waar ik alleen nog de laatste avond ben geweest. Beetje shoppen (veel kijken, weinig kopen), daarna verdwalen met de bus, lekker door uitgaansdistrict Nakasu dwalen, en lekker eten bij een yatai.

Al met al toch ondanks de moeilijke start en het voor mij echt vreselijke weer (in Japan zo’n 30 graden en 90% luchtvochtigheid) toch een erg geslaagde trip gehad. Van Japan-moeheid is nog absoluut geen sprake, integendeel zelfs, en ook mijn liefde voor Korea is ondanks enkele tikjes alleen maar toegenomen. Wel is me nu heel duidelijk geworden dat waar Japan gewoon een erg makkelijke bestemming is Korea toch wat uitdagender is, soms tegen het frustrerende aan, en nog veel meer ruwe randjes heeft. En dan vergelijk ik deze trip nog metropool Seoul met provinciestadjes Nagasaki en Kumamoto. Maar beiden smaken absoluut naar meer…

Nu rest alleen nog de vraag: ik heb tegen het einde van het jaar nog een kleine twee weken aan vakantiedagen te besteden, en ben nu te kort in Zuid-Korea geweest, te kort in Japan, en eerder dit jaar te kort in Taiwan. Welke van de drie gaat het worden? :biggrin:

Ik begrijp dat het letterlijk en figuurlijk naar meer smaakt… Hmmm, de yatai enzo. Dit zijn echt onderdelen die ik mis in de Nederlandse cultuur. Ik kijk altijd met gepaste jaloezie naar landen waar eten een essentieel onderdeel vormt van het dagelijks leven. Kun je iets vertellen over de structuur van walvis en waar smaakt het naar?

Verrassend dat Nagasaki tot je favoriete steden behoord maar toch weer niet… Ik ken alleen Tokyo en kreeg toen het vermoeden dat er veel meer in Japan zit (duh), dus een volgende trip wil ik minimaal omgeving Osaka en Kyoto aandoen.

Heb je trouwens door dat dit topic ondertussen een beetje uit z’n voegen begint te barsten :teeth:

Ik gooi er nog een schepje bovenop: wat trekt je aan Taiwan? Ik ben alleen in Taipei geweest en dat vond ik niet spectaculair. Denk verder wel dat Zuid-Korea aan het eind van het jaar wat extremer/kouder is dan Japan/Taiwan maar het ligt er uiteraard aan wat je wilt bezoeken in die landen.

Ik ben zelf overigens ook een reis aan het plannen. Wil graag naar Japan en Zuid-Korea maar ook naar Cambodja en Myanmar. In de laatste twee ben ik nog niet geweest en Japan en Zuid-Korea hoef ik jou niet uit te leggen… Maar wellicht is het handig om t.z.t. hierover een nieuw topic te starten :teeth:

Eigenlijk was die walvis niet zo bijzonder. Qua smaak deed het me aan rundvlees denken, qua structuur is het wat rubberachtiger, maar toch niet taai. In die bento zat dus die “schnitzel”, en daarnaast snippertjes over de rijst. Toch nog eens zondigen en een keer een goede walvissteak proberen, wellicht geeft dat een betere indruk.

Wat betreft Nagasaki, het is uiteraard niet vergelijkbaar met steden als Tokyo, Kyoto of Osaka, die steden zijn van een geheel andere orde. Maar voor een relatief kleine stad is er veel te zien, de stad heeft sowieso een interessante historie, en veel daarvan is ook prima te belopen (en anders is er de tram). Maar los daarvan heeft de stad ook iets eigens, het heeft niet dat massale en wat anonieme wat veel andere steden in Japan kenmerkt. En in Shinsaibashi (het voornaamste winkel- en uitgaansdistrict) stikte het echt van de leuke kleine restaurantjes, ik hoefde nooit lang te zoeken. Als ik het dan vergelijk met Kumamoto, wat toch een twee keer zo grote stad is, daar ga je echt heen voor de bezienswaardigheden, maar heb ik het daarbuiten vrij snel wel weer gezien. Dat gevoel had ik in Nagasaki totaal niet.

Over Taiwan (ook ik ben niet verder gekomen dan Taipei), dat deed me in veel opzichten denken aan Zuid-Korea. Een cultuur die aan China doet denken, maar met een heel eigen twist. Een interessante geschiedenis, zowel recent als het koloniale verleden. Een hoge mate van welvaart en verwestering, zonder daarbij het eigen karakter te verliezen, en net als Korea met nog wat scherpe randjes. En vooral heerlijk eten op de night markets…

Ik zie nu op Wikipedia inderdaad dat Seoul in december wel aan de frisse kant is, al is dat wat mij betreft niet onoverkomelijk, liever rond de nul 0 dan boven de 30 graden. het is echter wat mij betreft vooral een ideale tijd voor Taiwan, dan is het daar nog tegen de 20 graden met vrij weinig regen, terwijl het er in april voor mij eigenlijk al veel te warm was.

maar nu we toch een beetje off-topic aan het gaan zijn, ik ben momenteel overigens [ame=“http://www.amazon.com/Burma-Chronicles-Guy-Delisle/dp/1897299508”]Burma Chronicles[/ame] van Guy Delisle aan het lezen, net als zijn andere graphic novels (met name die over Pyongyang en Jerusalem) echt een aanrader, en dat maakt mij ook wel erg nieuwsgierig naar dat land. Ik vrees daar echter toch het klimaat, iets waar ik ook bij bijvoorbeeld Vietnam of Singapore tegenop zie. Waarom zijn al die interessante landen toch zo verrekte warm? Wat dat betreft was IJsland vorig jaar eigenlijk toch wel de ideale bestemming voor mij…

Om uitgerekend als forumbeheerder nog even anarchistisch de off-topic weg in te slaan: die boeken van Delisle ga ik eens doornemen, bedankt voor de tip! Geef ik er jou ook nog één: ga toch maar eens een keer naar Singapore… Waarom? Er zijn gewoon een paar metropolen die je gezien moet hebben…

Het klimaattechnische voordeel van Singapore tegenover Vietnam (niet helemaal eerlijke vergelijking…) is dat er altijd wel een mall in de buurt is met loeiende airco’s (geen mall? duik gewoon een 7-Eleven ofzo in). Interessanter: de malls hebben vaak één of meerdere foodcourts. Het leuke is dat er veel Aziatische keukens zijn vertegenwoordigd in allerlei stands. Ook de fusions. Het is er verder helemaal niet zo schreeuwend duur. Overtuigend genoeg lijkt me…

Wellicht is het een idee om Singapore aan Taiwan te koppelen… Jouw dilemma ook weer opgelost :biggrin: