In november vlieg ik voor de tweede keer naar Edmonton, Canada. Daar woont mijn vriend maar ik vraag mij af of je bij de immigratie aan kan geven dat je je vriend gaat bezoeken voor drie weken. Of kan ik beter zeggen dat ik EEN vriend ga bezoeken. Ik lees soms verhalen dat de immigratie bang is dat je gaat blijven als je je vriend gaat bezoeken waardoor ze je het land niet in laten.
Daarnaast heb ik nog een vraag. Zodra ik aankom in Canada, vlieg ik na 4 dagen door naar Mexico voor een bruiloft. Een week later kom ik weer terug in Canada om daar nog voor 1,5 week te blijven. Moet er minimaal een aantal weken tussen beide bezoeken aan Canada zitten?
Als je binnenkomt op het vliegveld van Edmonton en je gaat door immigratie moet je je vooral bewust zijn van 1 ding: zolang je aan de regels voldoet, kunnen ze je niet terugsturen. Ze zullen je ongetwijfeld testen, maar blijf sterk in je schoenen staan.
De hoofdzaak is:
je komt als toerist;
je gaan niet werken;
je hebt meer dan genoeg geld om jezelf gedurende het verblijf te kunnen verzorgen;
je hebt een zorgverzekering met dekking in Canada;
je gaat binnen 6 maanden weer weg (je hebt een serie vliegtickets als bewijs).
Ongeacht wat je verder antwoord, het mag geen reden zijn om je terug te sturen. Mocht er gezeik zijn: altijd vragen naar de “supervisor” (heel normaal in Noord Amerika).
Maak je verder ook niet druk om die bruiloft in Mexico.
Hoi Nicole,
Ik vloog een paar jaar geleden naar Edmonton om mijn Canadese vriendin te bezoeken. Ik bleef toen 7 weken en vloog terug vanaf Vancouver.
Ik werd samen met een paar anderen geselecteerd voor een verder interview voordat ze me binnen lieten. Ik heb gewoon het eerlijke verhaal verteld (ik student met maar 1000 euro en mijn vriendin heeft een huis, dus die 1000 is voldoende. Kreeg een paar meer vragen (hoe kan je als student een ticket betalen? “studeren is zo goed als gratis in NL”. )
Was uiterst vriendelijke bedoeling en ze deden echt niet moeilijk.
geef ze vooral een goede reden om te geloven dat je weer naar Nederland terug gaat. “Ik heb daar een goede baan” of “ik wil natuurlijk wel mijn studie afmaken”
Dankjewel JurjenB en North90ty. Inmiddels ben ik weer terug in Nederland. Ze weten me altijd goed zenuwachtig te maken bij customs. Ik heb gezegd dat ik vrienden ga bezoeken en vroegen zich af waarom ik alweer hier was omdat ik dat in juni ook al gedaan heb. Ze hebben flink doorgevraagd. De volgende keer ben ik eigenlijk van plan om gewoon eerlijk te zeggen dat ik voor mijn vriend kom. Hopelijk met een Working Holiday visum. North90ty, kom je nog wel eens in Edmonton?
hoi wat leuk voor een jaar :) ga je daar ook werken ?
en ik heb nog een klein vraagje hoe duur was je visum ?
ik ga deze zomer voor 2 maand heen om samen leuke dingen te doen en op zoek naar werk en dan voor lange tijd heen
ik ben een hoop aan het lezen maar er zijn zo veel visums die je kan aan vragen. kan jij me kort vertellen wat ik moet doen ook een jaar heen te kunnen
en als je voor een jaar heen gaat moet je dan niet uit schrijven
Het is een working holiday visum! Dit is makkelijk aan te vragen maar ben bang dat ze voor dit jaar al vergeven zijn. Als t goed is gaat t volgend jaar rond februari weer open en dan kan je t visum vrij snel hebben. Zonder visum mag je trouwens niet werken in Canada. Dus in de zomer mag je dat niet. M’n vriend woont in downtown. Jij? Hoe oud ben je? Heb je al lang een vriend?
ook dan weet ik dat ik er snel bij moet zijn voor februari. mijn plan was om nu gewoon mijn gezicht te laten zien en een werkplek zoeken ik had gelezen dat je een werkplek moet hebben zo dat je baas je kan helpen ? maar ik ga nu gewoon 2 maand heen en me broer woont er ook ik ben 25 en me vriend is 27 en we hebben nu 5 maanden een relatie nog niet heel lang maar het voelt erg goed.
en hoe oud zijn jullie ? en hoe lang hebben jullie al wat
is het misschien leuk om mail uit te wisselen
ps sorry voor de spel fouten heb een klein beetje last van Dyslectie
Oh leuk! Ik word in mei 25! Lijkt me goed idee! Mijn email is nicole.ordelmans@hotmail.com. Altijd leuk: Nederlanders! Zeker als je daar wellicht gaat wonen! Wat doet je broer daar? En wat zoek jij precies qua werk? Stuur maar antwoord in de mail!