Imei

Hallo allemaal,

In december wil ik askim mijn oude samsung cadeau doen zodat hij daarmee via wifi kan bellen whatsappen facebooken etc etc

Maar nu las ik dit op een site.

IMEI laten registreren
Om de zwarte handel van illegale toestellen tegen te gaan heeft de overheid in Turkije een systeem waarbij illegale telefoons uitgesloten worden voor gebruik van het telefoonnetwerk binnen Turkije. Wil je een buitenlands toestel langer dan 1 maand gaan gebruiken met een Turkse simkaart? Dan dien je met het toestel naar een shop van een telecomprovider te gaan om je IMEI nummer op de witte lijst te krijgen. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je toestel geblokkeerd wordt na de eerste paar weken (uiteraard blijft je Nederlandse simkaart wel gewoon werken). Voor adressen van de shops verwijzen we je door naar de desbetreffende websites. Voor het aanvragen van een nieuwe simkaart heb je uiteraard een identiteitsbewijs of paspoort en visum nodig. Let ook op dat je met 1 paspoort maar 1 telefoon kunt registreren per 2 jaar

Vanaf 15 juni 2012 moet er voor de registratie van een buitenlandse telefoon in Turkije eerst 100 TL betaald worden bij het belastinggebouw bij jou in de buurt. Zie officiële bron van het BTK.

Allereerst heb ik geen idee hoe ik erachter kom waar ik mijn IMEI gegevens kan vinden?
En kan ik dit gewoon bij phonehouse doen waar deze telefoon vandaan komt? Als ik bij de officiele bron kijk dan moet ik eerst 100 lira bij de turkse belastingdienst betalen voordat ik die telefoon kan registreren?
Moet ik die oude telefoon dan op mijn of zijn naam registreren?
En als ik nu in dat toestel een nederlandse simkaart stop, hoef ik dit dan allemaal niet te doen?

Ik vind het allemaal maar ingewikkeld.
Dus mijn vraag is… hoe doen jullie dat, wat zijn de mogelijkheden en onmogelijkheden als ik askim mijn oude telefoon wil geven?

Hee dalyanlove76,

Ik heb askim ook een telefoon gegeven voor zijn verjaardag. Omdat wij ook op dit probleem stuiten heeft askim zijn IMEI nummer laten veranderen. Dit heeft hij laten doen in een winkeltje in manavgat voor ik geloof 20 euro of lira. Dit is niet de legale manier, maar de bedragen lopen anders flink op, omdat we hoorde van een ober in het hotel dat het ook maar 1 jaar geldig is.
Wil je het op de legale manier doen, dan heb ik ergens nog wel een artikel waarin alles precies staat uitgelegd. Ik kan deze eventueel naar je toesturen. Het is wel in het Turks dus dan zal je het askim even moeten laten lezen.

Als jij die telefoon nu aan hem geeft word die binnen een maand geblokkeerd. Kan een dag duren, een uur of 2 weken maar binnen die maand doet ‘ie het niet meer. Als jij er dan een Nederlandse kaart indoet wel. Gaat puur om Turkse kaartjes. Het imein nummer staat ergens in de telefoon als het goed is vlakbij de batterij volgens mij. Hij kan de telefoon registreren of jijzelf (kan alleen binnen de eerste 30 dagen dat je in Turkije bent als je bijvoorbeeld langer zou willen blijven) en het kost tussen de 100 en 120 lira. Dit is de info die wij kregen toen we een blackberry van mij wilde laten registreren maaaaar ik was toen al 3 maanden in Turkije dus dat mocht niet en die is nu geblokkeerd. :’) Heb maar een oud ding gekocht hier.

Nee hoor voor mij hoeft het niet legaal:-) maar je mag het artikel best na me toesturen als je wilt.
Doen ze bij de douane niet moeilijk als ik 2 telefoons bij me heb?
Askim wil mijn telefoon alleen gebruiken om te internetten via wifi. Dan kan er toch ook een Nederlandse simkaart in of niet?

Alle tips en adviezen zijn welkom!

Sent from my GT-I9505 using Wereldwijzer Reisforums mobile app

Haha ik heb de laatste x met 3 telefoons gereisd in mijn handbagage, dat tellen ze niet hoor hih,i volgens mij dan. Wifi kan met een Nederlands kaartje.

hoow jeee;

ik wou me askim ook een telefoon mee geven zodat ze konden appen en whatappe…Wat moet je precies met die telefoon doen? en waar kan je da doen? want ik wist dit echt niet

Littleone: Je moet naar een Vergi Dairesi kantoor toe en daar de telefoon laten registreren. Lees ff mijn berichtje hierboven verder. Als je het legaal wilt doen dan. Illegaal kan je overal wel doen bij van die telefoonwinkeltjes maar daar heb ik verder geen verstand van.

owjee wat een gedoe…

Askim heeft een simpele samsung telefoon zonder internet wel met abonnement. Hij wil graag een apparte telefoon met nr waarmee hij mee op wifi kan. Zodat we vibe facebook en kunnen whatsappen. Speciaal voor mij omdat hij op zijn eigen toestel slecht bereikbaar is en die van mij worden ook geen anderen contacten toegevoegd. Wat is dan beter een nederlandse of turkse simkaart erin en van welke provider? In antalya hebben ze vast wel telefoon winkels die ons illegaal kunnen helpen… foeifoei hihi

Sent from my GT-I9505 using Wereldwijzer Reisforums mobile app

Miss 93 stel dat hij het legaal wil doen. Wat voor nummers of papieren moet ik dan uit nl meenemen voor dat buro?

Sent from my GT-I9505 using Wereldwijzer Reisforums mobile app

Je paspoort en visum die erin zit! En de telefoon. En geld…

Daylan wat ik zelf vanplan was om mijn askim een delight sim met telefoon te geven! Als je zelf ook een delight sim heb kan je gratis bellen! Moet je eenmalig 10 euro op beide kaartjes zetten met Delight one kan je gratis bellen en smsen tot 3000 minuten ofzo!! :slight_smile: (die plannen zijn voor mij nu veranderd omdat ik er zelf voor langere tijd heen ga haha!)

Via Wereldwijzer app

Mijn askim heeft ook een telefoon uit nederland en heeft hem gewoon laten kraken door iemand. Inmiddels heeft zijn moeder hem en hij werkt nog steeds. Hij moet gewoon rond vragen wie dat kan er zijn vele die dat kunnen sommige nemen er 30 lira voor en andere 50 lira. Dus geen problemen met paspoort veel geld en ander gedoe.

Laat hem rondvragen in het toerisme, want vele mannen hebben dit laten doen! succes

Dank jullie voor de tips.
Ik zal samen met askim binnenkort kijken in Antalya wat de mogelijkheden zijn omtrend kraken;-)

Vervalt wel de garantie als je hem laat kraken. Vriendin van mij die in TR woont heeft er één laten kraken, was niet zo duur. Maar nu heeft die telefoon kuren en kan ze er weinig meer mee. In Turkije kunnen ze natuurlijk alles wel maken, maarja dan ben je uiteindelijk even veel kwijt als wanneer je hem gewoon op de legale manier registreert. Hoe dan ook succes ermee, of het nou op de illegale of legale manier is! :slight_smile:

Askim krijgt geen splinternieuwe telefoon van me, want daar heb ik simpelweg het geld niet voor.
Zoals ik nu tot toe van hem begreep wil hij het gewoon netjes officieel doen.
Het is aan hem de keus wat hij doet turkije.

Hij heeft vandaag nog zijn telefoonabonement gewijzigd door nu ook een internetabonement erbij te nemen.
Iets waar ik heel blij mee ben!
Als ik straks terug kom uit turkije kunnen we tenminste makkelijker en goedkoper kontakt houden dan nu;-)

Als de telefoon alleen voor Wi-Fi gebruikt gaat worden hoeft er bij een smartphone vaak niet eens een simkaart in.

Het laten kraken van de telefoons is sinds kort lastiger gemaakt, askim heeft het gevraagd voor mijn Sony Ericsson en dat ging niet. Het enige merk wat nog goed te kraken is is Samsung.

Via Wereldwijzer app

Miloutje hij krijgt een samsung s3 van me een oudje. En hij heeft nu een internet abonnement afgesloten. Gelukkig is hij niet meer afhankelijk van wifi straks.

Sent from my GT-I9505 using Wereldwijzer Reisforums mobile app