Ben net terug uit turkij; voorheen gebruikte ik in mijn in nederland gekochte telefoon een simkaart van Turkcel in turkije; ik kreeg daar onlans een bericht dat binnen een aantal dagen mijn telefoon zou worden geblokkeerd;
navraag leerde mij dat dit een maatregel is van de turkse autoriteiten om de smokkel van illegale telefoons tegen te gaan; er zou wel een mogelijkeheid zijn om een en ander te deblokkeren; de volgende keer bij inreis in turkije zou je bij de douane de telefoon moeten aanmelden naar ik begreep met de rekening van de desbetreffende telefoon; het is mij niet duidelijk wat de exacte procedure is. Weet iemand daar meer over?
Je moet het aanmelden bij de provider waarmee je in Turkije belt.
Een vriend van mij had dat ook, met een toestel meegenomen uit OekraÏne. Hij was vergeten om dit aan te melden bij Türkcel in Turkije en z’n telefoon was onbruikbaar. Na aanmelding,in een winkel van Türkcel in Manavgat, wat ook nog weer het nodige kostte, deed hij het weer.
Nou,Fransijn dat werkt ook niet meer.
Ten eerste wordt je dus van het kastje naar de muur gestuurd.
Kocht in oktober in nederland een mobiel van Arcatel.
Bij aankomst meldde ik me bij de douane op de luchthaven van Antalya,het was 23.30 en ze hadden er niet zoveel zin in dus werd verwezen naar het postkantoor in Manavgat,daar werd ik verwezen naar de douane in Antalya.
Eerst simlock vrijmaken dacht ik dus voor mijn turcell simkaart,dus naar een mobielzaak(een van de vele)in Manavgat.
Dat ging niet omdat het Arcatel betrof;kon na navraag bij andere zaken misschien alleen in Antalya.
Word vervolgt…
Hans.
Ik ben net terug uit bodrum en wist dat mijn telefoon geblokeerd zou
worden.
Ik had mn aanschaf bewijs bij me van mn telefoon, en wilde dit dus ook aangeven bij de douane.
Aangezien het 3 uur s,nachts was , hadden de heren er volgens mij niet veel zin in, en vertelde mij dat ik er belasting over moest betalen ???
Ik heb nu gewoon 10 dagen een turks mobieltje gebruikt van een vriend en zelf een telefoon kaart gekocht.
Groetjes Sem
nou ja dat heeft mijn vriend dus ook, die heeft mijn tel, en ik heb de zijne en nu doet die van mij het niet meer, maar ik ga over een paar weken weer die kant op, en dan neem ik alle papieren mee en dan moet het goed zijn!
groetjes breg
Wij hebben ook hetzelfde probleem gehad,gewoon onze telefoon geblokkeerd.
We hebben toen in een Turkcel winkel maar een nieuwe gekocht,gewoon een simpele nokia deze koste ongeveer 50 euro.
Ik hoop alleen dat het volgende keer weer niet iets anders is.
Ik heb een simkaart van Turkcell maar klopt het dat die in nl niet werken?
Kan kloppen, maar je simkaart zal het in Turkije in je Nederlandse GSM zeker niet doen…
Ik wilde mijn vriend volgend jaar ook een nieuwe telefoon geven, maar zie daar maar van af… Daar heeft hij toch niks aan!
x
@Cyn: was ik ook van plan om deze zomer hem een gsm te geven… maar ja, hij heeft er zelf eentje moeten kopen, aangezien mijn oude niet meer ging
Een hoop gedoe lees ik al,
Zal het even op een rij zetten:
1.Je kunt gewoon bellen in turkije met je nederlandse mobiel mits er een nederlandse kaart in zit.
2.Zodra je hem simlock vrijmaakt en er een turkcellkaart in doet dan hoor je dat aan te geven bij de douane(wat dus niet werkt)anders wordt je abrubt afgesloten.
3.Vorig jaar was er een eenmalige actie dat iedereen in managvat en omgeving zijn buitenlandse mobiel kon laten registreren tegen een badrag van 5 YTL per mobiel,dit heb ik laten doen met 2 mobiels.
4.Nokia en Siemens kunnen ze simlock vrij maken hier;indien dit niet kan dan is de mogelijkheid in Antalya;bij de telefoonwinkels.
Dan komt dus het probleem om je registratie-code door te geven,zover ben ik nog niet ivm.dringerde zaken,maar zodra ik dat weet geef ik het meteen door.
5.Het opwaarderen:voor de zekerheid geef ik nogmaals door;8090 en tik je opgegeven code in en afsluiten met een hekje.
Meteen daarna krijg je extra beltegoed;om je opgebouwde beltegoed te beluisteren: *131#
Om het op te vragen:berichten-(mijn)50,daarna versturen naar nummer 2255
Indien vragen dan hoor ik het,
Hans.
Hallo Hans,
Is wel gemakkelijk dat je alles even op een rij hebt gezet nu is het zeker duidelijk.
Toch even een vraagje,het opwaarderen kan enkel vanuit Turkije zeker?
Merhaba,
ben net terug uit Side.
Mijn telefoon is een Samsung SGH D 500 bijna 2 jaar oud, was al SIM lock vrij.
Heb zomer 2005 Turkcell SIMkrt gekocht (bleek trouwens 2de hands, ik had gelijk een telefoon vol Turkse nummers:teeth: ) nadat ik een enorme rekening met mn Ned nr. had opgebouwd!
Ook ik ken alle verhalen, misschien heb ik geluk gehad.
Kreeg alleen melding dat ik met de beltegoedkaart terug moest, omdat het nr niet goed ingebracht zou zijn, bij 2 verschillende kaarten??
Ik had mijn telefoon iets meer dan 6 maanden daar niet gebruikt.
Alles werkte, alleen 1 vriendin kreeg in de sms maar enkele woorden, terwijl ik haar sms wel normaal kon lezen.
Opwaarderen moest ik via 122 en Kontur opvragen evt via 123, maar komt automatisch na een gesprek of sms.
Je telefoon kan je in de winkel laten activeren, zodat je ook je TR SIM in Ned. kan gebruiken.
Op het vliegveld van Antalya kan je laten registreren, met aankoopbewijs en IMEInr.maar dit schijnt een week te duren!! (en 20E te kosten)
Hoop dat jullie hier iets aan hebben, op het andere forum waar ik zit, is er heel veel over geschreven.
Groetjes
Mijn vraag is eigenlijk wonen gemiddeld 6 mnd in turkije hebben daar ook dit jaar het nodige mobiele probleem ondervonden hebben allebei mijn man en ik een nw goedkoop mobieltje gekocht het goedkoopste wat er is wel een nieuwe daar onze simkrt ingedaan die we al hadden van Turkcell en daar in de winkel gelijk laten registeren.
Dat alles is goedgegaan,gelijk laten activeren voor in Nederland.
Dat is goedgegaan in Nederland konden we met dat toestel bellen en sms.
Maar het probleem wel is dat je eens in de 3mnd je belkontoren moet opwaarderen heb al met het landnr 0090 ervoor van alles gebrobeerd.
Niks lukte gelukkig kennen we daar mensen en zijn dat vrienden van ons,we moesten aan hem allebei ons turksmob nr doorgeven met de code kras nr van je opwaardeerkaart doorgeven en hij is ermee naar Turkcell kantoor gegaan daar hebben ze het beltegoed (kontoren) erop gedaan gelukkig werkte dat en tegelijk op ons mobieltje kwam daarna het beltegoed erbei.
Maar eigenlijk is het te gek dat het activeren bellen en sms’s wel kan hier vanuit in Nederland maar opwaarden lukte niet misschien is er iemand die het wel weet en kan ons daarbei helpen.
Voor degene die langere tijd in Turkije gaan verblijven en een Turkse simkaart wllen gaan gebruiken, koop gewoon een goedkoop mobieltje in Turkije, zijn er al voor 100YTL! Scheelt je een hoop gedoe en hij werkt zelfs als je weer terug bent in Nederland…
Helaas is dit denk ik wel precies wat de Turkse regering wil, want als ik het zo hoor, werkt de douane niet echt mee!
Maar het probleem wel is dat je eens in de 3mnd je belkontoren moet opwaarderen
Ook dit heb ik dus die 6 maanden niet gedaan en dus geen problemen gehad.
Voor iedereen succes ermee
even vraagje: Ik heb mijn tel. aan mijn vriend gegeven, samsung D600. Nu valt zijn tel. af en toe uit, en moet hij een bedrag betalen om de tel. weer te activeren. (zoals op het forum al geschreven staat).
Nu ga ik over een week na Izmir, en neem ik dus al mijn papieren mee, aankoopbewijs, imei nummer noem maar op. Volgens mijn vriend moet ik nu een stempel halen om de tel. in te voeren. moet ik dit in nederland doen of op de luchthaven in Izmir. En heeft iemand al vaker een tel, ingevoerd in Turkije ivm de nieuwe wetgeving aldaar.
Volgens Turan moet ik een stempel hebben alvorens de luchthaven te verlaten aangezien het daarna niet meer kan. ??
Dus weet iemand hoe je een tel. in moet voeren??
ALVAST HEEL ERG BEDANKT!!
Het opwaarderen vanuit Nederland kun je makkelijk doen door 122opwaardeercode# en dan op verzenden drukken.
Let wel opwaardeerkaarten zijn in Nederland niet te koop dus vandaaruit meenemen.
Voor degene die langer tijd in Turkije zitten en gebruik maken van Turkcell, meld je even aan voor GencTurkcell, elke keer als je met 250 opwaardeerd krijg je 200gratis smsje en 200gratis belminuten, deze zijn alleen in Turkije te gebruiken en alleen tussen GencTurkcell gebruikers.
Je hoeft niet elke 3 maanden je beltegoed op te waarderen, doe je dit niet word je kaart geblokkeerd, waardeer je binnen 6 maanden op, word je kaart weer geactiveerd.
Je moet even langs Cutoms gaan, daar kunnen ze je meer vertellen. Je kunt trouwens ook altijd later je tlf laten registreren maar ja hoe eerder hoe beter he!
Als je de douane zoveer krijgt dat ze meewerken…zie eerder topic daarover.
Groetjes,
Hans.
Ja dat is idd ook weer zo!!! (helaas zucht)