Hallo allemaal.
ik ben Dirk, 54 jaar en woon in Nederland.
sinds 1999 ga ik met mijn oudste dochter op verre vakantie’s.
De landen waar we geweest zijn: Amerika, Bahama’s, Jamaica en enkele keren naar de Dominicaanse republiek.dit jaar ga ik met mijn a.s. schoonzoon naar Cuba.
Ons favoriete vakantieland is dominicaanse republiek.
Ik heb mij ingeschreven op wereldwijzer omdat ik meer te weten wil komen over vakantie naar cuba.
Hallo Dirk, welkom op Wereldwijzer!
Wat gezellig om met je dochter verschillende landen te bezoeken en dan nu met je schoonzoon. Je hebt dan vast al het Cuba Forum ontdekt. Daar kun je je vragen stellen over je vakantie en ervaringen lezen van anderen. Veel plezier met de voorbereidingen en je reis.
Groetjes, Leontien
Hey Dirk,
Ik heb afgelopen zomer zelf een studiereis van 3 weken gemaakt door Cuba (ik studeer Tour Management). Zo zijn wij o.a. in Havana, Pinar del Río, Cienfuegos, Santa Clara, Cayo Coco en Varadero geweest (ook nog wat plaatsen daar tussenin). Als je ergens vragen over hebt mag je me best een berichtje sturen.
Alvast heel veel plezier, want Cuba is echt prachtig!
Mike
hallo Mike,
bedankt voor je reactie, ik heb inderdaad een paar vragen.
Ik heb met mijn schoonzoon een allinclusive vakantie geboekt in Playa Pesquera.
wij willen echter niet gebonden zijn aan het resort en willen een paar tochtjes maken o.a. naar Santiago de Cuba.
we willen daarvoor een auto huren en er 2 of 3 dagen voor uit trekken.
kunnen we beter vooraf een auto huren via internet(Sunny cars) of is het beter om dit ter plaatse te doen, o.a. m.b.t de verzekering e.d.
KUN JE ZOMAAR ERGENS AANBELLEN BIJ EEN CASA PARTICULARE OF MOET JE DEZE VOORAF BOEKEN?
heb je zelf nog suggesties voor ons betreffende leuke uitstapjes?
hoor graag van je.
Vriendelijke groet
Dirk
Hey Dirk,
Over autohuur durf ik niets te zeggen, wij zaten namelijk met 2 grote bussen daar.
Over Casas Particulares is wel wat te zeggen: je hoort dit eigenlijk van te voren te boeken (al is mij een raadsel hoe), maar meestal hebben ze toch wel plaats dus gewoon binnenlopen en vragen. Als ze geen plaats hebben sturen ze je gewoon naar de buren (bij wijze van).
Wel aan te raden is om voor de 1e dag een hotel te hebben omdat je vóór aankomst in Cuba op een formulier moet invullen waar je verblijft. Daarna kun je doen wat je wilt.
Tips:
- In Havana:
- In Havana Vieja naar het Plaza Vieja gaan. Hier zit een gezellig café, La Taberna de la Muralla, waar eigen bier gebrouwen wordt. Erg lekker (en 1 meter bier te krijgen!).
- Locals ontmoeten? De Malecón opgaan. Bij voorkeur zelf een flesje rum en wat bekertjes meenemen en je hebt zo gezelschap.
- Oude fabriek van Havana Club bekijken (incl. proeverij achteraf).
- In Pinar del Río (de provincie):
- Valle de Viñales. Prachtig uitzicht op een ontzettend mooie vallei waar, naar eigen zeggen, de beste tabak ter wereld vandaan komt.
- In het plaatsje Pinar del Río zit een klein fabriekje genaamd Casa Garay. Dit is de enige producent in Cuba van de speciale drank Guayabita del Pinar. In Dulce en Seca te verkrijgen.
- Wandelen en zwemmen bij El Nicho. Een van de mooiste plekken van Cuba, je voelt je net Robinson Crusoe. (Ook mooi wandelen/zwemmen is Topes Collantes in de buurt van Trinidad)
- Verder:
- Kijk eens of er een trein gaat van Trinidad naar […]
- Cayo Coco is echt een paradijsje, maar je voelt je wel een all-inclusive-amerikaan.
- Het graf van Che Guevara bezoeken in Santa Clara. Voor de rest stelt het dorpje niet veel voor, maar even bij la tumba naar binnen is wel een must voor iedere Cuba-bezoeker
Eigenlijk is de beste tip gewoon: Zo min mogelijk in het hotel, zo veel mogelijk de straat op. Cuba is echt een prachtig land, veilig, ontzettend leuke en vrolijke mensen… Geniet gewoon van wat Cuba echt te bieden heeft en niet wat een fake resort biedt.
Groeten,
Mike