Ik ga over een aantal weken verhuizen...

Hallo,

Ik ga over een aantal weken permanent verhuizen naar Zuid-Engeland. Dit is iets waar ik als sinds ik klein was mee bezig ben. Ik heb er dus ook ontzettend veel zin in en het is echt een droom die voor me uitkomt. Ik ga al mijn hele leven naar Engeland en kan niet wachten! Ik heb alles goed uitgezocht qua wonen en leven en heb ook al een aantal sollicitaties lopen. :wereld:

Nu is het me opgevallen dat de meeste mensen dezelfde mening hebben dat het beter is pas te solliciteren als je en Engels adres hebt. Dit omdat je nog moet verhuizen, een Nedelands adres minder aantrekkelijk eruit ziet, men misschien moet helpen met “relocation” en men dus niet ASAP kan beginnen. Ik ben dus ook bij de eerste baan afgewezen. Volgens mij niet door mijn kunnen maar omdat ik nog niet daar woon en dus nog moet verhuizen. Wat is jullie ervaring hierin? Ik heb een goed diploma achter de hand en goede Marketing en Sales ervaring. Ik snap dat een simpel baantje zo te vinden is en dat is dus het probleem niet. Ik kan zo in een winkel aan de slag bijvoorbeeld maar ik wil wel iets dat op mijn niveau ligt. Gelukkig heb ik goed gespaard en ga ik samen met mijn zus dus alle kosten worden gedeeld. Ik kan dus wel een hele tijd rondkomen zonder te werken. Maar hoe eerder je werk hebt, hoe beter natuurlijk.
Wat me ook opvalt is dat Nederlandse sollicitanten wel populair zijn omdat het opleidingsniveau hoog is en we veel talen spreken. D

Dan heb ik nog een vraag. Hoe gaat dat met het omzetten van je rijbewijs? Ik heb een nederlands rijbewijs maar nu is mijn vraag als ik het moet laten omzetten over een aantal jaren, moet men dan opnieuw een rijexamen afleggen? En hoeveel kost het om je auto (ik ben nogal gehecht aan mijn auto) te laten invoeren?

Verder, heeft iemand tips voor het Social Security Number? Ik weet dat als je het gaat aanvragen je een tijdelijk nummer krijgt en daarop meer belasting betaald. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Een heel verhaal…!

Groetjes Josien

een heel verhaal maar klinkt goed! succes met de verhuizing!
over banen etc. Ja wij Nederlanders zijn wel gewilt qua opleidingsniveau maar bedenk wel dat je een van de vele “buitenlanders” bent dus gelden ook de vooroordelen helaas. Ze willen je vaak wel in persona zien zodat ze weten hoe goed je de Engelse taal spreekt en hoe welwillend je bent etc. Het is vaak belangrijker dat je hard wilt werken en inzet toont dan diploma’s op papier.
Je rijbewijs kan je gewoon houden hoor, ik geloof dat je “officieel” het na 3 jaar met omzetten maar dat heb ik ook nog niet gedaan hoor :slight_smile:
Overigens hoef je niet opnieuw examen te doen hoor
Wat betreft importeren van je auto. als je er echt zo gehecht aan bent kan je hem natuurlijk gewoon over rijden en op ~NL kenteken laten staan en in NL verzekerd laten. Dat is het simpelst. Importeren kan ook maar dan kost het je invoerrechten enzo en dan heb je nog steeds je stuur aan de verkeerde kant! (en geloof me dat is best nadelig met sommige bochten etc)
je Social sec number is inderdaad eerst tijdelijk en gaat dan om in een permanente als je een vaste baan hebt. Dat is allemaal vrij makkelijk en meestal regelt je bedrijf (via de accountant) het wel. Je betaald inderdaad in het begin teveel belasting maar dat rectificeren ze wel (maar moet je wel zelf aangeven tzt).

succes!
marco

Wat betreft je National Insurance number…Je kan het beste direct een van de eerste dagen naar een jobcentre plus gaan om een afspraak te maken (meestal binnen 1 week) om een NI-nummer aan te vragen.
Je moet dan wel een geldig paspoort hebben, een adres en bewijs dat je aan het solliciteren bent.

Ik had ook (toen ik nog in Ned. was) gesolliciteerd via de email, deze emailtjes heb ik uitgeprint en als bewijs afgegeven. Tevens kan je je ook inschrijven bij uitzendbureau’s en om een kaartje vragen (dit geldt ook als bewijs).

Zelf had ik na 2 weken al een NI-nummer en kreeg ik na 3/4 weken het NI pasje. Pas daarna kreeg ik een baan dus viel het met de hoge NI belasting wel mee.

LET OP; als je niet het hele tax jaar (begint vanaf april) werkt hoef je de eerste paar maanden GEEN tax te betalen en krijg je je bruto loon dus netto. Dit is als je op je P46 formulier (krijg je via werkgever) box A invult. Je moet dan wel vanaf april geen werk in de UK hebben gehad. Ik heb zo 4 maand tax-voordeel gekregen!