Hallo lieve mensen,
Ik ben zinnens om binnen enkele maanden met mijn partner die Brit is de oversteek te wagen om in England te gaan wonen.
Omdat ik mijn domicile nog voor een paar jaar in België moet houden ( ik kan heimwee krijgen naar mijn familie, alle schepen niet verbranden voorlopig en andere redenen…) vraag ik me af of ik in aanmerking kom voor een sofinummer daar in Engeland voor de gezondheidszorg, ik blijf evenwel ook ingeschreven in België.
Mijn partner heeft een eigen woning en een deel van mijn meubels wil ik ook naar daar verhuizen, nuttige tips over een verhuisfirma van hier of engeland,( welk is de goedkoopste oplossing ) zijn steeds welkom.
Ik weet niet of dit nog nuttig is voor je, maar hier een beetje info over hoe ik het gedaan heb.
Ik heb hier eerst een jaar gestudeerd en (na een paar maanden terug in Belgie) besloten om hier te blijven. Ik ben verhuisd eind oktober 2008, zonder job of niks (dat zou ik wel niet meer opnieuw doen). Heb een kamer gevonden bij iemand thuis, en een voorschot betaald na een paar e-mails heen-en-weer; da’s echt goed meegevallen en ben er nu nog goede vrienden mee. Onmiddellijk na aankomst gebeld voor een interview om een NI nummer te krijgen. Toen ik dat had, heb ik uiteindelijk na een maand in Engeland een job gevonden. Het was in een call centre, ik had gezworen nooit in een call centre te werken aangezien ik een bachelor en master heb, en 5 talen spreek wat hier in Engeland toch vrij ongewoon is. Maar goed, beter dat dan niks 
Je moet hier niet zijn ingeschreven of uitgeschreven in Belgie om zo’n NI nummer te krijgen. Ze vragen natuurlijk bewijs van identiteit (je Belgische identiteitskaart is genoeg daarvoor), en een adresbewijs (dat kan al wat moeilijker zijn als je, zoals ik toen, geen rekeningen op je naam krijgt). Maar dat NI nummer is dus wel absoluut noodzakelijk, anders krijg je nergens een job. Eens als je dat NI nummer hebt kan je je ook inschrijven bij een GP (general practioner - dokterskantoor). Da’s allemaal gratis, alleen medicijnen moet je betalen. Ik heb me uiteindelijk uitgeschreven in Belgie in juni 2009 (dus een half jaar nadat ik naar hier ben verhuisd - daarvoor stond mijn domicile nog bij m’n moeder in Belgie), en dan ben ik mij gaan inschrijven bij de Belgische ambassade in Londen. Maar da’s dus alleen nodig voor de Belgische overheid - hier moet je alleen je local council op de hoogte brengen. Volgens mij kan het geen probleem zijn om je domicile in Belgie te houden en ook hier te wonen en zijn ingeschreven bij de council.
Verhuisfirma: voor mij heeft m’n vader alles overgereden met een Transit (hij werkt voor Ford en kan dus altijd gratis aan een auto/camionette geraken, en moest ook de eurotunnel niet betalen omdat hij dat altijd koppelt aan een werkbezoek in Engeland - hij moet hier toch minstens 1x per 2 weken zijn). Maar da’s natuurlijk niet voor iedereen het geval. Ik denk dat het er van afhangt hoeveel je moet verhuizen. Ik woonde nog bij m’n moeder en had dus bijna geen eigen meubelen etc dus dan is alles te doen in 1 keer - en da’s denk ik ook het goedkoopste. Je huurt dus hier een camionette en rijdt ermee tot in Belgie, laadt alles in en rijdt terug naar hier. Eurotunnel kost maar iets van €70 (hangt wel van de tijd en dag af).
Ik heb eens prijs gevraagd bij verschillende verhuisfirma’s voor mijn piano te verhuizen naar hier (buffetpiano, redelijk zwaar wel) - en dat verschilde van £2000 tot £800 (van huis tot huis, Belgie naar UK). Omdat ik dat nogal duur vond heb ik besloten de piano in Belgie te verkopen en hier een nieuwe te kopen. Eentje van hetzelfde bouwjaar en merk verkoop en koop je toch aan ongeveer dezelfde prijs (zal mij alleszinds minder kosten dan die naar hier te verschepen). Trouwens, ik woon in Newcastle dus da’s toch een eindje verder dan bv. Londen.
Als ik mijn verhaal nu lees lijkt het nogal verwarrend. Maar als je nog vragen hebt, vuur maar af!