Kunt u me helpen??

Momenteel woon ik in het UK en ik wouw terug naar NL verhuizen en werken maar ik heb geen sofi nummer dus ik vroeg me af hoe kun je een krijgen en wat moet ik doen als ik terug wil gaan??? Ik was en kleine kind:biggrin: toen ik verhuisde naar Engeland and ik wil zo snel mogelijk naar NL terug verhuizen

Hoi Mona,

Het is allemaal zo moeilijk niet. Je schrijft niet of je een NL paspoort hebt of niet, maar ook met alleen een UK paspoort mag je je vestigen in NL. In beide gevallen moet je een sofi-nummer vragen (heet tegenwoordig BSN oftewel Burger Service Nummer). Zie

en je krijgt het zodra je je bij de gemeente inschrijft met een woonadres.
Grotere uitdagingen worden dus:

• Woonruimte vinden. Zal vermoedelijk een kamer worden of ‘vrije sector’ en daarnaast inschrijven voor gesubsidideerde sector. De wachtlijst varieert van een paar maanden (Groningen platteland) tot 10 jaar (Amsterdam).
  • Werk vinden. BSN is geen belemmering want je kunt de kandidaat-werkgever melden dat je dat nummer gaat krijgen zodra de huisvesting rond is. En als je alleen UK paspoort hebt dan zijn er nog wat extra papieren (verblijfsvergunning) maar die worden nooit geweigerd, het is een kwestie van de juiste stappen.

Sukses ermee,

-Erik> & [Sandya]

Hey Erik & Sandya

Ik heb een NL’s paspoort dus hoef ik toch geen verblijfsvergunning aan tevragen. Een vriend van mij woont in Zuid Holland and ik mag bij hem wonen dus hoef ik me niet druk te maken over waar ik ga wonen. Dankjewel voor je reactie, je hebt alles duidelijk gemaakt. Ik zal proberen om het juiste stappen te maken nogmaals dankjewel!