Deze zomer ga ik samen met een vriendin naar Nepal, we zijn druk bezig met oriënteren! We hebben slechts een kleine 3 weken…! Nu wil ik natuurlijk zo veel mogelijk zien en leuke actieve dingen ondernemen. Welke trekking etc. is aan te raden?! Of welke juist niet?!
Wij houden van natuur en cultuur en zijn graag actief echter is het ook erg aangenaam om een dag of 2 á 3 te relaxxen!
Relaxen! In Pokhara!! Mooie omgeving gezellige stad met diverse terrassen en leuke restaurants. Vanuit hier kan je een kleine trekking maken. Maar je kan ook binnenlandse vlucht nemen vanuit Pokhara naar Jomsom en daar een trekking maken, na je trekking ga je met de bus terug naar Pokhara.
Chitwan is denk ik gezien de regenperiode geen optie.
Iedereen bezoekt Patan, Bhaktapur. Maar wil je een leuk newari dorpje nabij Kathmandu bezoeken, denk dan eens aan Kirtipur.
Het heeft bijna geen toerisme en geen terassen, maar het is wel leuk om er zo’n 2 uur rond te slenteren. Echter newari dorpjes. Wij liepen er 3 weken geleden en waren de enige toeristen, werden aangeklampt door een man die ons in goed Engels een uitleg gaf door het hele dorp. Uiteraard moesten we wat betalen aan het einde… Mijn newari vriend nam het me kwalijk dat ik dit dorpje nog niet had bezocht. Jullie gaan altijd naar Patan en Bhaktapur maar Kirtipur is veel mooier… Het was inderdaad leuk om in zo’n lieflijk dorpje rond te lopen.
Of een mix tussen Bhaktapur en Nagarkot. Neem een taxi rijd naar Bhaktapur in de morgen. Na 3 uur wandelen in het middeleeuwse stadje ga je verder met de taxi naar Nagarkot, daar slaap je een nachtje en heb je hopelijk een giga uitzicht over de Mount Everest, daarna kan je terug met de taxi maar je kan ook 17 kilometer naar beneden wandelen naar Bhaktapur en daar lekker een nachtje blijven. Maar je kan ook naar beneden lopen naar de Changu Narayan Temple, daar met je chauffeur afspreken en dan kijken of je slaapt in Bhaktapur of in Kathmandu.
Er is zoveel te zien. IN kathmandu: Durbar Square, Pashupatinath, Swayambhunath (Monkey Temple), Bodnath eo, etc etc.
ik ben net terug van een maandje Nepal.
Een leuk uitstapje vanuit het drukke Kathmandu is inderdaad om je met de taxi/ huurauto in de middag naar Nagarkot te laten brengen, daar te overnachten en de Mt Everest bij zonsondergang en -opkomst te zien en de volgende dag terug te wandelen via Changu Narayan met zijn prachtige tempel naar Bhaktapur (5 uur wandelen). Daar kun je wat rondkijken, eten en met de bus (spotgoedkoop en ook een leuke belevenis) terug naar Kathmandu.
Voor een trekking is het misschien niet de beste tijd, maar ik zou je adviseren daarvoor eens te overleggen met Palsang Tamang, een uitstekende en betrouwbare gids die jarenlang voor HT (Himalya Trekking) heeft gewerkt en sinds kort zijn eigen expeditiebureautje in Kathmandu is begonnen. Hij kan je mogelijk goede adviezen geven en evt. bij allerlei zaken bemiddelen of alles voor je regelen (zonder je een poot uit te draaien)
(e-mail: [EMAIL=“palsangtamang2003@yahoo.com”]palsangtamang2003@yahoo.com, tel +977 9841506950)
We hebben zelf als trekking het Manaslu-curcuit gelopen en dat was fantastisch: veel minder toeristisch dan Anapurna, Langtang of Everest (de ‘coca cola-trekkings’). je redt dat echter niet binnen 3 weken.
Het voordeel van een Nepalese gids is dat je automatisch al veel gemakkelijker in contact komt met de (ontzettend arme, maar geweldig vriendelijke) bevolking en dat het geld niet onnodig aan de Nederlandse strijkstok blijft hangen, maar ten goede komt aan de Nepalese bevolking.
Ik was afgelopen zomer in Nepal en ben in augustus wél naar Chitwan geweest. Een olifantenrit door het hoge gras mét een stortbui op je hoofd. Als je daar zin in hebt (het was FANTASTISCH) moet je zeker gaan.
Verder inderdaad wandelen in Nagarkot, zo vroeg mogelijk voor de zonsopgang en het zicht op de Everest.
Kathmandu en vallei, ook de moeite.
Ben er maar een week geweest, wegens op doorreis naar Tibet. Maar op 3 weken moet je heel wat kunnen doen!
doe je die wandeling bij Nagarkot met een gids, of is deze ook in je eentje te doen? Zo ja, kun je goede wandelkaarten voor het gebied in Kathmandu krijgen of is dit overbodig?
Hoi Jenny,
de wandeling van Nagarkot , via Changu Narayan naar Bhaktapur is heel goed zonder gids te doen. Je loopt over goede paden en zeer regelmatig loop je langs huisjes waar je na kunt vragen of je goed loopt. Wij hebben geen kaart gebruikt.
Wij hebben ons wel weg laten brengen door onze trekking-gids, die ook het hotelletje in Nagarkot voor ons gegereld heeft, maar ook dat kun je in principe zelf regelen.
ik heb vanuit Pokhara de trekking naar ABC gedaan (10 dagen, kan ook in 8 of 9) die ik erg gaaf vond! Als je in de zomer gaat is het sowieso al minder druk denk ik, dus je zal dan niet veel last hebben van “teveel toeristen” op je weg. Ik heb de trekking (gids) 1 dag van te voren geboekt in Pokhara bij Jomson Trekkings, was prima. Er zijn genoeg bureautjes daar die je een goed advies kunnen geven.
Kathmandu had ik in 2 dagen wel gezien. Een paar super mooie tempels inderdaad (Durbar Square, Pashupatinath, Swayambhunath, Bodnath, etc), maar verder vond ik het een erg vieze en drukke stad. Bhaktapur is erg mooi. Ik ben vanuit daar met de bus naar Nagarkot gegaan en een wandeling gemaakt naar Sankhu en doorgegaan naar Changu, erg mooi!
Ik ben totaal 3,5 week geweest en heb dus KTM + vallei gezien, Pokhara + 10 daagse trekking, Chitwan + aan aantal dagen relaxen, dus dat moet jou ook lukken in 3 weken!
Bedankt voor jullie reacties!! ik ben erg benieuwd naar onze vakantie! Is er iemand toevallig ook naar het: Koninklijke Bardiya Park
DIt staat in de boeken als zeer de moeite waard, en kijkend naar het seizoen blijkt dit park ook toegangkelijker te zijn dan het chitwan…?!
Kan iemand mij hier meer over vertellen… evaringen etc.?!
Via tips van andere reizigers ben ik zelf in Bandipur geweest. Was voor mij het hoogtepunt van mijn hele reis. Hele lieve mensen, nog niet zo toeristisch en een prachtige omgeving. Het ligt op de route Kathmandu-Pokhara. Uitstappen in Dumre en dan met de taxi naar Bandipur. Staat ook in de Lonely Planet
Ik ben ook erg benieuwd of iemand ervaringen heeft met het Bardia park en of het net zo mooi (of mooier) en minder toeristisch is als het Chitwan. Mijn vriend en ik gaan in september 6 maanden reizen en verwachten in oktober in Nepal te zijn
bandipur is inderdaad aan te bevelen. lekker rustig…en prachtige omgeving en aardige, relaxte mensen
wij hebben overnacht bij een supermarkt eigenaar…hij heeft in principe 2 kamers vrij… (naam ben ik helaas vergeten maar ligt aan het pleintje) :chin:
ik moet zeggen dat ik Bandipur een stuk tourstischer vond dan ik verwacht had! er zijn zoveel guesthouses en restaurants… de drukte beperkt zich echter tot de hoofdstraat, daarbuiten komen nauwelijks touristen.
in de omgeving van Bandipur kun je prachtig wandelen, zo ben ik zelf naar Rompak gelopen.
volgens de Lonely Planet moet je om in Bandipur te komen uitstappen in Dumre, en dan verder per taci/jeep. anno 2010 rijden er echter bussen vanuit Dumre naar Bandipur, er gaan er twee per dag, en deze vertrekken rond 11.00 en 14.00. De prijs inclusief bagage is 40 rupies per persoon.
helaas, toen ik wegwilde uit Bandipur was er een staking. de vriendelijke mensen waren ineens helemaal niet vriendelijk meer… ik ben door verschillende mensen uitgescholden! ook reed er geen vervoer naar Dumre, zodat we 8 kilometer met bagage hebben moeten lopen - beetje warm bij een temperatuur van bijna 30 graden :vak01:deze gebeurtenissen maken me net wat minder positief over Bandipur…
Hallo!
Ik vond Bardia National Park echt de moeite!! Enkel de busreis erheen was erg lang en vermoeiend, als ik me goed herinner zo’n 16 uur op de bus!!! Kan ook met een binnenlands vluchtje en dan nog een stukje bus, hier zou ik zeker voor kiezen als ik het nog eens doe.
Bardia is véél rustiger dan Chitwan, weinig of geen toeristen (wij waren er in januari) en anders, dus echt fijn. We hebben er wilde rivierdolfijnen gezien en de mensen die de jungle-toer voor ons deden hadden een tijger gezien! Ja hoor, zeldzaam maar wij hebben de foto gezien van hen. Zelf zagen we wel neushoorns, veel herten en vogels, maar geen tijger.
Je mag me altijd mailen op annemie@treknepal.be als je meer info wil, als je ondertussen al niet aangekomen bent!!
Geniet van de reis,
groetjes,
Annemie