Nu ben ik al een paar maanden mij aan het oriënteren op een vervoerder en hoe ik het e.e.a. regelen moet. Het komt erop neer dat ik iemand moet vinden met de Braziliaanse nationaliteit.
Alleen een Braziliaan kan een motorvoertuig kopen en exporteren.
Het plan is om in mei 2011 naar Sao Paulo af te reizen om aan het grote ‘busjesavontuur’ te beginnen.
In dit topic houd ik jullie graag op de hoogte en ben ik in voor allerhande tips.
Spannend! En een mooie bus. Het al wel een hele uitdaging zijn, zo met de bureaucratie aan beide zijden van de oceaan.
Ik meen mij te herinneren dat er mensen waren die een Volkswagen Kever importeerden uit Mexico, toen die daar nog werd gemaakt. (In Brazilië was die toen al uit productie.) Die Mexicaanse Kever voldeed evenwel niet aan de eisen van de Rijksdienst voor het wegverkeer en mocht dus niet de weg op. Het schijnt dat hobbyisten de hele Kever uit Mexico minus chassis op een oud, in Nederland geregistreerd chassis monteerden, zodat het formeel geen import meer was.
Ik schreef ooit een stukje over een Nederlander, die al tientallen jaren aan een Kever sleutelt in São Paulo. Maar dan dwalen we af van je mooie Kombi. Ik geef het toe.
Met bepaalde regelmaat zie ik zo’n post langskomen. Honderden keren is er ook op gereageerd op de diverse BR forum. Google en je vind ze.
Exporteren van uit BR helemaal geen probleem , dat lukt zeker , al wil je bij wijze van spreken alle oude en nieuwe auto’s in BR opkopen en exporteren.
Importeren in NL ook geen enkel probleem, mits papieren / formaliteiten in orde en de nodige / eventuele belastingen en invoerrechten netjes betaald worden.
Dan ben je de trotse bezitter van zo’n een oude bus in NL. En dan …
OP DE WEG KRIJGEN (dus een kenteken), daar komen de eerste (onoplosbare) problemen , vanaf een bepaalde produktie datum moet er op iedere auto een type goedkeur zitten of de RDW moet referentie materiaal hebben als het om auto’s van voor die datum gaat , veelal word via een chassis nr afgeleid om welke serie van produktie het gaat.
Als deze auto’s in BR zijn geproduceerd is dat via het chassis nr, te traceren en zal deze niet (één , twee, drie) in NL op de weg toegelaten worden (zonder trucjes).
En ja zoals Bert opmerkt, “uiteindelijk” de weg op gaan , met een “origineel” NL geregistreerd chassis.
Suc6 met je onderneming, laat ons hier de echte uitkomst ook eens horen.
Heb zelf wel eens een motor geimporteerd die ook niet de typegoedkeuring had in NL. De motor moest toen door het RDW gekeurd worden om te zien of alles aan de europese eisen voldeed. Vervolgens bepaalde aanpassingen gedaan om datgene dat nog niet in orde was te veranderen, nogmaals laten keuren en klaar was kees.
Vanuit Uruguay zijn er de afgelopen jaren ook heel wat antieke auto´s ( Tot T-Fordjes toe)naar EU gegaan, en het lijkt me sterk dat die allemaal op europese chassis gemonteerd moeten worden.
Als je de auto gaat kopen in Brazilie moet je wel een CPF (braziliaanse sofi nummer) hebben om de auto op je naam te kunnen zetten. Even zoeken in dit forum, daar werd eerder al eens over geschreven.
Als je een braziliaan in de arm neemt dan krijg jij geen kentekenpapier die op jouw naam staat en die moet je wel hebben om hem te importeren.
Veel succes met je plannen, is een leuke kar!
Groet,
Marcel
het lijkt me sterk dat die allemaal op europese chassis gemonteerd moeten worden
Weten doe ik het niet, maar het zal wel zo zijn dat er voor klassiekers (die ook met blauw kenteken mogen rijden) andere regels gelden dan voor nieuwe auto’s, zoals die Kever uit Mexico.
Ik zie graag de resultaten van deze stijlbus import tegemoet, wie weet is er meer mogelijk dan ik, en met mij veel anderen , gedacht hadden.
T-Fordjes waren in EU / NL bekend, zolang zij van de zelfde serie zijn. De RDW kijkt bij import altijd naar de hoofdzaken of die aan de NL eisen voldoen , bijvoorbeeld bij de verlichting, alle lampenlenzen voorzien van EU-keur merkje etc…
Als in Uraguay geproduceerd zou zijn, dan ander regiem, serie nummers zijn dan wel / nooit tot europa toegelaten,
Enkele landen in EU zijn heel moeilijk met toelating auto’s / motorfietsen, GB staat in verhouding veel meer toe , ook eigen bouw.
Aant, ik neem je post zeer serieus, het is iets wat ik vaker heb gehoord.
Ik heb contact gehad met de RDW en die schreven mij het volgende terug:
“Een Volkswagen Bus uit Brazilie met een bouwjaar van voor 1998 moet voldoen aan de permanente eisen, geen toelatingseisen!
Het voertuig kan bij een RDW-keuringsstation worden ingeschreven met APK.”
‘permanente eisen’ dus, oftewel APK…
Kan iemand zeggen of dat verhaal met die Kever was omdat deze niet door de APK kwam of door de toelatingseisen…?
Kan iemand zeggen of dat verhaal met die Kever was omdat deze niet door de APK kwam of door de toelatingseisen…?
Sorry, ik niet, ik schreef dat uit geheugen, meen het ooit gelezen te hebben, maar details weet ik niet. Misschien kun je het navragen op deze of een andere Keversite. Deze over VW-bussen zul je wel kennen. Wat zijn er trouwens veel VW-enthousiasten en -websites!
Ik ben dus geen kenner van deze materie, maar jouw verhaal van de RDW en wat ik hier lees doen vermoeden dat er ook wat veranderd sinds dat verhaal van de Mexicaanse Kever op Nederlands chassis. Maar ik kan mij vergissen!
Thomas neem een dag de tijd om naar het keurings station in Lelystad te gaan, ga eens praten met de keurmeesters daar en vis uit wat je eventueel aan problemen kunt verwachten bij een import van buiten de EU.
Zij hebben de nodige ervaring , probeer daar gebruik van te maken.
Dank voor je meedenken…
Ik was ook al zover gekomen dat ik de RDW heb gevraagd of het busje een IKS keuring nodig heeft… Ik zal voor de volledigheid even de hele mail quoten:
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Een Volkswagen Bus uit Brazilie met een bouwjaar van voor 1998 moet voldoen aan de permanente eisen, geen toelatingseisen!
Het voertuig kan bij een RDW-keuringsstation worden ingeschreven met APK.
Individuele Keuring Speciaal (IKS) is niet aan de orde voor dit voertuig.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Mijn conclusie is dat een VW bus uit Brazilië geen typegoedkeuring meer nodig heeft, maar wel moet voldoen aan de APK-eisen.
Bedenk wel dat dit nu busje misschien helemaal is ingericht voor de tropen , dat er dus een goede ontwaseming van de voorruit en dergelijke aanwezig is.
Verder zul je enkele Europese aampassingen moeten doen.
Alle lensen moeten een EU merkje hebben, mistlicht achter , handrem die een hellingskoek van 18 graden aankan enz.
Niet een mooie klassieker, zoals hierboven, maar een moderne VW Kombi gaat naar Nederland geëxporteerd worden onder de naam T2 Microbus.
Folha de São Paulo 16/11/2011 - 15h05 Kombi brasileira é vendida na Holanda
DE SÃO PAULO
A Kombi modelo 2012, fabricada e vendida no Brasil, há duas semanas é anunciada no mercado holandês.
Na Holanda, a Kombi é chamada de T2 Microbus e tem preço inicial de 44.995 euros (cerca de R$ 108 mil), na versão Trendline e já com os impostos.
A Comfortline custa 49.995 euros (R$ 120 mil), e a Highline, 55.995 euros (R$ 134 mil). O modelo usa um motor 1.4 “flex” de 80 cv e câmbio manual de quatro marchas.
As versões contam com pintura exterior bicolor, pacote decorativo retrô, revestimento de couro e detalhes cromados. Há ainda opções com equipamentos como geladeira, fogão a gás, pia de aço inoxidável e sofá cama.
De acordo com a Volkswagen do Brasil, não é uma exportação oficial. Importadores independentes adquirem a Kombi brasileira e modificam o carro. O mesmo processo ocorre também na Inglaterra.
Is het uiteindelijk gelukt om het busje te importeren?Zoja, graag info over hoe, wat en waar. Of heb je in je zoektocht iemand tegengekomen die hier ervaring mee heeft?
Wij rijden sinds 3 maanden over Chileense en Boliviaanse (zand)wegen met een oranje Brasiliaans VW kombi van het jaar 1989. In Santiago gekocht en elke dag opnieuw zijn we verbaasd over wat dit busje alemaal kan. Op onze website (www.tangatanga.com/natina) staan enkele foto’s van dit oranje wonder bv. http://www.tangatanga.com/natina/chili/ … t-2-chile/
Ondertussen zijn we er serieus aan gehecht geraakt en denken we eraan om hem te verschepen naar Belgie.
We zitten eraan te denken om 2 maanden naar Belgie terug te gaan en daarna verder met ons busje te reizen. Omdat je via Condor het goedkoopst kan vliegen naar Belgie dachten we naar Bahia de Salvador te rijden (wilde sowieso een stu Brazil doen). Weet jij of er in Bahia mogelijk is om de Combi te zetten voor deze 2 tal maanden? Heb jij ervaring met Condor?
Ja, ook ik heb goede Condor-ervaringen.
Hou er rekening mee dat je over Frankfurt vliegt ipv Lissabon (in het geval van Tap).
In Salvador kan je je combietje kwijt aan de autoparking op de luchthaven (enorm duur, ik geloof minstens 800R$ per maand) of die Park toestand aan de ingang van Lauro de Freitas (zit je ook al gauw aan +500R$ per maand).
In Ribeira (Salvador stad) kan ik je een plaats aanduiden waar het voor net geen 100R$ per maand kan denk ik (ook bewaakt dag/nacht).
Je kan mijn contact-info vinden via mijn site.
SAO PAULO — It carried hippies through the 1960s, hauled surfers in search of killer waves during endless summers and serves as a workhorse across the developing world, but the long, strange trip of the Volkswagen van is ending.