Ik ga in Brazilië wonen en werken. Ik krijg denk ik alles wel geregeld. Trouwen, verblijfsvergunning en dat soort zaken. Wat ik niet vind is een betaalbare manier om wat spullen mee te nemen. Het liefst neem ik mijn timmergereedschap mee om net als hier mijn werkplaatsje aan huis te hebben.
een koerier is onbetaalbaar vanwege het gewicht. Zeevervoer lijkt betaalbaar per kubieke meter maar ik krijg geen zicht op de extra kosten zoals inklaring, havenbelasting (Rio de Janeiro) en waarschijnlijk zijn er nog kosten waar ik nu nog geen weet van heb.
iemand ervaring of tips over verscheping naar Brazillië?
Bij elkaar best zwaar. laat ik 50 kilo mee willen nemen en misschien nog een fiets.
Het electrische handgereedschap niet meegerekent. Daar zit ik nog mee te dubben omdat het voltage daar 110v is.
Nee, ik ga niet in een flatje zitten. Ik heb een plekje op het platteland en best afgelegen. Goed gereedschap in kundige handen is daar waardevol, ik zou niet zonder willen gaan.
In dat geval zou ik die 50 kilo gewoon op het vliegtuig zetten als onbegeleide bagage. Het zal wat duurder zijn dan de boot maar veel goedkoper dan een koerier. Zorg wel dat er geen zaken tussen zitten die volgens de wet niet onder “bagage” vallen want dan kan je problemen krijgen.
Als je electrische spullen 60Hz aankunnen kan je ze mee nemen. Van 2 fase 110 maak je gewoon 220.
Ik ga in Brazilië wonen en werken. Ik krijg denk ik alles wel geregeld. Trouwen, verblijfsvergunning en dat soort zaken. Wat ik niet vind is een betaalbare manier om wat spullen mee te nemen. Het liefst neem ik mijn timmergereedschap mee om net als hier mijn werkplaatsje aan huis te hebben.
een koerier is onbetaalbaar vanwege het gewicht. Zeevervoer lijkt betaalbaar per kubieke meter maar ik krijg geen zicht op de extra kosten zoals inklaring, havenbelasting (Rio de Janeiro) en waarschijnlijk zijn er nog kosten waar ik nu nog geen weet van heb.
iemand ervaring of tips over verscheping naar Brazillië?
Je zult eerst over een verblijfsvergunning moeten beschikken om verhuisspullen belasting/invoerrechten vrij BR in te mogen nemen.
Verblijfsvergunning in BR bij de PF aanvragen duurt maanden zoniet langer dan een jaar voordat je over een verblijfsvergunning beschikt, uiteraard mag je gedurende de behandeling in BR verblijven maar je kan nog niets van waarde zonder allerlei kosten importeren.
Aanvraag na trouwen bij het BR consulaat in Rotterdam is vrij snel afgehandeld. en daarna verhuizing
Zeevervoer lijkt betaalbaar per kubieke meter maar ik krijg geen zicht op de extra kosten zoals inklaring, havenbelasting (Rio de Janeiro)
is naarmijn mening de betaalbaarste oplossing, zonder allerlei import kosten.
Onbegeleide bagage maakt het een stuk overzichtelijker. Bedankt dat je me die kant op deed kijken! Nu nog erachter komen wat er niet onder bagage valt. M’n portugees was tot nu toe voldoende voor dagelijks gebruik. Maar als ik de braziliaanse wetgeving probeer te ontcijferen…erg onduidelijk!
Dat van die 2 fase 110 gewoon 220 maken klinkt ook het uitzoeken waard. Electrisch ben ik niet zo’n genie.
als je toch zelf vliegt hoeft t geen onbegeleide bagage te zijn?
Tja 50 kg is niet echt veel dan zou ik gewoon het extra gewicht betalen en in t vliegtuig meenemen. Echter, zoals al vermeld, als je niet als immigrant in Brazilie aankomt is de kans groot (zeker als je opvalt door de grote berg bagage) dat je mag gaan betalen voor de invoer van die spullen. Tot een waarde van US$500 mag je vrij invoeren, daarboven mag je dokken. En de invoertaxen liggen erg hoog hier!
Tenzij je dus officieel immigreert dan hoef je dus geen invoerbelastingen te betalen.
In NL verkopen en gewoon in Brazilie kopen is natuurlijk ook een optie…Scheelt in elk geval een hoop gezeur
Mocht je toch alles meenemen , om je 110 > 220V probleem op te lossen kun je ook gewoon hier in een ´DHZ´zaak een transformator kopen. Die plug je aan 1 kant gewoon in t stopcontact en aan de andere kant heb je 220V. klaar. (let wel op dat je er eentje koopt die het verbruik aankan. Minimaal 1000W zul je zeker moeten hebben afhangende van de apparaten die je erop aan sluit. Komt er een heteluchtblazer o.i.d. bij kijken dan wordt t al gauw 3000W of meer.
tja, ik heb zo nog een hoop DHZ-materiaal in België staan
heel wat tools heb ik mee genomen aan boord van mn zeilschuit, maar toch is een hoop “machientjes” achtergebleven en regelmatig heb ik daar spijt van en uiteindelijk koop ik dan iedere keer wanneer nodig een nieuw tootlje bij hier
en zo heb ik stilaan een behoorlijke dubbele collectie …
en ik was er niet vanaf met 50kg …
ik snap best je probleem inzake je werktuigen Atrevido
wat de electriciteit betreft … Landcruiser omschreef het perfekt
in elk geval welkom in Brazil Atrevido !
welke kant ga je heen ?
Onbegeleide belasting word berekend als luchtvracht en extra baggage op basis van het business class tarief en is dus veel goedkoper.
Volgens mij is het veel makkelijker om gewoon een extra draadje te trekken naar je stopcontact en een tweede fase aan je stekker doos te koppelen, dan heb je zo 220 volt.
Bij mij komt het via 3 draadjes binnen, 2x fase en 1 aarde. Ik kan ook gewoon 4 draadjes bestellen, dan krijg ik 3 fases en een aarde binnen. De aansluiting met 2 draadjes (aarde en fase) daar kan je bijna niks mee en komt vooral voor bij de lagere klasse van de bevolking. Bij een-fase aansluiting kan je geen strijkbout aan hebben als er iemand onder de douche staat.
Vanaf de meter (paal in de tuin) kan je gewoon doen wat je zelf wil. Ik heb niks meer van 220 volt en bij mij zijn nu al de stekker dozen 110, maar voorheen had ik er altijd een paar voor 220.
Ik had bijvoorbeeld een lasapparaat, dat kan je echt niet over een trafo gebruiken
ja dat draadjesverhaal klopt wel, wordt ook gedaan bij airco aansluitingen in de 110V gebieden (gelukkig in Santa Catarina alles gewoon 220V want ik had ook heel wat gereedschap uit europa in mijn auto meegenomen, lasapparaat echter maar hier gekocht…) maar ik dacht aan t ongemak dat Atrevedo dan gebonden is aan dat ene 220V stopcontact. Lastig als je ergens moet zijn waar weer geen 220V stopcontact in de buurt is. Als hij op locatie wil gaan werken moet ie eerst een 220V stopcontact in elkaar flansen…
OK, een lasapparaat op een trafo wordt lastig, maar hij is een timmerman en daarbij als ie maar 50 kg mee te nemen heeft zal daar geen lasapparaat bijzitten lijkt me.
Op t onbegeleide bagage verhaal terug te komen, als je het als luchtvracht stuurt moet t in dat geval geheid door de douane en braziliaanse douanes in de havens zowel als luchthavens behoren in mijn ervaringen tot de meest bureaucratische (en dure) ter wereld.
Invoerbelastingen liggen in Brazilie op ca 100% (tenzij Atrevedo dus officieel als immigrant aankomt maar dat weten we nog niet ). Dus lijkt me dat het goedkoper is die te omzeilen.
en in die volgorde. Is dus 122.22% (35% over 100 dan 25% over 135 etc)
Dat van die trafo als je op locatie gaat werken is inderdaad wel handig, maar als je een werkschuurtje hebt kan je daar best wel 220 aanleggen.
Onbegeleide bagage is bagage, maar komt niet altijd met het zelfde vliegtuig (soms wel) er wordt alleen een veel goedkoper tarief gerekend omdat het mee gaat als ze ruimte/gewicht over hebben.
Voor zover ik kan lezen uit het bericht van de OP is de belasting echter geen probleem aangezien hij zei:
en dan gaat t nog eens over de waarde die ze er hier in Brazilie aan geven, helaas niet over het bonnetje wat je in je zak hebt.
En om t nog leuker te maken loop je de kans dat je verplicht wordt een douaneagent in de arm te nemen (hoeft officieel niet maar er zijn etters bij die gewoonweg volhouden dat dat wel zo is en houden je aan het lijntje als je niet meewerkt) die ook weer een bedrag aan commisie op strijkt. Al met al is importeren in Brazilie een nachtmerrie. (mijn ervaring dan)
Ja, vrienden van mij hebben het 5 jaar lang geprobeerd. Hopeloos. Ging om ortopedische producten. Altijd gezeur. Ik kan me herinneren dat er ooit met een zending 100 gratis pennen meekwamen als promotie materiaal, en die stonden voor U$ 0.00 op de factuur. Heeft niet veel gescheeld of de hele boel kon terug. Heeft een aantal weken gekost en via een aangepaste bill of lading is het toch binnen gekomen (U$ 0.01 voor de pennen).
Het handigste is als je eerst een visum regelt en dan alles belastingvrij kunt invoeren. Dan zou ik een container nemen en nog véél meer gereedschap meenemen en andere zaken die relatief duur zijn in Brazilië. Op die manier haal je je container er makkelijk uit. Denk daarbij aan goede meubels, elektronica, dslr camera’s, gereedschap, tuinmeubilair en nog veel meer. Achteraf gezien had ik destijds (2005) nog veel meer in mijkn container moeten stouwen omdat je in NL enorm goedkope tweedehands spullen kunt aanschaffen. Dat scheelt je een paar jaar weinig kopen in Brasil.
In de staat Sao Paulo hebben de meeste huizen een drie fase aansluiting:
110 - 0 -110 volt. Het is makkelijk om heel je huis op 220 V te zetten. Een elektricien doet dat in een paar uur. Vioordeel is dat er minder stroom door de draden loopt bij eenzelfde belasting., minder kans op oververhitten en minder last van overgang weerstanden door hogere voltage. Ik heb alles op 220 volt. Ook goed om alle bedrading te checken, verbindingen worden hier vaak amateuristisch gemaakt: isolatie tape over in elkaar gedraaide draden. Advies: alle verbindingen vervangen door lasdoppen en deze vullen met siliconen. Kost je heel weinig en gaat lang mee.