Verhuizen naar Brazilië

Hallo,

Wij zijn vorig jaar naar Brazilië geweest en wij zijn helemaal gevallen voor de charmes, de sfeer, het leven daar,… We zijn nu zelfs aan het overwegen om naar daar te verhuizen. Maar hoe begin je daar nu aan? Een huis zoeken, werk vinden,… Kan iemand ons op weg helpen?

groetjes

Ik heb veel respect voor mensen met veel hartstocht, die zo maar hun hart kunnen verliezen. Er zitten evenwel heel wat haken en ogen aan jullie idee. Als geen van jullie Braziliaan is, of anderszins een band met Brazilië heeft, krijg je niet zo maar een verblijfsvergunning. Dat vergt dus wat denkwerk. Als je een bedrijf opzet in Brazilië (vergt investering) is het mogelijk, een studentenvisum is haalbaar, maar als je een gesalarieerde baan wilt, lukt dat (zonder banden met Brazilië) alleen in banen, waar Brazilië geen mensen voor kan vinden. Enne, indrukken van vakantiereizen zijn altijd (te) rooskleurig.

Hier vind je meer over de mogelijkheden voor een permanent visum.

Klopt wat Bert zegt,

Ik weet niet op welke basis jullie een visum voor hier zouden bemachtigen, maar stel dat dat lukt dan moet je nog een woning hebben, op zich is dit niet zo erg moeilijk in Brazilie, een ander groter probleem is het verkrijgen van werk, banen liggen hier echt niet voor het oprapen. Daarnaast zijn de kosten voor het levensonderhoud de laatste jaren behoorlijk gestegen

Voorbeeld: (uiteraard afhankelijk waar je woont)

een ons ham van matige kwaliteit R$ 4,-
een blikje cola (supermarktprijs R$ 1,29
Benzine R$ 2,45 a 2,80
1 liter melk R$ 1,-
1 liter motorolie R$ 10,-
Energie R$ 0,308 per kw, op de totale kosten komt hier nog zo’n 30% belastingen overheen
1 Fles gas (13 KG) R$ 35 a 39,-
1 zak cement R$19,-

En zo kan ik nog even doorgaan.

Nee goedkoop is het allang niet meer, het minimum salaris is hier momenteel R$ 535,- per maand (5,5 dagen werken) Ongeschoold

Daarnaast zul je nogal wat steuten op bureaucratie bij het regelen van je: Rijbewijs, Visum, Diplomas waarderen, CPF (Sofi-nummer), Carteiro de trabalho, etc.

Maar ik heb meer bewondering voor mensen m,et pasie die er iets mee doen dan mensen die van de kant staan te roepen en nooit iets geprobeerd hebben.

Daarmee wil ik zeggen als jullie je droom na willen jagen moet je dat zeker doen, wees wel goed voorbereid, er zijn zeker genoeg redenen om de stap wel te nemen en al deze zaken voor lief te nemen (zoals ik heb gedaan) maar wees je er wel van bewust.

Succes bij het maken van jullie keuze.

Tim.

Hoi,

Ik dacht wel dat het niet zo gemakkelijk ging zijn. We hebben ook al wat rondgekeken op het internet en is toch wat ingewikkeld, vandaar mijn vraag hier op wereldwijzer. Stel nu, dat we vertrekken vanuit het werk dat we willen doen, ikzelf ben leerkracht en mijn partner opvoeder. Zouden we hiermee niet ergens een opening kunnen vinden en zo op zoek gaan naar organisaties die ons kunnen op weg helpen hierin?
We weten ook wel dat ‘vakantie’ helemaal anders is, maar we hebben toen mensen leren kennen enzo wel wat van het land gezien op een heel andere manier. Het is wel moeilijk om te beslissen waar te gaan wonen (kanten van Natal lijkt ons wel iets). Het land is zo verschillend van mentaliteit, hé! Alvast bedankt voor de reacties, nog suggesties zijn altijd welkom, want wij willen hier echt wel mee doorgaan.
En concreet, waar moeten wij starten met al dat papierwerk, het consulaat of hoe het ook noemt?

groetjes

Ik begrijp dat jullie geen (familie)banden hebben met Brazilië.

Voor banen als leerkracht en opvoeder is grote kennis van de taal vereist, nog afgezien van het feit dat jullie professie, denk ik, niet uniek genoeg is om een visum te krijgen.

De enige weg lijkt mij dan werken voor een internationale organisatie (maar ook die prefereren om dezelfde reden [visum] lokale krachten). Of een eigen bedrijf starten.

Voor je weet wat je wilt gaan doen heeft het naar mijn bescheiden mening geen enkele zin om met papierwinkel te beginnen, omdat je niet weet welke aanvraag je moet indienen. Eerst een plan, dan de bureaucratie, zal ik maar zeggen.

Ok, bedankt!

We zullen er dan eens werk van maken. Inderdaad een goed plan hebben, maar toch ook weten waar je terecht kunt denk ik (eventueel bij het uitwerken van de mogelijkheden) en dat is juist onze moeilijkheid. Door ‘in het wilde weg’ te googelen, geraak je alleen nog maar meer verward van alle dingen die je te weten komt. We blijven zoeken!

groetjes

Je zult het al gevonden hebben, maar voor de volledigheid:

Wat de bureaucratie betreft vind je hier de diverse visummogelijkheden.

Succes!

wat mag er allemaal in de container van mijn eigen spullen
en misschien belangrijker, wat mag er niet in

zoals bv : wij hebben een pv (electricteit) installatie, ik vrees dat de batterijen niet mogen meegebracht worden

met vriendelijke groeten

erik

Beste Erik,

Wat zeker niet mee mag zijn verbrandingsmotoren (Auto, motor, agragaat, etc.)

Ikzelf heb mijn verhuis gedaan met een 40’’ container, daarin zat, buiten de gangbare huisraad: oa:

Gereedschap (ook elektrisch)
Drank
Accu’s
elektrisch zonnescherm
muziekinstrumenten
etc.

Volgens mij zou je weinig hoeven te vrezen van pv (elektriciteit) installatie en batterijen.

De internationale verhuizer kan je er alles over vertellen, ze hebben hiervoor ook een brochure.

Je loopt de kans dat de container door de Receito Federal gecontroleerd wordt (was bij mij ook het geval) vele dozen waren opengemaakt en opnieuw verpakt met plakband van de receito federal maar ze hebben niets uit de container genomen dat eventueel niet had gemogen.

Let er wel op dat de kosten (die de verhuizers melden) wel eens op kunnen lopen tot meer dan het dubbelen. Bureaucratische wetgeving is hier verschrikkelijk. Je kunt geluk hebben dat de container niet open gaat maar als je de pech hebt dat ze hem openmaken komen er allerlei wazige kosten bij zoals: Ontsmetting container, arbeid voor de werkzaamheden, extra opslag (ze laten de container gerust staan tot ze eens tijd hebben) de opslag kosten zijn dan wel voor jou, reclameren helpt niet en de verhuizer is, als het moeilijk wordt vaak niet thuis omdat ze met lokale (lompe) agenten werken.

Maar dat doet niet terzake over je vraag van wat el in kan.

Hopelijk heb je erwat aan.

Groeten

Tim.

Wij hadden een 20" container en deze flink vol gestouwd. De container werd gecontroleerd door de douane en een of twee dozen met schoonmaak middelen zijn in beslag genomen. Je mag geen chemicaliën meenemen dus ook geen schoonmaakmiddelen. Verder geen problemen gehad maar het duurde wel een aantal dagen voor de container vrij werd gegeven. De haven opslag is wat aan de dure kant. Wat dat betreft is een van deur tot deur bezorging veel makkelijker. Anders moet je zelf een despachant (tussenpersoon die het regelt) inhuren die alles voor je regelt in de haven en transport naar je huis.

Het is m.i. aan te raden zoveel mogelijk mee te nemen, veel zaken zijn duur in Brazilië zoals goede (tuin) meubelen en de kwaliteit is vaak wat minder tenzij je echt veel betaald. In NL kun je daarnaast enorm voordelig allerlei zaken tweedehands aanschaffen. Brazilië heeft géén verzadigde markt waardoor tweedehands vaak schaars en duur is en van mindere kwaliteit. Het grote voordeel is ook dat je jaren vooruit kan met je spullen zodat je kosten overzichtelijk blijven. In mijn ogen, altijd doen dus!

succes

Ik en mijn gaan zelf ook verhuizen naar brazilie en mijn vader en mijn zus volgen later.
maar ik kan wel zeggen dat ze heel veel te regelen had, maar mijn oma woont daar dus het is wel iets makkelijker voor ons.
maar wat silencio zegt klopt wel, dingen zijn duur en de kwaliteit is voor die prijs ook minder.
Wij proberen daarom ook zoveel mogelijk mee te nemen.
natuurlijk kunnen wij alles daar kopen maar in m’n eigen bed slaap ik toch het best :stuck_out_tongue:
Het kost veel tijd om alles te regelen en het is ook altijd handig om wat spaargeld te hebben om de 1e periode rond te komen tot je je draai gevonden hebt, maar als je daar eenmaal zit zul je wel merken dat het zeker de moeite waar was.

sorry ik bedoelde: ik en mijn moeder :stuck_out_tongue:

Adjanaa, ik zou dan zeker zoveel mogelijk meenemen, zeker als je al veel spullen hebt. Een grote container is dan ook aan te raden zodat je extra veel kan meenemen. Via deze link kun je bekijken wat wel en niet werkt aan electrische apparaten in Brazilië omdat de voltage anders kan zijn en ook de frequentie van de stroom anders is waardoor sommige apparaten niet goed werken. Daarnaast staat er veel over Brazilië beschreven.

succes met de emigratie