Klopt wat Bert zegt,
Ik weet niet op welke basis jullie een visum voor hier zouden bemachtigen, maar stel dat dat lukt dan moet je nog een woning hebben, op zich is dit niet zo erg moeilijk in Brazilie, een ander groter probleem is het verkrijgen van werk, banen liggen hier echt niet voor het oprapen. Daarnaast zijn de kosten voor het levensonderhoud de laatste jaren behoorlijk gestegen
Voorbeeld: (uiteraard afhankelijk waar je woont)
een ons ham van matige kwaliteit R$ 4,-
een blikje cola (supermarktprijs R$ 1,29
Benzine R$ 2,45 a 2,80
1 liter melk R$ 1,-
1 liter motorolie R$ 10,-
Energie R$ 0,308 per kw, op de totale kosten komt hier nog zo’n 30% belastingen overheen
1 Fles gas (13 KG) R$ 35 a 39,-
1 zak cement R$19,-
En zo kan ik nog even doorgaan.
Nee goedkoop is het allang niet meer, het minimum salaris is hier momenteel R$ 535,- per maand (5,5 dagen werken) Ongeschoold
Daarnaast zul je nogal wat steuten op bureaucratie bij het regelen van je: Rijbewijs, Visum, Diplomas waarderen, CPF (Sofi-nummer), Carteiro de trabalho, etc.
Maar ik heb meer bewondering voor mensen m,et pasie die er iets mee doen dan mensen die van de kant staan te roepen en nooit iets geprobeerd hebben.
Daarmee wil ik zeggen als jullie je droom na willen jagen moet je dat zeker doen, wees wel goed voorbereid, er zijn zeker genoeg redenen om de stap wel te nemen en al deze zaken voor lief te nemen (zoals ik heb gedaan) maar wees je er wel van bewust.
Succes bij het maken van jullie keuze.
Tim.