Emigreren naar Brazilië

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van Nederlanders die naar Brazilië zijn geëmigreerd. Bevalt het? Met welke zaken moet je allemaal rekening houden?

Ja hoor, het bevalt uitstekend.

Ik woon hier nu tien jaar, enigszins buiten de stad in een prachtig natuurgebied. Ik hou helemaal niet van zee en strand, dus het is geen probleem om in de bergen te wonen, 70 km van Rio.

Je moet natuurlijk eerst een permanente verblijfsvergunning zien te krijgen. Daarvoor zijn maar een paar mogelijkheden en de mogelijkheid van een bedrijf oprichten en runnen (het zogenoemde investeringsvisum) raad ik af.

Waarom: het is een van de valkuilen voor buitenlanders. Een bedrijf runnen is in Nederland al moeilijk, maar in Brazilie maar al te vaak tot mislukken gedoemd omdat Brazilianen je wegconcurreren, want een lage prijs is belangrijker dan een beetje kwaliteit.

Het ongelofelijk lage minimumloon (het is nu ca 700 reais per maand) maakt dat het heel erg moeilijk is werk te vinden, dat genoeg verdient om een enigszins europese levensstijl te kunnen volhouden. Daarbij komt dat de kosten van levensonderhoud angstwekkend gestegen zijn, en de prijzen van onroerend goed (en daarmee ook de huurprijzen) de pan zijn uitgestegen. Tenzij je een dikke bankrekening meeneemt wordt het moeilijk.

Verder is Brazilie een heel ander land dan Nederland. De meeste mensen zijn inderdaad veel vriendelijker (en veel minder agressief, ook verbaal) en je maakt makkelijk vrienden. Helaas is dat dan wel vaak heel oppervlakkig. In Nederland noem je dat op zijn hoogst kennissen.
Verder is Brazilie nog heel sterk een klassenmaatschappij. De rijken tegen de armen. De haves tegen de have-nots, de kansrijken tegen de kansarmen.
Dat is de reden dat veel mensen zich beter voordoen dan ze eigenlijk zijn: een “carro zero” die in 46 termijnen afbetaald moet worden, maar een lege ijskast thuis.

Het klimaat is natuurlijk geweldig, maar het kan ook tegenvallen. Het hangt er vanaf waar in dit geweldig grote land (het is Europa) je zou willen wonen, maar sommige streken zijn echt onaangenaam heet en vochtig. Gelukkig heeft het land meerdere klimaatzones.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Er is veel informatie op het internet te vinden, maar niet zoveel ervaringen van mensen die de stap hebben genomen.

Mijn Braziliaanse vriend woont en werkt nu bijna 2,5 jaar in Nederland. Hij vindt het fijn dat we 's avonds veilig over straat kunnen lopen, maar mist de cultuur (naast het lekkere weer). Wat je zegt over het makkelijk vrienden maken in Brazilië ervaart hij ook zo. Hij heeft soms wat moeite met de directe communicatie van de Nederlanders.

Ik ben zelf bijna 2 jaar geleden voor het eerst in Brazilië geweest. Ik ben erg te spreken over de vriendelijkheid van de mensen daar en dat is één van de redenen waarom ik er voor open sta om samen naar Brazilië te verhuizen. We willen het liefst in de buurt van Florianópolis/Balneário Camboriú gaan wonen, maar we moeten ook kijken wat de beste mogelijkheden zijn qua werk. Mijn plan is om daar eerst een paar weken/maanden fulltime Portugees te gaan leren, omdat mijn kansen om een baan te vinden dan groter zijn. Ik heb +/- 2 jaar werkervaring als online marketeer en ik hoop uiteindelijk een soortgelijke functie te kunnen krijgen, maar ik snap dat dit niet zomaar gaat. Mijn vriend heeft een opleiding/baan in business engineering, we hopen dat hij niet al te lang naar een baan hoeft te zoeken.

In januari gaan we voor een maand naar Brazilië en willen we het liefst onze gezichten al bij wat bedrijven/uitzendbureau’s laten zien. Heb je hier misschien nog tips voor?

Mag ik vragen wat de reden is dat je naar Brazilië bent verhuisd? En wat je op dit moment in het dagelijks leven doet?

Ik ben zo te zien een stuk ouder dan jij, volgend jaar bereik ik de officiele pensioengerechtigde leeftijd.

Mijn vrouw heeft zes jaar in Nederland gewoond, had daar een goede baan maar miste toch wel het directe contact met haar familie in Rio.
Op zeker moment kwam mijn baan wat op de tocht te staan, men was van plan mij weg te saneren maar in een wachtgeldregeling terecht komen leek me niks. Dus vroeg ik om vervroegde pensionering toen dat nog kon.
Omdat mijn ouders al waren overleden was er weinig wat me nog aan Nederland bond. We waren inmiddels getrouwd en ik had al mijn huis bij Petropolis gekocht. Door dat trouwen kon ik de permanencia aanvragen.
We hadden de hoop dat mijn vrouw nog wel een goede baan zou kunnen vinden in Brazilie (ze heeft een dijk van een CV) en ik zou dan op haar zak moeten leven tot ik zelf ook wat vond. Maar dat liep allemaal anders, want mensen boven de 50 kunnen het wel vergeten, bleek.

In 2005 hebben we de stap gewaagd. Na veel wikken en wegen besloten mijn mooie huisje in de jordaan te verkopen en niet te verhuren. Met dat geld (gedeeltelijk tenminste) hier in Itaipava 3 winkelpandjes gekocht en die verbouwd tot een pub met een mooie bar en een aardig terras. Die hebben we gerund tot twee jaar geleden, helaas kostte het ons te veel moeite en te veel stress dus we hebben het overgedaan.

Ook mijn vrouw is Europees georienteerd, en we hebben beiden weinig of niets met die Braziliaanse cultuur. Behalve de oude bossa nova is er geen br muziek die mij vermag te bekoren, en dat carnavalgedoe vinden we redelijk vreselijk. We kijken eigenlijk ook nooit naar de echte br TV, we kijken naar Engelstalige kanalen en b,v, BBC, zelden Globo of Band of wat dan ook, en al helemaal niet die domme soaps.

Over Floripa hoor ik wel goede dingen, ik denk dat het klimaat daar ook beter is voor europeanen. Alleen regelmatig zware overstromingen met bijbehorende ellende.

Wat dat betreft moet je de redelijke luxe van Nederland wel een beetje vergeten. Als je in een grote stad woont valt het nog relatief mee, maar daarbuiten is het soms echt nog middeleeuwen. Je raakt er een beetje aan gewend, maar is is bijna altijd Murfy aan het werk als er weer eens een hele dag geen electra, of geen telefoon, of geen internet is. En dan urenlang (meestal tevergeefs) proberen de instanties te spreken krijgen die de toestand zouden moeten herstellen.
Je moet ook vooral niet denken dat banda larga echt breedband is. Ik betaal nu voor 2Mb (wat al niks is tegenwoordig) maar krijg 1Mb (als het meezit) dus als ik een mooie uitzending wil zien via uitzendinggemist (de NL TV is echt honderd keer beter, al loopt het terug) dan gaat dat soms met horten en stoten.